İstanbul'un yoğun trafiğinde uzun mesafeler kat ettiğimiz 1.2 litre benzinli motorun merak edilen sürüş dinamikleri elden geçirilen tüm noktalarla birlikte test yazımızda. Geçtiğimiz mart ayında kapılarını açan Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtımı gerçekleştirilen Qashqai, ekim ayının ilk yarısı içerinde Türkiye'ye giriş yaptı. Nissan'ın da sık sık vurguladığı "lider" kimliğini sürdürme işiyse her zaman söylediği gibi ilk sıraları elde etmek kadar zor. Büyük güç büyük sorumluluk gerektirir sözünde kullanıcıların her geçen gün farklılaşan isteklerine cevap vermek durumunda olan Qashqai'nin bugün baktığımızda adedi onu geçen rakibi bulunuyor. Hal böyle olunca Nissan için elde edilen bu başarıyı korumak da fazlasıyla önemli. Şu aşamada Qashqai nezninde sorulması gereken soruysa karşısında gerçekten tahtına göz dikmiş rakiplerine ne derece cevap verebileceği üzerine olmalı. Türkiye'de oldukça zengin donanım seçeneğiyle satın alınabilen aracı test için radarımıza aldığımızda hem bu soruların cevabını almak hem de 1.2 litrelik benzinli motorun beklentileri ne derece karşılayabildiğini öğrenmek için yola çıktık. Geçirdiğimiz dört günün ardındansa elimizde altı çizilmesi gereken noktalar belirdi. [lpg start=2 end=6] YANSIMANIN HİSSETTİREN ETKİSİ Qashqai'nin asıl üzerinde durulması gereken noktalarına geçmeden önce ufak çaplı olarak görüşünde neler elde ettiğine bakalım. Nissan'ın otonom sürüş niteliğini taşıyan konseptlerinde vurguladığı V-Motion isimli tasarım dili geçtiğimiz dönemde fuarlarda sergilenmişti. O günlerden bugünlere geldiğimizdeyse bu yapının modellere nasıl nüfuz ettirildiğine rahatlıkla şahit oluyoruz. Adından da anlaşılabileceği genel olarak "V" formu üzerine Nissan modellerini saran bu yapının en büyük ibaresi ön kısımda. Burada çizgilerinde daha kalın bir yapıya yer veren Nissan, tamamen yenilediği LED teknolojisine sahip gündüz farlarını da boomerang şeklinde tasarlıyor. Tasarım konusunun her zaman göreceli olduğu söylenir. Bizim persperktifimizden görünen şekliyle ise kalınlaşan bu katların aracı önden çok daha tatminkar gösterdiğini belirtmeden geçmeyelim. Arka bölümdeyse ön tarafı tamamlayan ışıklandırmalar dışında dışında ciddi bir değişim söz konusu değil. İçeriye geçmeden önce söylenmesi gereken son nokta ebat kısmında. Bir önceki modele göre uzunluğu 17 milimetre artırılan aracın başka herhangi bir bölümünde artış söz konusu değil. Bu yüzden 430 litre olan bagaj hacminde de herhangi bir değişim gözlemlenmiyor. [lpg start=10 end=14] "CENNETİN" DOKUNULMAYAN PARÇALARI Nissan Qashqai'nin kapılarını açıp içerisine girdiğimiz andan itibarense artık fark yaratan ve göze çarpan bölgeleri paylaşma zamanımız da geliyor. Araç Türkiye'de Visia, Tekna, Sky Pack, Design Pack ve Platinium Premium Pack olmak üzere beş farklı donanım seviyesinde kullanıcılara sunuluyor. Bizim dört gün boyunca haşır neşir olma fırsatı yakaladığımız versiyon ise halk arasında "gırtlak" olarak nitelendirilen en üst nokta yani Platinium Premium Pack. Tahmin edilebileceği üzere bu donanım Nissan'ın bu model yılı için Qashqai'yi en güçlü silahlarla kuşandırdığı nokta. İçerisine oturduğunuz anda saran Nappa deri koltuklarla hissiyat olarak sizi olumlu yönde kendine çeken araçta tamamen yenilenen direksiyon da hem görünüm hem de kullanışlılık açısından keyif veriyor. Her otomobilde olduğu gibi burada da kullanıcı olarak en çok muhattap olduğunuz yerler genel itibarıyla konsol ve sürücü ekranı. Qashqai'de ne yenilik var diyerek direksiyon başına oturanların büyük bir bölümünü bu noktada biraz üzecek bir tablonun söz konusu olduğunu söyleyebiliriz. Merkezde yer alan multimedya ekranda değişim niteliğinde bir güncelleme yapmayan Nissan, karşımıza Apple CarPlay ve Android Auto desteğini maalesef getirmemiş. Bu da multimedya açısından Qashqai'yi bir adım geriye götürüyor. Çözünürlük konusunda da ortalama sevilerde seyreden ekranın dokunmatik geri bildirimi sorunsuz çalışıyor. Direksiyonun arkasında yer alan sürücü ekranı için de benzer şeyleri söyleyebiliriz. Burada da yeterli ama sınıfının lideri konumundaki bir modele yakışmayan bir ekran var. Bu noktada eksikliğini hissettiğiniz diğer şeylerse konsolun merkezinde USB girişinin ve arka taraftaki yolcular için ek bir havalandırma çıkışının olmaması. Nissan burada sadece kolçak bölümünün içerisinde bir adet USB bağlantısına yer vererek beklentilerin gerisinde kalıyor. Madalyonun diğer yüzündeyse bu makyajda ciddi bir değişim almayan Qashqai'nin önümüzdeki yıl devrimsel şekilde değişerek tüm açıklarını kapatacağına olan inancımız var. [lpg start=15 end=18] NE KADAR KULLANIRSIN? Biraz ondan biraz bundan şeklinde değişimlerle harmanlanan Qasqai'nin belki de üzerinde durulması gereken en önemli parçası ProPilot kapsamında gelen park asistan desteği. Nissan'ın yurt dışında ciddi seviyelere getirdiği sistem şimdilik Türkiye'de "aracı şuraya park eder misin?" noktasında destek sağlıyor. Otonom sürüşün kendini artık somut olarak da hissettirdiği bu özelliği kullanmak içinse bir süre alıştırma yapmak gerekiyor diyebilirim. Gaz ve fren hareketlerinin kullanıcı tarafından yapılması gerektiren yapı içerisinde sadece direksiyon manevraları aracın kendisi tarafından kontrol ediliyor. Bir yere park etmek istediğinizde ilk yapmanız gereken şey parkın yapılacağı tarafı sinyal üzerinden sisteme işaret etmek. 360 derece kamera, sonar, radar ve sensörlerin birlikteliğiyle yapılan analizin ve taraf seçiminin ardından multimedya ekran üzerinden yatay mı yoksa dikey yönde mi park edeceğinizi seçmeniz gerekiyor. Bu adımı da geride bıraktıktan sonra sistem size ileriye ve geriye gitmeniz gereken noktayı söylüyor ve manevraları sorunsuz şekilde yaparak aracı istenilen yere park ediyor. Yoğun yağmurlu havalarda bile başarılı şekilde tepkilerimize cevap veren akıllı park asistan desteği, işlem süresinden ötürü arkanızda yola devam etmek için bekleyen bir araç varken yapmak biraz zor. Bu özelliğin "otomobili aldıracak sebepler" listesinde yer alıp almayacağıysa tamamen kullanıcıların tercihine kalmış bir durum. Park asistanın yanı sıra akıllı çarpışma önleme, akıllı arka çapraz trafik uyarısı, akıllı yorgunluk algılama, kör nokta uyarı sistemi, adaptif hız sabitleyici gibi teknolojik destekler araçla olan güven bağınızı pekiştiren parçalar arasında. [lpg start=7 end=] MANUEL'DE DEVAM ETSEK DAHA İYİ OLUR Güçlendirilen kimlik ve teknolojik parçaların ardından Nissan Qashqai'nin 1.2 litrelik motorla neler vadettiği noktası da kullanıcı deneyiminin temel taşını oluşturuyor. 115 beygir güç ve 165 Nm tork üreten bu motorun performansıyla ilgili konuşmadan evvel amacını ön planda tutmak gerekiyor. Aksi taktirde varılacak sonuçların yanlış yorumlanmasının önüne geçmek hiçte kolay olmaz. Düşük hacimli turbo motor furyasının en büyük nimetlerinden birisi Türkiye'de yaşanıyor. Herkesin de bildiği gibi hacimler üzerinden ödenen vergiler göz önüne alındığında kullanıcıların otomobillere ulaşabilirliğini artıran bu motorlardan birisi de geçtiğimiz model yılıyla birlikte Qashqai'ye geldi. Burada kalın şekilde altı çizilmesi gereken nokta, bu motorun kullanıldığı Qashqai'yi tercih edenler daha çok ekonomi ve konforlu sürüş odaklı profilde olması gerektiği. Zaten motorun size verdiği mesaj ve tepkiler de birebir bu yönde. Teknik değerlere baktığımızda Qashqai'nin ortalamada 1.350 kilogramlık bir kompak SUV olduğunu görüyoruz. Bu değer C sınıfını binek otomobillerle benzerlik gösteriyor. Aracın burada fark yaratan tarafı yerden daha yüksek oluşundan ötürü maruz kaldığı rüzgar direnci ki tüketime etki eden önemli parçalardan birisi de bu. Kullanıcıların akıllarındaki temel soru böylesine bir otomobilde güç ünitesinin ne derece başarılı olduğu yönünde. Motorun limitlerini keşfettikten sonra Qashqai ile rahatlıkla başa çıkabildiğine şahit oluyorsunuz. Aracı 0'dan 100'e 10,5 saniye civarlarında çıkartan bu ünite zaten ilk andan itibaren size bunu hissettiriyor. Performansta altı çizilmesi gereken nokta ara hızlanma kısmında. Belirli hızlarda seyrederken hızlanmak için gaza sonuna kadar bastığınızda aldığınız tepki çok daha seri değil. Tam bu aşamadan itibaren diğer temel etmen olan şanzıman devreye giriyor. Yedi ileri değerli olan X-Tronic şanzımanla ilgiliyse özellikle belirtilmesi gereken noktalar var. Öncelikle bu şanzımanı kendi kendine bıraktığınızda fazla devirli oluşuna şahit oluyorsunuz. Yüzde 90'a yakınını şehir içi trafiğinde geçirdiğimiz 250 kilometrelik yolculuğumuzda şanzımanın bu yüksek devirli karakterinden ötürü tüketim ortalaması 12,5-13,5lt/100km aralığında seyretti. Şanzımanı manuel moda alıp geçişleri kendimize yaptığımızda ise şehir içerisinde 1,5 litreye varan tasarruf sağlayabildiğimiz gördük. Açık bir yolda 100-120 km/s hızlarda gidildiğinde ise genel tüketimde gözle görülür bir düşüş yaşanıyor. Bu aşamada bilgi ekranına yansıyan en düşük değer 10,3 litre civarlarında oldu ve mesafe arttıkça düşüşün devamlılığına da şahit olduk. Bahsetmekte olduğumuz tüm parçaları bir araya getirdiğimizde potansiyel alıcılar için söylenmesi gereken yegane şey, bu motor/vites kombinasyonuyla Qashqai'nin tam bir yedinci vites yani uzun yol otomobili olduğu yönünde. FIRTINA ÖNCESİ SESSİZLİK Qashqai ile olan maceramızı son olarak yardımcı pilotun aracı kendi kendine yaptığı manevralar eşliğinde genel olarak düşündük. Yapılan tasarım hamleleri ve teknolojik eklemelerle eli güçlenen araçta, benzinli motor/otomatik şanzıman kombinasyonuyla tercih edecekleri şehir içerisinde dikkatli kullanıma sevk edecek bir deneyim söz konusu. Rakipleriyle olan amansız mücadelesinde otonom geleceğin mesajını veren sayılı örneklerden olan bu versiyonu fırtına öncesi sessizlik olarak bir basamak olarak düşünmekte fayda var. Başarılı yol tutuş karakteriyle kullanıcı deneyimi açısından iddialı olan Qashqai'nin liderlik koltuğunu koruyup koruyamayacağını hep birlikte göreceğiz. [lpg start= end=] DETAYLAR Tasarım V-Motion tasarım dilinin kalınlaştırılan hatları çok daha dinamik bir karakter elde edilmesine olanak sağlıyor Ebatlar Yapılan makyaj Qashqai'nin sadece uzunluk kısmında 17 milimetrelik bir artışı beraberinde getiriyor Kullanım alanı Koltuklar yatırıldığında 1.700 litreyi geçen bagaj hacmi standartta değişmedi ve 430 litre olarak kayda geçti Malzeme kalitesi Tasarımı tamamen değiştirilen direksiyon ve üst donanımda sunulan Nappa koltuklar ciddi anlamda fark yaratıyor Müziği hisset Yine üst donanımlarda Qashqai'ye standart olarak gelen Bose Premium ses sistemi, dış dünyadan soyutlama konusunda oldukça başarılı Motor 115 beygir güç ve 165 Nm tork üreten motor aracı taşımakta sorun yaşatmazken beklentileri çok üst noktalarda tutmamakta fayda var [lpg start= end=] TEKNİK ÖZELLİKLER VE PUANLAMA