Çip krizi kasırgasında geçen 2021 rakamlarını paylaşan Renault Grubu’nun verilerinde, gelecekle ilgili de önemli dersler var.
2021 yılında etkisini fazlasıyla hissettiren çip kriziyle birlikte pek çok otomobil üreticinin sendelediğine şahit olduk. Süreçte yaşanan tedarik sıkıntılarına rağmen tarihinin rekor satış rakamlarını yakalamayı başaran markalar da hikayenin bir diğer yüzünü oluşturuyor. Grup bazında geçtiğimiz yıl verilerini paylaşanlar arasına dahil olan Renault cephesinde, küresel bazda düşüş karşımıza çıkıyor. 2020 tablosunda beklentilerin altında kalmasından ötürü karlılık oranı yüksek ve satış adetlerinde daha fazla tüketiciye ulaşacak araçlara yönelmeyi planladığı bir yılı geride bırakan Renault Grubu, bu plana rağmen olağan dışı sebeplerden ötürü küreselde yüzde 4,5 oranında geriledi. Renault, Nissan, Mitsubishi ve Lada gibi farklı pazarlarda seyreden tüm markaların alt alta yazıldığı listede grubun binek ve ticari bazda toplamda 2,69 milyon adetlik satış yakaladığını da detaylara giriş öncesi üst sıralarda belirtmekte fayda var.
Tablonun ana hatları sonrasında biraz daha derinlerine indiğimizde marka bazlı olarak yakalanan rakamlar dikkatimizi çekiyor. Renault’nun kendi başına 1,69 milyon adetlik satış yakaladığı 2021 yılı verileri aynı zamanda yüzde 5,2’lik bir gerilemenin de habercisi olarak karşımıza çıkıyor. Fiyat/performans niteliklerinde ortaya koyduğu ürünlerle yükselişini sürdüren Dacia ise tüm aksaklıklara rağmen yaklaşık yüzde 3 büyüme yakalamış görünüyor. Romanya merkezli üretici bu kapsamda 537.095 adetlik satış adedi yakalayarak dikkat çekerken, özellikle Sandero ailesinin Avrupa’da üst üste yakaladığı “en çok satan model” başarısı burada kendisini hissettiriyor. Yakın vadede önemli bir dönüşüm içerisinde girecek olan ve efsane modeli Niva’yı 44 yıl sonra yeni nesline taşımasını beklediğimiz Rusya merkezli Lada ise yüzde 0,3’lük büyüme ile 385.208 adetlik satışla 2021’i geride bırakıyor. Yeniden hayata döndürülerek grubun sportif kimlikli markası olarak asfalta inen Alpine, A110 ürün gamıyla yakaladığı 2.659 adetlik satışla bir önceki yılın verilerini yüzde 74 oranında yukarıya taşıyor. Tablodaki en radikal düşüş ise grubun Güney Kore tarafındaki ortaklığıda. Renault-Samsung ortaklığında çözümler sunan markanın, 2021’i yüzde 36’lık gerileme ile kapattığını görüyoruz.
Renault’nun Avrupa pazarında yüzünü güldüren en önemli 2021 girişiminin Arkana olması şaşırtıcı değil. Markanın Rusya pazarında aldığı geri dönüşler sonrası Avrupa ve Güney Kore’ye adapta ettiği Coupe SUV modeli, siparişlerinin açıldığı haziran ayından yıl sonuna kadar 60 bin adedi geçen sipariş aldı. Bu siparişlerin 42.000 adetlik kısmını resmi satış olarak kayıtlara geçiren Renault, Arkana içerisindeki satışların yarısından fazlasının hibrit versiyon odağında şekillendiğini paylaşması da kayda değer. Bu aracı tercih eden kullanıcıların genellikle üst donanım paketlerine yönelmesi de dikkat çekenler arasında.
Renault 75.561 adet otomobil / 5.719 adet ticari olmak üzere toplamda 81.280 adet
Dacia – 27.672 adet otomobil / 7.194 adet ticari olmak üzere toplamda 34.866 adet
Nissan – 12.780 adet otomobil / 1.316 adet ticari olmak üzere toplamda 14.096 adet
Togg Sedan Amerika’da tanıtıldı