Erişilebilirlik konusunda zor bir dönem içerisinden geçen otomobil pazarı, 2021’in aynı dönemine göre önemli oranda kayıp yaşıyor.
Türkiye’nin döviz kuru odağında son birkaç aylık dönemi olağanüstü gelişmelerle geçirdiğini görüyoruz. Otomobil fiyatlarına doğrudan etki eden bu dinamikler, vergi sisteminin getirdiği “promosyon” yüklerle bambaşka bir boyuta evrilmiş durumda. Sıfır kilometre araçların 300 bin TL’lik başlangıç fiyatlarını aştığı iç pazarda, ikinci elde de ulaşılabilirlik büyük problem. Bu durum Otomotiv Distribütörleri Derneği tarafından dönemsel olarak paylaşılan son verilere bakıldığında da kendisini gösteriyor. Ocak 2022 tablosuna baktığımızda, Türkiye binek ve hafif ticari araç toplam pazarının, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12,8 azalarak 38.131 adet olarak gerçekleştiğini görüyoruz. Başlığı otomobil satışları olarak daralttığımızda ise yüzde 17,9 oranındaki düşüş dikkat çekiyor. Bu paralelde Ocak 2022’de Türkiye 29.020 adet binek araç satıldığı görülüyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Otomobil pazarında 2021’e göre düşen satışlar, 10 yıllık ortalamanın üzerinde
Bir önceki yıla göre yüzde 20’e yaklaşan daralma, genel tablo yine de en kötü sonuçları barındırmıyor. Son 10 yılın otomotiv ortalamasına bakıldığında ocak ayı ortalama satışlarına göre yüzde 18,8’lik artışı söz konusu. Otomobil pazarı, 10 yıllık Ocak ayı ortalama satışlara göre %21 artış gösterirken, hafif ticari araç pazarı, 10 yıllık Ocak ayı ortalama satışlara göre yüzde 12,4 artmış görünüyor. Yeni bir araçl alabilen kullanıcıların tercihiyse, yüzde 91,7’lik oranla vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlardan oluşuyor. C segmenti otomobiller 13.868 adetle yüzde 47,8 pay alırken, B segmenti otomobiller 12.409 adetle yüzde 42,8 pay alıyor.