Özellikle düşük gelirli ülkelerdeki taleple büyük bir tehdit haline gelen sahte yedek parça tedariği, geniş çapta negatif etki yaratıyor.
Otomotiv yedek parça sektöründe dünya çapında bilinen 130’dan fazla üreticinin distribütörlüğünü yapan Motor AŞİN, sektörün en büyük problemlerinden birisi haline gelen sahtecilikle ilgili dikkat çekici bilgiler paylaştı. Araçlarda kısa ve uzun vadede çok büyük problemlere sebep olarak ülke ekonomisine de büyük zararları olan taklit yedek parçalar, trafikte can ve mal güvenliğini de tehlikeye atıyor. Sahteciliğin bir etik sorun olmakla beraber ekonomik sebeplerle de ortaya çıktığını vurgulayan Motor AŞİN Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü Saim Aşçı, yüksek adetli taklit yedek parça taleplerine karşı bazı üreticilerin karşı duramadığına ve konunun etik ve milli boyutlarının incelenmesi gerektiğini belirtiyor.
Dünya çapında kalitesiyle kendisini ispatlamış markalarla kutulanan taklit yedek parçaların, herhangi bir AR-GE ve test sürecinden geçmediği için çok daha düşük maliyetlerle üretildiği biliniyor. Buna paralel olarak kaçak üretim gerçekleştirenlere kar marjı ürüne ve pazara göre yüzde 200’leri aşan bir faaliyet dikkat çekiyor. Konuyla ilgili önemli açıklamalarda bulunan Aşçı; “Sahte parçayı tedarik edenler de üretip satanlar da çoğu kez bu gerçeğin bilincinde olarak ticaret yapıyor. Ortadoğu, Afrika ve Balkan ülkeleri, içinde bulundukları ekonomik şartları nedeniyle, yüksek adetli siparişle ülkemizden sahte yedek parça ithal ediyor ve maalesef bu sahte parçaların bir kısmı da yerel pazar ağına dahil oluyor. Yüksek adetli siparişler, bazı üreticilerin iştahını kabarttığı için karşı duramıyor. Bu, etik bir problem. Sahteciliğin ülkemize faturası yılda ortalama 5 milyar TL’den fazla.” dedi.
Dolaşıma giren sahte yedek parçalar, araçların teknik yapısına tam uyum sağlamadığı ve kalitesiz malzeme ile ömrü az olduğu için yüz binlerce TL’yi bulan onarım masraflarına yol açıyor. Araç sahiplerinin bakım ve onarımlarda kullanılan parçanın sahte bir parça olmadığını ilk bakışta tespit etmesinin zor olduğunu da belirten Aşçı; “Otomotiv satış sonrası hizmetlerinde en önemli unsur güven. Güvendiğiniz tedarikçi, güvendiğiniz usta, güvendiğiniz servis ve güvendiğiniz marka, günümüzde maliyetten çok daha kıymetli hale geldi. Hedefi kalitede güvenin adresi olarak koymak gerekirken, maalesef sahte parça gerçeğinde günün sonunda mağdur, yine süreçten habersiz tüketiciler oluyor. Bu sebeple araç sahiplerinin, bildikleri, güvendikleri marka ve servisleri tercih etmesini öneriyoruz.” dedi.
Yerli otomobil tanıtımı