6 Haziran 1984, bilgisayar oyunları tarihinde bir dönüm noktasına sahne olacaktı. Ancak o tarihte henüz 29 yaşında genç bir bilgisayar programcısı olan Aleksey Pajitnov, bağımlılık yaratan oyunu Tetris’in ilk versiyonunu tamamladığında gelecekte dünyayı saracak Tetris fırtınasını hayal bile edemezdi.
İlk Tetris sürümü
Zamanın ekranlarında gözü yormayan ve kolay anlaşılan bir grafik arayüze sahip olması, bunun yanında karmaşık kurallardan yoksun olması Tetris’in kadın-erkek, büyük-küçük demeden tüm kitleler tarafından kısa sürede sevilmesini sağladı. Bugüne kadar 50’yi aşkın oyun platformu için üretilen ve satış rakamı 125 milyonu aşan Tetris, pek çoğumuzun hayatında oynadığı ilk bilgisayar oyunu olması nedeniyle de özel bir yere sahip.
Aleksey Pajitnov, Tetris’in ilk sürümlerinden birinin karşısında.
Dört bloktan oluşan parçalara atfen Yunanca “dört” anlamına gelen “tetra” ile Pajitnov’un en sevdiği spor olan “tenis”in birleşmesiyle adına kavuşan Tetris’i tarihte önemli bir yere oturtan bir özelliği de Sovyetler Birliği’nde tasarlanmış olması. Pajitnov, zamanında Sovyet Bilimler Akademisi çalışanı olduğu için, kendi tasarladığı oyunun haklarından feragat etmek zorunda kalmış. Ancak Sovyet hükümeti Nintendo gibi firmalara Tetris lisansı vermekte sakınca görmemiş.
Nintendo’nun Tetris’i 1989 yılında Gameboy konsoluna dahil etmesiyle birlikte hem Nintendo hem de Tetris birer efsane haline geldi. Bugün çeşit çeşit konsolda yüzlerce oyun elimizin altında, yine de arada bir dönüp Tetris oynamaktan kendimizi alamıyoruz. Bu anlamda Tetris bir popüler kültür öğesi olmaktan çıkarak klasikleşmiş nadir oyunlardan biri.