Geçtiğimiz aylarda Japonya’da yeni bir sosyal ağ kuruldu. Lemon ismini taşıyan bu sosyal ağ Japonya’daki ortak zevk ve ilgilere sahip üniversite öğrencilerini bir araya getirme amacını taşıyor. Facebook gibi bir yapısı olan bu sosyal ağın ilgi çekici yanı ise kısa sürede fark edildi; o da herkesin üye olamaması.
Sosyal ağların amacı insanları bir araya getirmek olsa da, Lemon bu konuda belirli kriterlere sahip. Sosyal ağa katılmak isteyen kullanıcıların sadece yüzde 1‘ini ağa dahil eden Lemon’un bunun için geliştirilmiş özel bir yapay zekası bile mevcut. Özetle yapay zeka siteye üye olabilmek için yeterince mükemmel olup olmadığınızı değerlendiriyor. Sosyal durumunuz, potansiyeliniz, çekici olup olmadığınız ve mevcut üyelere benzerliğiniz gibi kriterler taranarak siteye alınacak kadar kıymetli biri olup olmadığınıza karar veriliyor.
Yapay zeka bunu mevcut diğer sosyal ağ profillerinizi ve internette bıraktığınız dijital ayak izlerini inceleyerek yapıyor. Eğer Lemon kullanıcılarının en az yüzde 30’una benzer olduğunuz fark edilirse siteye giriş hakkı kazanıyorsunuz. Algoritma şu an sadece Japonca algılayabiliyor ancak sitenin kurucusu Yusuke Matsumura algoritma tamamlandığında diğer ülkelerden katılımcıların da isteklerinin değerlendirileceğini bildiriyor.
Lemon ile ilgili akla gelen en önemli sıkıntılardan biri ise sosyal baskı. Özellikle bu tarz trendlerin bir anda alev aldığı Japonya’da, siteye üye olmak ve bu üyeliğin bir yapay zeka tarafından onaylanmasının kullanıcılar üzerinde bir baskı oluşturabileceği gerçeği düşündürüyor. Siteye kaydolacak kadar “değerli” olmamak ve bir yapay zeka tarafından reddedilmek kişiyi olumsuz yönde etkileyebilir. Ayrıca Lemon’un dijital ayak izlerini takip edip, sosyal medya hesaplarını incelemesi de yine ayrı bir mahremiyet sorunu oluşturuyor. Bu açıdan çok sıcak bakılıp bakılmayacağı bir muamma.