YouTube ve yayıncılar arasındaki sular bir türlü durulmuyor. Telif konusunda istismara açık ciddi boşlukları bulunan, yayıncılara haber vermeden kuralları “yoruma açık” şekilde değiştiren, kullanıcılar tarafından rahatlıkla kötüye kullanılabilecek YouTube Heroes platformunu duyuran YouTube’un yeni problemi popüler yayıncıları canından bezdirmiş durumda.
YouTube ve içerik üreticileri arasındaki anlaşmazlık bitmiyor. Bunun en önemli sebeplerinden biri de YouTube’un dönem dönem yaptığı değişiklikler hakkında herhangi bir açıklama ihtiyacı hissetmiyor oluşu. Yakın zamanda yeni bir algoritma değişikliğine giden YouTube, konuyla ilgili bir açıklama yapmadığı için güncellemenin ne olduğu tam olarak bilinmiyor. Ancak en büyük kanaldan küçük çaplı kanallara kadar yayıncıların yaklaşık 2 aydır yaşadığı ortak bir sorun var. Düzenli olarak takipçi kaybediyorlar ve içerikleri takipçilerine ulaştırılmıyor.
Küçük çaplı kanalların bu aşamada seslerini duyurması zor. Ancak olay zaten onlarla sınırlı değil. 49 milyonun üstünde abonesi olan PewDiePie, 13 milyon takipçisiyle Jacksepticeye ya da 2,7 milyonluk h3h3Productions gibi kanallar da aynı sorundan muzdarip. Büyük YouTuber’ların başta takipçilerinin ilgisini kaybettiği için izlenme sayısı ve izleyici kaybettiğini düşünseler de hemen herkesin başına benzer olaylar gelmesi seslerini duyurma ihtiyacı doğurmuş durumda. PewDiePie’ın bugün Twitter üzerinden attığı tweet ise YouTuber’ların organize olmaya başladığını gösteriyor.
If you’re on YouTube and noticed a drop in your channel due to recent changes. Please dm or tweet at me
— pewdiepie (@pewdiepie) 1 Aralık 2016
Sorunun pek çok adımı var aslında. Kısaca açıklayacak olursak YouTube yayıncılarla izleyicilerin birbirleriyle iletişimini maksimumda tutmak istiyor. Yani bir izleyici sizi desteklediği için takibe alırsa ancak uzun zamandır videolarınızı izlemiyorsa YouTube onları takipten düşürüyor. Koyduğunuz video yeterli iletişim sağlayamadıysa (beğenme ve yorum gibi) videonuz Trend Videolar sekmesinde gösterilmiyor. Aynı zamanda abone olan kullanıcıların videolarınızı görmesi de zorlaştırılıyor. Trend Videolar kısmı ise başlı başına şaka gibi bir hal almış durumda. Zira izleyici odaklı videoların yanı sıra ilk sıralar “sponsor” videolarla dolduruluyor. Yani parayı veren film şirketi 1 günde sadece 90 bin izlenmiş videosunu Trend Videolar listesinin tepesine yerleştirebiliyor.
Peki bu neden bir sorun? Öncelikle YouTube’un tam zamanlı bir iş olduğunu hatırlatmak gerekiyor. İçerik üreticileri hayatlarını devam ettirebilmek için kazançlarını buradan sağlıyor. Küçük kanalların büyümesini bir hayli zorlaştıran bu durum aynı zamanda kullanıcıları kalitesiz içerikler üretmeye de itiyor. “Click bait” olarak da adlandırılan içerikle alakasız sansasyonel başlıklar bunlara örnek verilebilir. Viral videoları destekleyen bu yeni sistem kaliteyi de aşağı çekiyor.
Öte yandan Kotaku’nun haberine göre YouTube’da takipçi kaybına sebep olan herhangi bir hata yok ve YouTube kimsenin takipçilerini otomatik olarak sistemden çıkarmıyor. Ancak YouTuber’lar açısından olay hiç de öyle görünmüyor. Haberin devamında Jacksepticeye ve h3h3Productions’ın konuyla ilgili videolarını bulabilirsiniz.
VİDEO