Koronavirüs sürecinin kasıp kavurduğu ikinci el otomobil pazarı, 2020 yılında inişli çıkış bir tabloyu beraberinde getirdi.
İkinci el otomobil pazarı, Koronavirüs sürecinin gündem maddeleri arasındaydı. Fiyat artışlarının kullanıcılar için daha önce görülmemiş tabloları beraberinde getirdiği sürecin karnesi de net şekilde beliriyor. Sektörün önemli temsilcilerinden EBS Analiz Otomotiv Yönetim Danışmanlığı tarafından paylaşılan veriler, 2020 yılının hem sıfır otomobil hem de 2.el piyasası için her şeyin altüst olduğunu gösteriyor. Süreçle ilgili açıklamalarda bulunan Genel Müdür Erol Şahin, 2. el araç piyasasının otomobil ve hafif ticari araçla birlikte 8-8 buçuk milyon adet potansiyeliyle birlikte toplamda 500 milyar liranın üzerinde bir ciroya sahip olduğunu söyledi. Şahin, Türkiye ekonomisinin 1.6 trilyon olduğu göz önünde bulundurulduğunda burada söz konusu olan toplam cironun büyüklüğüne dikkat çekti.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
İkinci el otomobil pazarında sert iniş ve çıkışlar
Paylaşılan tabloya baktığımızda virüsün henüz etkisini göstermediği ocak ayında, 2019’a göre yüzde 75,67 gibi ciddi bir artış karşımıza çıkıyor. Şubat ayında da bu orana yakın seyreden talebin mart ayıyla birlikte dalgalanmaya başladığını söyleyebiliriz. Özellikle Nisan-Mayıs aylarının sırasıyla yüzde 50 ve yüzde 26’lık düşüşlerle büyük bir etki bıraktığını görüyoruz. Haziran ayından eylül ayına kadar tekrar yükselişe geçen tabloda ekim ayı da eksiye gidişin görüldüğü bir dönem olarak kayıtlara geçti. Haziran ayında kredi faizlerinde yaşanan düşüşle birlikte yüzde 93 büyüme gösteren 2. el pazarının, Kasım ve Aralık aylarında açıklanan faiz artışlarının etkileriyle Ocak, Şubat ve Mart aylarında daha ciddi bir daralma ile karşı karşıya.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Beklenen bu süreçlerle ilgili doğru stok yönetimi, doğru araç tespitinin önemine vurgu yapan Erol Şahin, fiyatı talebin belirlediğini, müşteri yoksa fiyat arttırmanın bir sonuca ulaştırmayacağına dikkat çekti. Gelecek döneme dair sektörün gidişatını da değerlendiren Erol Şahin, iş modelinin küçük esnafın, 5-6 galeri esnafının bir araya gelmesiyle birleşeceğini, böylelikle kurumsal yapıya döneceğini, tüketicinin de artık bu konforu aradığını ve yönelimin bu yapıya olduğunu belirtti. Tüketicinin kolaya alıştığını, bütün işlemlerin tek seferde, tek elden halletmek istediğine dikkat çeken Şahin, kasko, kredi, sigorta, bakım- onarım gibi pek çok hizmetin paket halinde sunulmasını bekleyen tüketici talebinin kurumsal yapıya geçişi hızlandıracağını söyledi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Satışta olan ikinci ellerin yarısından fazlası 10 yaş üzerinde
Paylaşılan verilerde, Türkiye’de satışa çıkarılan 2.el araçların %52’si 10 yaş üzeri, %80’i de 5 yaş üzerinde araçlardan oluştuğu görülüyor. Bu durumun Türkiye’nin net alım gücünü gösteren bir tablo olduğu da aşikar ki Avrupa’da ve Dünya’da hurda sınıfında bulunan araçların Türkiye’de en çok tercih edilen araçlar konumunda. 2021 yılı şubat ayı itibariyle sıfır araçlarda ise distribütörlerin fiyatları dengelemek amacıyla daha boş paket ve düz vites araçlara yöneleceği; bu doğrultuda 2. el otomotiv bayi ve galerilerinde bulunan 2-3 yaş aralığında otomatik vites ve daha donanımlı araçların kıymetlenebileceğinden bahsediliyor.