Türkiye’nin en büyük alışveriş platformlarından Trendyol için Rekabet Kurulu inceleme kararı verdi. Geçici tedbir kararı alındı.
Birgün’de yer alan habere göre Trendyol hakkında Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un ilgili maddelerinin ihlal edilip edilmediğinin tespiti amacıyla ön araştırma yapılmasına karar verildi.
Algoritmalar ve bilişim sistemlerinde yer alan veriler üzerinde yapılan yerinde inceleme sonucunda, Trendyol’un, hem 3’üncü taraf satıcıların satışlarına aracılık ettiği hem de TrendyolMilla, TrendyolMan ve TrendyolKids gibi kendi markalarının satıcısı olduğu aynı platform üzerinde, kendi ürünlerine haksız avantaj sağlayacak şekilde listeleme algoritmasına müdahale ettiği, kendi markalarının pazarlama stratejisinin oluşturulmasında pazaryeri faaliyetleri kapsamında elde edilen verileri kullandığı, yine algoritmaya yapılan müdahalelerle pazaryerinde satış yapan satıcılar arasında ayrımcılık yaptığı tespit edildi.
Bu deliller ile birlikte, çok kategorili pazaryeri platformları pazarında Trendyol’un, son yıllarda, başta moda olmak üzere, tüm kategorilerde önemli pazar payı elde ettiği dikkate alındığında söz konusu uygulamaların nihai karara kadar ciddi ve telafi olunamayacak zararlar doğurma ihtimalini taşıdığından geçici tedbir alınmasına karar verildi.
Bu kapsamda, Trendyol’un, algoritma ve kodlama aracılığıyla yapılan müdahaleler de dahil, kendi ürünlerini kayırmaya, satıcılar arasında ayrımcılık yapmaya ve pazaryeri faaliyetlerinden elde ettiği verileri kendi markaları lehine paylaşımına ve kullanımına yönelik tüm davranışlardan kaçınması ve bu kararların denetlenebilirliğini teminen gerekli her türlü teknik, idari ve organizasyonel tedbirleri alması gerektiğine karar verildi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Trendyol, ulaştığı değerlenme ile Türkiye’nin ilk decacorn’u oldu
Konu hakkında Trendyol tarafından yapılan açıklama tam olarak şöyleydi: “Türkiye’nin ilk “decacorn”u olarak, ülkemizi global arenada temsil etmekten mutluluk ve gurur duyuyoruz. Bu başarı için, bize gönülden bağlı 30 milyondan fazla müşterimize, yüzbinlerce satıcımıza ve ilk günden bu yana tutkuyla çalışan ekibimize yürekten teşekkürler!”
Decacorn, tam olarak 10 milyar dolar değerlenme üstüne çıkan şirketlere deniliyor. Elbette bu oldukça büyük bir rakam ve firmanın geleceği için büyük atılımlara işaret ediyor.
Platform Türkiye’de inanılmaz yüksek oranda kullanılıyor. Güncel bir araştırmaya göre Türkiye’de en çok kullanılan alışveriş sitesi Trendyol. Şirket, paylaşılan verilere göre Türkiye e-ticaret pazarının yüzde 27’sini elinde bulunduruyor.
İkinci sırada yer alan Hepsiburada yüzde 17’lik bir pazar payına sahip. Üçüncü sırada yüzde 9 pazar payı ile N11, dördüncü sırada ise yüzde 4 pazar payı ile Gittigidiyor yer alıyor. Listenin devamında ise karşımıza, Migros, Boyner, Lc Waikiki ve global alışveriş devi Amazon çıkıyor.