Karsan e-ATAK Avrupa merkezli otonom sürüşü için Norveç’te
Kuzey Avrupa’daki ilk otonom denemelerine çıkacak olan Karsan e-ATAK, Romanya sonrasında vites artırmaya devam ediyor.
Geçtiğimiz eylül ayında lanse ettiği tamamen elektrik e-ATA ürün gamıyla önemli bir atılım yapan Karsan, otonom sürüş teknolojisi konusunda yola emin adımlarla devam ediyor. Amerika ve Avrupa’nın gerçek yol koşullarına hazır ilk Seviye 4 otonom özelliklerine sahip otobüsünü, ilk olarak Avrupa’da Romanya’ya teslim eden marka, Kuzey Avrupa’dan gelen sipariş ile, elektrikli araçların pazarın büyük bir bölümünü oluşturduğu Norveç’e elektrikli otonom otobüsünü ihraç etme başarısına imza attı. Norveç’in Stavanger şehrinde rota çalışmalarına başlayan Otonom e-ATAK, Karsan’ın Kuzey Avrupa pazarına ilk elektrikli araç teslimatı olmasıyla da öne çıkıyor. Özel operatör VY Buss’a satışı yapılan ve bölgenin yenilikçi taşımacılık şirketi Kolumbus tarafından hizmete sunulacak olan Otonom e-ATAK, Avrupa’nın “şehir hattında kullanılacak ve şehir içi yolcularını taşıyacak ilk elektrikli otonom otobüsü” unvanını da kazanıyor. Karsan Otonom e-ATAK modeli, 8 metre sınıfında Avrupa ve Amerika’da üretilen tek model olarak öne çıkıyor.
Karsan e-ATAK otonom sürüş özellikleri
Karsan Ar-Ge tarafından yürütülen Otonom e-ATAK modelinde, bir başka Türk teknoloji şirketi ADASTEC’le iş birliği yapıldı. ADASTEC’in geliştirdiği Seviye 4 otonom yazılımları, Otonom e-ATAK’ın elektrik-elektronik mimarisine ve elektrikli araç yazılımlarına entegre edildi. Otonom e-ATAK, gücünü BMW tarafından geliştirilen 220 kWh kapasiteli bataryalardan alan ve 230 kW güce ulaşarak müşterilerin ihtiyaçlarına cevap veriyor. Karsan Otonom e-ATAK’ın sahip olduğu 8,3 metrelik boyutları, 52 kişilik yolcu kapasitesi ve 300 km’lik menzili, Otonom e-ATAK’ı sınıfında öncü konuma getirdi. Otonom e-ATAK, AC şarj üniteleriyle 5 saatte, DC ünitesiyle de 3 saatte şarj olabiliyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ADAS özelliklerinin daha da ilerisinde sürüş yardımcı sistemlerine sahip olan Otonom e-ATAK’ta gelişmiş LiDAR sensörleri yer alıyor. Bu sensörler, lazer ışık demetleri göndererek en kritik açılarda bile 120 metreye kadar bir mesafede etkin şekilde çalışıyor ve etraftaki objelerin santimetre hassasiyetinde 3 boyutlu olarak belirlenmesini sağlıyor. Ayrıca, ön kısımda yer alan radarın yaydığı radyo dalgaları 160 metreye kadar objelerin tespitini ve hareketini tüm hava koşullarında algılıyor. Kendi kendine hareket edebilen sürücüsüz araç teknolojisi, insan faktörüne ihtiyaç duymadan yolu, trafik durumunu ve çevre şartlarını rahatlıkla algılayabiliyor.
RGB kameralarla aracın 6 farklı noktasında yüksek çözünürlüklü görüntüleri işleyerek hem objelerin mesafelerini ölçerken hem de objeleri tanımlayabilen Karsan Otonom e-ATAK, araç, yaya veya diğer objelere ait ayrımı kolayca gerçekleştiriyor. Öte yandan, sahip olduğu termal kameralar sayesinde ışık ve hava koşullarından etkilenmeden aracın etrafındaki canlıların sıcaklık değişimlerini algılayabilen ve buna göre tespitte bulunabilen Otonom e-ATAK, böylece yayalara ve diğer canlılara karşı ekstra güvenlik
sağlıyor. Otonom e-ATAK’ta yüksek hassasiyette konum bilgisi ileten yüksek çözünürlüklü haritalar, GNSS, ivme ölçer ve LiDAR sensörleri sayesinde ise aracın konumu hassas ve güvenli bir şekilde belirlenebiliyor.