Bir dönem Türkiye’de yerli otomobil odağında gündem olan “SAAB”, günümüzdeki formu olan NEVS markası üzerinden iflastan kurtarılmaya çalışılıyor.
Türkiye’nin yerli otomobil girişimi olan Togg’un satış süreci için artık günlerin de ötesinde saatleri sayıyoruz. Bu hafta içerisinde fiyat başta olmak üzere versiyon ve model isim gibi detaylarının duyurulması kuvvetle muhtemel olan C SUV ile birlikte, girişimin somut adımlarını artık sokaklarda görmeye başlayacağız. Söz konusu yerli otomobil olduğunda, Türkiye’nin geçtiğimiz yıllardaki denemeleri de şüphesiz hala akıllarda. Bunlar arasında en taze olanın başında ise “SAAB” rozeti yer alıyor. Ekim 2015’de dönemin Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık, İsveç merkezli Saab 9-3’ün tüm fikri mülkiyet haklarının satın alındığını duyurmuştu. SAAB’tan alınan prototip altyapı üzerine başlayan çalışmalar ise bir süre sonra kenara bırakılmış ve bugün karşımıza olan Togg’un o dönem temelleri atılmıştı.
Uzun süre bu konu üzerinden Türkiye gündeminde olan SAAB, süreç içerisinde Çin merkezli Evergrande Grup tarafından satın alındı ve isim olarak NEVS adıyla yola devam etti. Türkiye’nin de merkezinde olan 9-3’ü yeni marka altında elektrikli olarak hayata döndürme planıyla yine süreç içerisinde gündeme gelen bu yeni oluşum, aradan geçen zaman diliminin ardından bir türlü istediği ivmeyi yakalayamadı. Gelinen son noktada ise İsveç’te yer alana fabrikada tam bir iflas havası esiyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
“SAAB” fabrikası kış uykusu planına geçiyor
“SAAB” ve dolayısıyla NEVS adını son olarak 2021 yılındaki ekonomik çıkmazla tekrar sizlerle paylaşmıştık. O dönem, beklenen çıkışının yakalanamamasına ek olarak masada görünen ciddi borç yükünün varlığıyla, marka için tekrar bir satış ve yatırımcı arayışına girildi. 2023 yılına kadar hala beklentileri karşılayamayan Evergrande Grup, kısa süre önce aldığı kararla İsveç’te yer alan SAAB fabrikasındaki işçilerin neredeyse yüzde 90’ını kademeli olarak işten çıkarmaya hazırlanıyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
İsveç’in Trollhattan kentinde yer alan fabrikadaki işten çıkarma süreciyle ilgili açıklamalar, markanın CEO Nina Selander’dan geldi. 340 olan çalışan sayısının 320’sine veda etmek zorunda olduklarını ifade eden Selander, süreci tamamlamak için işçi sendikalarıyla görüşme halinde olduklarını doğruluyor. Selander konuyla ilgili açıklamalarında ;” Büyük bir üzüntü ile belirtmek isterim ki, NEVS olarak kış uykusu olarak da nitelendirebileceğimiz bir sürecin içerisine giriyoruz. Bu durum tüm maliyetleri azaltmak zorunda olduğumuz ve şirket çalışanlarının işten çıkarılması gereken bir süreci beraberinde getiriyor. Alınan karar yatırımcılar ve Evergrande Grubu’nun gerçekleştirdiği görüşmelerin ardından netlik kazandı.” ifadelerine yer verdi. Evergrande Grubu, eğer ilk andan itibaren beklediği planlamayı yapabilseydi, elektrikli 9-3 ürün gamını Çin odağında yılda 220.000 adetlik üretim kapasitesiyle pazara sunmak istiyordu. Hiçbir zaman hayata geçirilemeyen bu planın Avrupa ayağı da sonraki süreç için heyecan yaratmıştı. Şimdilik iflas kararı açıklamayan markanın önümüzdeki süreçteki adımları merak ediliyor.