Türkiye otomobil sektöründe çok ses getiren düzenlemenin detayları netleşti. Türkiye’de, “Ya servisini kendin kur ya da araç getirme” dönemi başlıyor.
Geçtiğimiz günlerde Resmi Gazete üstünden bir bildirim yapıldı ve Türkiye’de otomobil satacak markalar için kendi kuracakları TSE belgeli servis ve çağrı merkezi zorunluluğu getirileceği açıklandı. Bu konuda Ticaret Bakanlığı, “ELEKTRİKLİ OTOMOBİL SATIŞLARINDA TÜKETİCİYİ KORUYAN YENİ DÜZENLEME YÜRÜRLÜĞE GİRDİ” başlığı altında şunları aktarmıştı: “İthalat rejimi kararına dayanılarak hazırlanan İthalat Tebliğlerinde, gerekli güncellemeler taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalar, tüketici güvenliği, kamu sağlığının korunması amaçlarıyla ilgili kurumlar ile istişare içerisinde yapılmaktadır. Bu kapsamda sadece elektrik motorundan tahrikli diğer taşıtların Avrupa Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması kapsamı menşeli olmayanların ithalatında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca düzenlenen “İzin Belgesi” nin aranması bugün tarihli Resmi Gazete’ de yayımlanan “Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ (İthalat: 2023/22)” ile kararlaştırılmıştır.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Söz konusu Tebliğ ile karbon emisyonunun azaltılması ve sürdürülebilir enerji temini kapsamında önemli yere sahip elektrikli araçların ithalatında, tüketici güvenliği, satış sonrası hizmet kalitesinin artırılması, batarya parkının izlenmesi, ülkemizde ihtiyaç duyulacak şarj İstasyonu ve güç yönüyle takip edilmesi ile batarya geri dönüşüm süreçlerinin daha etkin yönetilmesi amacıyla gerekli kriterlerin getirilerek, söz konusu elektrikli araçlarla ve birlikte oluşturacağı eko sistemin düzenlenmesi amaçlanmaktadır. Ticaret Bakanlığımız, yerli üretim, istihdam ve tüketicinin korunması hedeflerine ulaşılması amaçları doğrultusunda, ithalat politikalarını etkin bir şekilde düzenlemeye devam edecektir. Kamuoyuna saygıyla sunulur.”
Bu yeni kurallar sektörde çok büyük soru işaretleri doğurmuştu ancak bugün öğrendiğimiz kadarıyla bu soruların büyük bölümü netlik kazandı. Bu konuda 21 kilit soru ve cevapları aşağıdaki X (Twitter) paylaşımında tek tek öne çıkarılarak açıklandı:
Ya servisini kendin kur ya da araç getirme‼️
7 coğrafi bölgede en az 20 yetkili servis istasyonu eğer ithalatçının kendisi tarafından kurulmamışsa Türkiye'de elektrikli araç satamayacak. Yani hali hazırda kendisi tarafından kurulmayan servis istasyonu ağlarından…
— Emre Özpeynirci (@eozpeynirci) December 2, 2023
Ayrıca sürecin sadece Çin merkezli araçlara ve markalara özel olmadığını da unutmamak gerekiyor:
Sadece Çin değil Japonlara da darbe‼️
Bu tebliğ sadece Çin'den gelecek marka ve modelleri kapsamıyor.
Toyota, Honda, Subaru ve Nissan da eğer Avrupa'da üretilmiyorsa Japonya'dan elektrikli otomobil ithal etmek için de yine kendi 20 servisini kurmak zorunda.
— Emre Özpeynirci (@eozpeynirci) December 2, 2023
Otomobil gelişmesi yanında bu da ilginizi çekebilir: Vivo X Flip katlanabilir telefon modeli