Tesla tarafından üretilen Model serisi araçlarda LiDAR (Light Detection and Ranging) kullanılmamasının bazı dezavantajları var.
Tesla araçlardaki otonom sürüş ve sürüş destek sistemleri doğrudan kameralardan güç alıyor. Araçlarına LiDAR koymayı tercih etmeyen şirket, bu konuda bu sefer YouTuber Mark Rober tarafından paylaşılan video ile gündeme geldi. LiDAR, lazer ışınları kullanarak mesafe ölçen bir uzaklık algılama teknolojisi olarak çok sayıda otomobilde uzun süredir kullanılıyor. Bu sistem, lazer ışınlarının yüzeye çarpıp geri dönmesini ölçüyor ve böylece çevrenin yüksek hassasiyetle haritalanmasını sağlıyor. Bu teknolojinin otomobillere belirli şartlarda büyük faydası oluyor. Örneğin, kamera bazlı Tesla’lar dumanın, sisin ya da yoğun yağmurun olduğu durumlarda yoldaki objeleri algılayamıyor. LiDAR ise ışık tabanlı olduğundan, kameranın normalde göremediği objeleri algılayabiliyor (Mark Rober’ın videosunda bir çocuk mankeni) ve aracı çarpmadan önce durdurabiliyor. LiDAR’ın aksine Tesla araçlardaki kameralar bazı optik illüzyonlardan da etkilenebiliyor. Örneğin, yolun ortasına üzerinde yol görseli olan bir duvar eklenirse, Tesla araçları bunun bir duvar olduğunu anlayamıyor. Bu durum özellikle ayna gibi yüzeye sahip büyük tanker dorseleri özelinde bir risk oluşturuyor; Tesla’lar bu tarz dorseleri algılayamayabiliyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Şirket bundan önce doğrudan Çin pazarına özel olarak hazırlanan daha ucuz bir Tesla Model Y ile gündeme gelmişti. Henüz Türkiye’de satışa sunulmayan yeni Tesla Model Y’nin Çin’e özel olarak hazırlanacak versiyonunda, teknik açıdan değişiklik yapılmayacağı, aracın deri yerine kumaş koltuklar ve iki yerine tek ekranlı yaşam alanı gibi farklılıklarla daha uygun fiyatla satılacağı iddia ediliyor. Benzer bir adımı Model 3 için Meksika’da da atan Tesla, dünyanın en büyük otomobil pazarlarından biri olan Çin’deki satışlarını artırmayı hedefliyor. Şirketin satışları son dönemde Elon Musk’a yönelik tepkiler nedeniyle ciddi düşüşler görüyor.
Yeni Model Y üzerinde geçmek adına tasarımsal açıdan ön ve arkada yapılan güncellemeyle fark yaratıyor. Aracın önünde artık bir LED bölümle birbirine bağlanan ince yapılı farlara yer veriliyor. Arkada da şerit şeklinde bir LED aydınlatma bölümü bulunan yeni Model Y, bu güncelleme ile daha keskin bir görüntüye kavuşuyor. Teknik verilere bakarsak aracın 19 inç jantlara sahip çift motorlu uzun menzil versiyonu için 719 km, 20 inç jantlara sahip çift motorlu uzun menzil versiyonu için 662 km, 19 inç jantlara sahip tek motorlu standart menzil versiyonu için 593 km, 20 inç jantlara sahip tek motorlu standart menzil versiyonu içinse 559 km “CLTC” menzil paylaşılıyor. Resmi verilere göre yeni Model Y’nin çift motorlu versiyonu 0’dan 100 km/s hıza 4,3 saniyede, tek motorlu versiyonu ise 5,9 saniyede çıkabiliyor.
0-100 hızlanması eskiye nazaran daha iyi olan model için şimdilik bir “Performans” versiyonu bulunmuyor. Şu anda aktif olarak geliştirilen bu versiyonu daha sonra tanıtacak Tesla, yeni Model Y’de satıştaki Model 3’ten farklı olarak standart bir sinyal koluna yer veriyor. Yeni modelden sadece vites kolunu kaldıran ve vites seçiciyi doğrudan ekrana entegre eden Tesla, şerit şeklinde RGB ambiyans aydınlatmanın kullanıldığı aracın arkasına da ufak bir ekran konumlandırıyor. Bu ekrandan aracın bazı ayarları kontrol edilebiliyor ve bir şeyler izlenebiliyor. Ön tamponuna kamera konumlandırılan yeni araçta, gürültüyü ciddi seviyede azaltan akustik camlara yer veriliyor. Elektrikli arka koltukları tek bir buton üzerinden katlanabilen yeni Model Y, devasa cam tavanını koruyor. 14 yerine 16 hoparlörlü güçlü bir ses sistemiyle donatılan araç, 250 kW’a kadar şarj sunuyor ve ilk modelin önemli bir eksiğini kapatarak soğutmalı koltuklarla geliyor.