reklamı kapat

POPÜLER

Avrupa Birliği LOG Tasarım

AB: “Facebook ve Instagram’ın öde ya da izin ver reklam modeli DMA’yı ihlal ediyor”

Avrupa Birliği’nin Digital Markets Act (DMA) kurallarını ihlal etmekle suçlanan ikinci şirket, Facebook ve Instagram üzerinden Meta oldu.

Meta, geçtiğimiz yıl Avrupa Birliği ülkelerinde reklamsız ancak aylık ücreti bulunan bir Facebook ile Instagram aboneliği satmaya başladı. Bu abonelik, internet siteleri üstünden alımda aylık 9,99 euro, iOS ve Android üzerinden alımda ise Google ile Apple’ın market vergisi nedeniyle aylık 12,99 euro ücrete sahipti. Bu paketi, inanılmaz yüksek gelir elde ettiği veri toplama yöntemlerinden bazılarını kısıtlayan Avrupa Birliği (AB) düzenlemelerine karşı çıkaran Meta, AB’deki reklamların şirketin toplam gelirinin yüzde 10’unu oluşturduğunu söylemişti. Bugün ise ücretsiz erişimi sunmaya devam eden şirketin reklamları kaldıran ücretli abonelik ile DMA’yı ihlal ettiği bildirildi. Avrupa Komisyonu, Facebook ve Instagram kullanıcıları için geçen yıl devreye alınan yeni reklam modelinin, kullanıcılara hedefli reklam takibinde daha az veri kullanan ancak yine de kullanımı ücretsiz olan üçüncü bir seçenek sunmayarak, DMA’nın 5(2) Maddesine aykırı olduğunu aktardı. Bu durum nedeniyle ciddi bir para cezası ile karşı karşıya kalabileceği aktarılan Meta şirketinin sözcüsü Matthew Pollard, konu hakkında yaptığı açıklamada, “Bu soruşturmanın sonuçlandırılması için Avrupa Komisyonu ile yapıcı diyaloğumuzu sürdüreceğiz.” dedi.

Bundan önce DMA ihlali ile Apple gündeme gelmişti. DMA kapsamında uygulamalarını Apple App Store üzerinden dağıtan geliştiricilerin, müşterilerini daha ucuz alternatif satın alma olanakları hakkında ücretsiz olarak bilgilendirebilmesi ve onları bu tekliflere rahatlıkla yönlendirebilmesi gerekiyor. Avrupa Birliği ise Apple’ın bunu tam olarak yerine getirmediğini söylüyor. Kurulan komisyon tarafından geçtiğimiz hafta yapılan basın açıklamasında, “Geliştiriciler, alternatif dağıtım kanallarındaki teklifleri tanıtmak için uygulama içinde fiyat bilgisi veremiyor veya müşterileriyle başka herhangi bir şekilde iletişim kuramıyor” denildi.

Avrupa Komisyonu ayrıca Apple’ın geliştiricilerden aldığı “core technology fee” ücreti de dahil olmak üzere Avrupa’daki alternatif iOS uygulama marketlerine verdiği destekle ilgili bir soruşturma da başlatmış durumda. Apple’ın DMA’yı ihlal ettiğine net olarak karar verilirse ve Apple gerekli değişiklikleri yapmazsa, şirket dünya çapındaki gelirinin yüzde 10’una varan para cezalarıyla karşı karşıya kalabilir.

Daha önce bu konuda bir açıklama yapan AB yetkilisi Margrethe Vestager, Apple’ın yaptığı değişikliklerin DMA’nın gerekliliklerini karşıladığına inanmadığını söylemişti. Vestager ayrıca, “Apple ile alakalı olarak bir dizi sorunumuz var ve ben bunları çok ciddi buluyorum. Apple gibi büyük bir şirketi kurallara uymadığına dair şüphelerimizin oluşması beni çok şaşırttı.” demişti.

Facebook haberleri yanında bu da ilginizi çekebilir: Motorola’nın uzaktan kablosuz şarj teknolojisi