Avrupa Birliği platformdaki yasadışı içerik ve pornografi nedeniyle AliExpress tarafına önemli bir soruşturma açtı.
Türkiye’ye de gönderme yapan alışveriş devi AliExpress, bu sefer çok hoş bir gelişme ile gündemde yer almıyor. Merkezi Çin’de yer alan Alibaba Group’un altında yer alan platform, Avrupa’da Digital Services Act (DSA) yasasına dahil olan şirketler arasında bulunuyor ve açılan soruşturma da tam olarak DSA üzerinden geliyor. Bu soruşturma kapsamında AliExpress’in risklerin yönetimi ve azaltılması, içerik denetimi ile dahili şikayetleri ele alma süreci, reklam ile tavsiye sistemlerinin şeffaflığı ve araştırmacılar için veri erişimi ile bağlantılı alanlarda DSA’yı ihlal edip etmediğine bakılacağı belirtiliyor. Soruşturma kapsamında ayrıca platformda reşit olmayanların pornografik materyallere erişmesine izin veren ihlaller olup olmadığına da bakılacak. Komisyon ufak yaştakilerin platformda pornografik içerikler bulabildiğini söylüyor, bu konuda resmi olarak şunlar aktarılıyor:
-AliExpress’te tüketicilerin sağlığı (Sahte ilaçlar ve gıdaların yanı sıra diyet takviyeleri gibi) ve özellikle reşit olmayanlar (Pornografik materyallere erişim) için risk oluşturan bazı ürünleri yasaklayan hizmet şartlarının tam olarak uygulanmaması ve tüketicilerin bunları şu an platformda rahat şekilde bulabilmesi.
-Yasadışı içeriğin yayılmasını önlemeye yönelik etkili tedbirlerin eksikliği.
-AliExpress’te “Ortaklık Programı” aracılığıyla yasadışı veya zararlı ürünleri tanıtan influencer’ları önlemek için etkili önlemlerin olmaması.
DSA bundan önce Meta ve TikTok merkezli bir adımla gündeme gelmişti. Büyük platformların “DSA” merkezli yeni dönemde dezenformasyonu sınırlamaları, yasa dışı içerikleri hızlı şekilde kaldırmaları, çocukları iyi şekilde korumaları, risk değerlendirmesi yapmaları, riskleri azaltmaya yönelik adımlar atmaları ve dış denetime tabi tutulmaları gerekiyor. Yeni kurallar çerçevesinde AB tarafından daha sıkı biçimde denetlenecek firmalar, düzenleme ile denetimlere tabi olmak için AB’ye para ödemek durumunda bulunuyor ve bundan hiç ama hiç hoşlanmıyor.
AB, kendi uygulama görevlerini finanse etmeye yardımcı olması için platformlara denetim ücretleri uygulama yetkisine sahip ve bu temelde 2024 için sadece Meta’nın 11 milyon euro ödemesi gerekiyor. TikTok’un ne kadar denetleme ücreti ödeyeceği bilinmiyor ancak iki ismin bu ücreti adil bulmadığından Avrupa Birliği’ne dava açtığı biliniyor. Bu davanın nasıl sonuçlanacağı henüz tahmin edilemiyor ancak iki ismin işi oldukça zor görünüyor. Son aşamada firmalar hem kendilerini denetleme ücretini hem de mahkeme ücretlerini ödemek zorunda kalabilir.