Adım adım bir Airbus A321’in üretim sürecine konuk olun [Galeri]

05 Mayıs 2017 20:30

Dünyanın en karmaşık yapılarından olan uçakların kendileri kadar üretim süreçleri de ilgi çekici. Airbus’in A321 kodlu uçağının üretim tesisinde nasıl bir araya geliş süreci de bu ilginin haksız olmadığını kanıtlıyor.

Kullanıcılara sunulan ürünlerin arka planında yürütülen üretim süreci her zaman ilgi çekici olmuştur. Özellikle bu ürün bir uçaksa. Şubat ayında Bugatti‘nin hiper otomobili Chiron için yapılan adım adım üretim süreci bölümüyle, dört tekerlek üzerinde seyreten bir canavarın doğuşuna şahit olmuştuk. Bugünse dünyanın en önemli uçak üreticilerinden bir tanesi olan Airbus‘ın A321 kodlu modelinin adım adım üretim bandına konuk oluyoruz. Airbus’ın Amerika‘da yer alan üretim tesisinde gerçekleştirilen bu uçağın hikayesi uzun bir yolculuk sonucu tesise ulaştırılan parçaların hangara alınması ve sonrasında yola çıkmak için nefes kesen bir yolculuk başlıyor.


Alabama’da yer alan Brookley pistinde 600 milyon dolarlık bir yatırım sonucu kurulan tesiste yolculuğuna başlayan A321 için beklenen ilk parçaları Almanya’nın Hamburg kentinden yola çıkan gemilerle ulaşıyor. Bir aylık süren yolculuk sonucunda tesise ulaşan ilk parçaların ardından kanatlar Galler‘den dikey sabitleyici İspanya‘dan uçağın ön gövdesiyse Fransa‘dan getiriliyor. Tüm bu parçaların bu bölgedeki tesiste bir araya getirilmesinin sebebininse ucuz işçilik ücretleri olduğu söyleniyor. Bu bölgedeki tesiste işçiler saatlik 16,5 dolardan çalışırken Boeing işçilerinin bölgeler arası farklarla birlikte saati 45 dolardan çalışabildiğinin altı çiziliyor.


Ortalama 20 ile 25 gün arasında süren kargo yolculuklarının ardından tesiste buluşan A321’in, her birinin ağırlığı 4,5 ton olan kanatları arka ve ön bölümün birleştirilmesinin ardından dikkatlice entegre ediliyor. Farklı departmanlarda görev yapan işçiler bir yandan uçağın dışıyla ilgili pürüzleri ortadan kaldırırken içeride hummalı bir kablo yerleştirme telaşı söz konusu. Ana iniş takımı bölümünde uçağın dikey ve yatay sabitleyiciler ve kuyruk konisi de bir araya getiriliyor. Bu bölümde aynı zamanda açılır kapanır kapılar, radar ve navigasyon anteni gibi bölümler de dahil ediliyor. Tüm bağlantıların ardından toplam ağırlığı 2.381 ton civarında olan 2.500 silindirli motorlar ve pervaneler bir araya getirilerek uçak test için hazır hale getiriliyor.
Paylaş