Alman otomotiv devi Volkswagen cephesine açılan emisyon davası, geçtiğimiz günlerde markanın aleyhine sonuçlanmıştı. Basın da bu sonucu onaylayarak şirkete adeta ateş püskürdü.
Emisyon skandalları geçtiğimiz senelerde otomotiv basınını en çok meşgul eden konulardan biri olmuştu. Öncelikle Volkswagen’de başlayan, sonrasında şirketin diğer markaları olan Audi ve Skoda’ya da sıçrayan egzoz gazı manipülasyonu, Nissan ve Renault gibi markalar ile de anılmıştı. Bu süreç çoğu marka için geride kaldı ancak Alman üretici Volkswagen için çanlar çalmaya devam ediyor. Sendikalar altında birleşen mağdur araç sahipleri markaya bir dava açmıştı. Mahkeme Volkswage’nin bu kullanıcılara tazminat ödemesini kararlaştırmış bununla beraber araçlarını geri vermek isteyenler için de kolaylıklar sağlanmıştı. Haberler özellikle Alman basınında büyük yer buldu. Gazateler, Volkswage’ni oldukça suçlayıcı bir dille eleştirdi.
Frankfurter Rundschau gazetesi konu ile ilgili, “Yargıtay şirketin sadece gayrıahlaki, bilinçli aldatmaca yaptığını ispat etmedi, özellikle nahoş ve stratejik sebeplerin de bu davranışta rol oynadığını tespit etti. Eski şirket CEO’su Matthias Müller’in münferit mühendislerin yanlış yola sapmış olabileceği yönündeki sözleri de böylelikle tamamen çökmüş oldu. Şirket uzunca bir süre yalpaladı, olan biteni küçük göstermeye ve örtbas etmeye çalıştı. Bu da imajında yaşadığı tahribatı azami hale getirdi ancak hisse senetlerindeki değer kaybını ve milyarlarca euroluk yükünü hafifletmeye de engel olmadı. Günün kaybedeni şirket kadar onun pahalı hukuk danışmanları da. Yargıtay nihai olarak ve son derece iyi gerekçelendirilmiş bir şekilde emisyon gazı hilesinin bir emisyon gazı dolandırıcılığı olduğunu ortaya koydu. Bu tespit, şikayette bulunarak sonuç alacak olan on binlerce otomobil müşterisinin alacağı paradan daha önemli.” ifadelerine yer verdi.
Die Welt gazetesi ise , “Volkswagen ‘gayrıahlaki’ ve ‘özellikle adi’ bir davranış sergildi. Wolfsburglu otomobil üreticisi hakkında böylesine açık ve net sözler söyleyebilmek iyi hissetiriyor. Zira şirket de milyonlarca dizel otomobili yasadışı bir egzoz gazı teknolojisiyle donatarak müşterilerine tam da böyle davrandı. Bu kararı Yargıtay verdi ve böylece on binlerce dizel sürücüsüne tazminat ödenmesi için yolu açmış oldu. Bu karar Volkswagen’a oldukça pahalıya patlayabilir, böyle olması da iyidir.” şeklinde konuştu.
Son olarak Badische Neuste Nachrichten ise“Karlsruhe’den atılan tokat, 500 kilometre uzaklıkta Volkswagen’in Wolfsburg’daki yönetim kurulu katında duymazlıktan gelinemeyecek kadar sert ve gürültülü. Yargıtay’ın en üst yargı hükmü, dünyanın en büyük otomobil şirketini patronlar açısından en acıtıcı iki yerden, itibardan ve cepten vuruyor. Bu sadece VW değil tüm otomotiv branşı için kara bir gün. Yargıtay’ın kararı Stuttgart, Münih ya da diğer şirket merkezlerinde de dikkate alınacak. Eğer otomobil filolarında emisyon gazı değerlerini bilinçli olarak manipüle ettikleri ve müşterilerini bilinçli olarak kandırdıkları ortaya çıkacak olursa onların da tazminat ödemesi gerekecek. Mahkemeler üstüne bir de zamanaşımı durumlarında tüketici lehine karar verecek olursa şirketler açısından daha da kötüsü gerçekleşecek. Ama dolandırıcıların hak ettiği de bundan başka bir şey değil.” ifadelerini kullandı.