Şimdi sizlere pek çok kişinin oynamayı tercih etmeyeceği, bir o kadarının da adını dahi duymayacağı bir oyundan, Ancestors’tan bahsedeceğiz. Bize göre üzerinde uzun uzun konuşulmayı hak eden bir oyun çünkü sektörde bu denli risk almaktan çekinmeyen bir yapıma denk gelmek oldukça güç. Öncelikle bilmelisiniz ki bu oyunun arkasında gerçekten çok özel bir isim bulunuyor. Prince of Persia ve Assassin’s Creed gibi iki muazzam serinin mimarı olan Patrice Desilets, uzun yıllar süren sessizliğini kendi kurduğu oyun stüdyosu Panache Digital Games bünyesinde ürettiği Ancestors: The Humankind Odyssey ile bozuyor. Bu detay önemli çünkü Desilets’in ne denli usta bir oyun yapımcısı olduğunu ve Ubisoft’tan kendisini aşağı çeken zincirleri kırıp, hayallerindeki oyunları yapabilmek için adına ayrıldığını biliyoruz. İşte Ancestors; bu hayal gücünün, uğruna savaş verilenlerin sonucu. Oyunu oynadığınız zaman, neden Desilets’in bunu herhangi bir AAA firma altında piyasaya sürmeyeceğini anlayacaksınız. Çünkü oyun ezber bozuyor, sektör kurallarına kafa tutuyor ve potansiyel satış rakamlarına sırtını çeviriyor. Hiçbir büyük yapımcı firma satmayacağından emin oldukları bir oyunun yapımına onay vermez. Desilets ise, satmayacağını bile bile bu oyunu hayata geçirmeye karar veriyor. ÖNEMLİ OLAN SÜRÜNÜN YAŞAMASI Ancestors, günümüzden tam 10 milyon yıl önce başlıyor. İsminden de anlaşılabileceği üzere atalarımız olan Afrika primatlarını konu alıyor. Her ne kadar bilimsel karşılığı olarak bu engin canlı türü havuzundaki arkadaşlara “maymun” deyip geçmek doğru olmasa da, yazının sağlığı için kontrolümüz altındaki canlılara maymun diye hitap edeceğiz. Oyunda bir amacı gerçekleştirmeye çalışan tek bir maymunu kontrol etmiyoruz. Bunun yerine, sorumlu olduğumuz tüm sürüyü kontrol ediyoruz. Çünkü Ancestors’ın amacı; 8 milyon yıl yaşayarak insan türüne evrimleşmeyi başarmak! Takdir edersiniz ki tek bir maymunla bunu başarmak mümkün değil. Bu nedenle öğrenen, gelişen ve hayatta kalan bir sürüyü kontrol ederek yeni nesiller oluşturmaya çabalıyoruz. Öğrendiklerimizi çocuklarımıza aktarıyoruz, türümüz ortama uyum sağlıyor ve evrim ağacında bir üst basamağa zıplıyoruz. Başlangıçtaki maymunlarımızın genlerini 8 milyon yıl yaşatıp evrimi başarıyla sonuçlandırabilirsek de oyundan zaferle ayrılıyoruz. Bu süreç, oyun zamanı ile yaklaşık olarak 40-50 saate denk geliyor. Başlı başına oldukça zorlu ve meşakkatli bir yolculuk anlayacağınız ancak daha da zor olanı, bunu birkaç seferde başarmanın neredeyse imkansız olması. Ancestors; çok defa başarısız olmayı, öğrenmeyi ve baştan başlayarak daha iyisini yapmayı gerektiren tarzda bir yapım. Bu da başarıyla sonuçlanabilecek 50 saatlik bir yolculuğa gelene kadar yolda bu zamanın çok daha fazlasını harcayacağınız anlamına geliyor. “Ben ne oyunlar oynadım? Dark Souls’u, Celeste’i, Castlevania’yı, Jump King’i gözlerim kapalı bitiriyorum, bunu mu tek seferde bitiremeyeceğim?” diyenler olabilir aranızda. Bitiremeyeceksiniz, biz onu şimdiden söyleyelim. TEKERLİĞİ BAŞTAN KEŞFEDECEKSİNİZ Ancestors bir hayatta kalma oyunu. Üstelik belki de “hayatta kalma” ifadesini tam anlamıyla karşılayan yegane oyun. Oyuna gerçek anlamda hiçbir şey bilmeyen bir grup maymunla başlıyorsunuz. Yeni nesillere ulaşmanız için yapmanız gereken şey basit; hayatta kalacaksınız, öğreneceksiniz ve üreyeceksiniz. Hayatta kalmak için doğadaki tüm tehlikelerden bağımsız olarak üç temel ihtiyacınızı karşılamanız gerekiyor. Karnınızı doyurmalı, su içmeli ve uyumalısınız. Bu her hayatta kalma oyunun temelini oluşturan bir mekanik zaten. Ancak burada şöyle bir detay var; unutmayın, siz hiçbir şey bilmiyorsunuz. Diğer hayatta kalma oyunlarında çubuktan olta yapabilir, balık tutabilir ve pişirip yiyebilirsiniz. Burada ise henüz balığın yenebilen bir şey olduğunu dahi bilmiyorsunuz. Kimse elinize yenebilecek ürünler listesi tutuşturmuyor. Doğaya çıkmalı ve her şeyi tek tek deneyerek neyin yemeye uygun, neyin olmadığını öğrenmelisiniz. Ve tahmin edebileceğiniz gibi bu oldukça sancılı bir süreç çünkü bu deneme yanılma sırasında boğazınızdan kesinlikle geçmemesi gereken pek çok şey de geçecek… O BEKLEDİĞİNİZ YARDIM GELMEYECEK Ancestors; “Bu oyunda size yardımcı olmayacağız” mesajıyla başlıyor. Bu mesajı ciddiye alsanız iyi edersiniz çünkü hiçbir şekilde ne yapmanız gerektiği ile ilgili bir bilgi vermiyor oyun size. Bir yere gitmek mi istiyorsunuz? Buyrun, önünüzde özgürce gezebileceğiniz bir açık dünya bulunuyor. Ancak herhangi bir harita bulunmuyor. Merak edip gideceğiniz her yeri kendiniz belirlemeli ve gittiğiniz bölgelerin haritasını kafanızda çıkarmalısınız. Yediğiniz bir meyveden dolayı zehirlendiniz mi? Çok üzücü. Oyun size; “Zehirlendin, iyileşmelisin” diye bir bildirim gönderiyor ancak nasıl iyileşeceğini asla söylemiyor. Adını bile hiç duymadığınız bir meyvenin sebep olduğu zehirlenmeye iyi gelecek antidotun doğada neyin içerisinde bulunduğunu keşfetme mücadelesinde sizlere başarılar dileriz. Ve oyunun istisnasız tamamı bu şekilde gerçekleşiyor. Keşfetmeyi arzuladığınız bir şeyleri bulabilmek için sürekli bir şeyleri başka bir şeylere vuracaksınız ve sonucunda bir şeyler olmasını umut edeceksiniz. Şimdi bu oyunu neden çoğu kişinin oynamayacağını ve asla fazla satmayacağını anladınız mı? Oyun sizden 10 milyon yıl önceki bir maymunun zihnine girmenizi ve milyonlarca yıl süren evrim yolculuğunda yaşadığı her zorluğu yaşamanızı istiyor çünkü. GÜÇLÜ OLAN HAYATTA KALIR Sürünüzdeki maymunlar mutlak suretle ölecek. Kimisi yaşlılıktan, kimisi açlıktan, kimisi zehirlenerek, kimisi de saldırıya uğrayarak. Ancak mutlak suretle ölecekler. Ölmeleri de gerekiyor çünkü evrimleşme yolculuğunda daha üstün bir türe doğru adım atılabilmesi için doğal seçilimin görevini yapması ve güçlünün hayatta kalması lazım. Siz de sürünüzdeki saldırılardan kurtulmayı başarabilen, yeni bölgeler keşfedebilen ve sonucunda üreyebilen maymunlarınızın edinimlerini bir sonraki nesle aktaracaksınız. Yetenek sistemi böylesi bir oyuna çok iyi şekilde entegre edilmiş. Öğrendiğiniz bilgileri (ki bunların içinde iki eli aynı anda kullanabilmek gibi çok temel yetenekler yer alıyor) bir gen havuzu ekranında sonraki nesle aktarıyorsunuz. Ancak öğrendiğiniz her yeteneği aktarmanız da mümkün değil. Bir sonraki nesle, ancak sürünüzdeki bebek maymun sayısı kadar yeteneği taşıyabiliyorsunuz. Yani sürüde 3 bebek varsa, 3 yeteneği kilitleyip onlarla yolunuza devam etmek durumunda kalıyorsunuz. Diğer öğrendiğiniz yetenekler, o maymunun ölmesi ile birlikte yok olup gidiyor. Bu da sonraki nesilde onları yeniden öğrenmeniz gerektiği anlamına geliyor. Bu oldukça sancılı bir süreç ancak bir yandan da Ancestors gibi bir oyun için son derece mantıklı bir yaklaşım. EVRİMLEŞMEYİ KOLAY MI SANDINIZ? Ancestors’a ilk başladığınızda bir süre kendinizi kaptırıp gidemeyeceksiniz. O sırada kopup kaçmanız da işten bile değil. Ancak o ilk keşif anı geldiğinde yaşadığınız heyecan sizi oyuna bağlayacak ve bunların devamı geldikçe daha da içine gireceksiniz. Son derece zor, acımasız ve bezdirici bir oyun Ancestors ancak muhtemelen 10 milyon yıl önce yaşayan atalarımızın yaşamları da bundan farklı değildi… DETAYLAR Sürünüzle tek bir bölgede uzun süre kalmanız mümkün değil çünkü kaynaklarınız tükenecek. Korkularınızı yenmeli ve sayısız tehlikeye rağmen yeni yerleşim alanları bulmalısınız. Sayısız tehlike derken ciddiyiz. Atalarımızın henüz avcı değil, av olduğu bir dönemde başlıyor oyun. Basit silahlar yapmayı öğrenip karşı koyana dek çok kayıp vereceksiniz. Uçsuz bucaksız bir ormanlık alanda geçiyor oyun. İnsan eliyle kirlenmemiş bir dünya söz konusu olduğu için, ortaya muazzam güzellikte görseller çıkabiliyor… Öğrendiklerinizi yeni nesillere aktarıyorsunuz. Zaman geçtikçe ortaya daha dayanıklı bir tür çıkıyor. Ancak ne kadar aktarım yapabileceğiniz, sürüdeki bebek sayısıyla orantılı. PUANLAMA