Avrupa Birliği, Digital Markets Act ya da kısaca DMA ile teknoloji firmaları için yeni çizgiler çekiyor, yeni bir dönem başlıyor. Aynı zamanda Digital Services Act (DMS) da masada bulunuyor.
Avrupa Birliği, kaçıranlar için Digital Markets Act (DMA) mevzuatı ile Avrupa merkezli olarak teknoloji alanında antitröst yani tekelcilik karşıtı sağlam bir temel oluşturmak istiyor. Yeni dönemde, gerçekten büyük değişiklikler masaya konuyor. Üzerinden genel olarak geçmek gerekirse Avrupa ülkeleri DMA ile şimdiye kadar yaşanan sorunları tek kalemde ortadan kaldırmayı istiyor. DMA sayesinde örneğin ufak teknoloji firmalarının büyük teknoloji firmaları ile daha kolay şekilde rekabet edebilmesine imkân tanınacak. DMA kapsamında WhatsApp, Facebook Messenger ve iMessage gibi mesajlaşma servisleri de daha açık hale getirilecek. Açıklamaya göre Digital Markets Act ile beraber bu adı geçen servisler birbirleriyle iletişim kurabilir / birlikte çalışabilir hale gelecek. Yeni dönemde ayrıca her üretici, tüketicilere özgürce arama motoru, dijital asistan ve tarayıcı seçme şansı tanınacak. Ayrıca iOS ve Android cihazlar içerisinde ön yüklü olarak gelen her uygulamanın silinmesine zorunu olarak izin verilecek. Yeni dönemde hiçbir firma Avrupa özelinde tüketicileri katı olarak kendi platformu özelinde sınırlamayacak. DMA üzerinden firmalar platformlarındaki içeriklerden hiç olmadığı kadar sorumlu hale gelecek. Yeni dönemde teknoloji / internet firmaları yasa dışı içerikleri daha hızlı kaldırmak zorunda kalacak. DMA ile platformlar kullanıcılara kullandıkları algoritmaların nasıl çalıştığını da açık olarak anlatmak zorunda kalacak. DMA ile kişiler algoritmaların ne işe yaradığını, neleri kullandığını ve neye göre çalıştığını net olarak görebilecek.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Bu konu bugün yeniden gündeme geldi çünkü Avrupa Birliği, DMA ile beraber hazırlanan Digital Services Act (DSA) kapsamına girecek platformları açıkladı. Aşağıda listede karşımıza çıkan 19 farklı platform, çok büyük çevrimiçi platformlar (VLOPs) veya çok büyük çevrimiçi arama motorları (VLOSEs) olarak ikiye ayrılıyor. Arama tarafına elbette sadece Google Search ve Bing dahil oluyor. VLOPs/VLOSEs olarak belirlenen firmaların DSA kapsamındaki yükümlülüklere uymak için dört ay süreleri bulunuyor, bu süre sonrasında gerekli adımlar atılmazsa büyük cezaların uygulanabileceği belirtiliyor.
- -Alibaba AliExpress
- -Amazon Store
- -Apple AppStore
- -Bing
- -Booking.com
- -Google Play
- -Google Maps
- -Google Search
- -Google Shopping
- -Snapchat
- -TikTok
- -Wikipedia
- -YouTube
- -Zalando
Bu platformların DSA merkezli yeni dönemde dezenformasyonu sınırlamaları, yasa dışı içerikleri hızlı şekilde kaldırmaları, çocukları iyi şekilde korumaları, risk değerlendirmesi yapmaları, riskleri azaltmaya yönelik adımlar atmaları ve dış denetime tabi tutulmaları gerekiyor. Yeni kurallar çerçevesinde bahsi geçen dijital platformlar AB tarafından daha sıkı biçimde denetlenecek.