Uzun süren araştırmaları sonrasında Avrupa Birliği beklenen adımı attı ve Çinli elektrikli araçların vergi oranını artırdı.
Avrupa’da son yıllarda büyük bir Çinli otomobil patlaması yaşanıyor. Bu durumdan hoşlanmayan Avrupa Komisyonu Başkanı Von der Leyen, geçtiğimiz yılın sonunda, Brüksel’in Avrupa pazarını bozduğu gerekçesiyle Çin üretimi elektrikli araçlara yönelik sübvansiyon karşıtı bir soruşturma başlatacağını duyurmuştu. Von der Leyen bu konuda, “Küresel pazarlar artık daha ucuz Çin elektrikli otomobilleriyle dolup taşıyor ve bunların fiyatları büyük devlet sübvansiyonlarıyla yapay olarak düşük tutuluyor. Bu durum pazarımızı bozuyor” demişti. İşte bunun üstüne Avrupa’da Çinli elektrikli araçların vergi oranı artırıldı. Avrupa’ya Çin’den getirilen elektrikli araçlar, önümüzdeki aydan itibaren mevcut yüzde 10’luk gümrük vergisine ek olarak yüzde 38,1’e varan ekstra gümrük vergisiyle karşı karşıya kalacak. Burada ilginç olarak markadan markaya değişen bir vergilendirme uygulanacak. MG’nin sahibi SAIC, en yüksek oran olan yüzde 38,1 üstünden vergilendirilecek. Geely araçlara ekstra olarak yüzde 20, BYD araçlara ise ekstra olarak 17,4’lük bir tarife uygulanacak. Çinli üreticilerin devlet desteği ile rekabeti bozduğunu düşünen Avrupa Birliği, bu konuda adım atan tek isim de değil. ABD ve Türkiye de Çinli elektrikli ve normal araçlara ekstra vergiler uyguluyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Avrupa Birliği, bu konuda BMW, Volkswagen ve Mercedes gibi şirketleri korkutuyor. Daha bugün Avrupa merkezli dev üreticiler, Avrupa Birliği’nin bu adımına Çin’in misilleme yapmasından ve bunun da Çin’deki satışlarına zarar vermesinden endişe ettiklerini belirtti.
Mercedes-Benz şirketinin başındaki isim Ola Källenius, daha önce yaptığı bir açıklamada artan rekabetin Avrupalı markaları daha iyi otomobiller üretmeye zorlayacağına inandığını belirtmişti. Källenius, Avrupa’nın Çin’den ithal edilen elektrikli araçlar üzerindeki gümrük vergilerini artırması değil aksine düşürmesi gerektiğini aktarıyor.
Bu konuda birçok rakibinden çok daha farklı düşünen çünkü markası düşük fiyatlı otomobil kategorisinde rekabet etmeyen Källenius, Çinli markaların Avrupa’ya ihracat yapmasının rekabetin doğal bir sonucu olduğunu ve buna daha iyi ürün ve teknolojiler ile cevap verilmesi gerektiğini aktarıyor. Källenius süreçle ilgili olarak ayrıca, “Piyasa ekonomisi budur, bırakın rekabet artsın.” açıklamasını da yapıyor.