Avrupa Birliği, teknoloji firmalarını DMA ile yeni yılda sıkıştıracak

09 Mayıs 2022 09:30

Avrupa Birliği, Digital Markets Act ya da kısaca DMA ile teknoloji firmaları için yeni çizgiler çekiyor. Bu dönem yeni yıla kalmış durumda.

Avrupa Birliği, ilk detaylı bilgileri geçtiğimiz aylarda çıkan Digital Markets Act (DMA) mevzuatı ile Avrupa merkezli olarak teknoloji alanında antitröst yani tekelcilik karşıtı sağlam bir temel oluşturmak istiyor. İşte bu yeni dönem yapılan açıklamalara göre daha önce söylendiği gibi 2022 Ekim ayında değil ancak 2023’ün bahar aylarında başlayacak. Hatta firmalara süreçle alakalı yasal süreler tanınacağı için AB ile büyük teknoloji firmaları arasındaki ilk yeni dönem savaşları ancak 2023’ün sonunda ya da 2024’ün başında karşımıza çıkacak gibi görünüyor. Tekrar üzerinden geçmek gerekirse Avrupa ülkeleri DMA ile şimdiye kadar yaşanan sorunları tek kalemde ortadan kaldırmayı hedefliyor. DMA eski bilgilerin üzerinden geçmek adına ufak teknoloji firmalarının büyük teknoloji firmaları ile daha kolay şekilde mücadele edebilmesine imkân tanıyacak. DMA kapsamında WhatsApp, Facebook Messenger ve iMessage gibi mesajlaşma servisleri de daha açık hale getirilecek.

Açıklamaya göre Digital Markets Act ile beraber bu adı geçen servisler birbirleriyle iletişim kurabilir / birlikte çalışabilir hale gelecek. Yeni dönemde ayrıca her üretici, tüketicilere özgürce arama motoru, dijital asistan ve tarayıcı seçme şansı tanınacak. Ayrıca iOS ve Android cihazlar içerisinde ön yüklü olarak gelen her uygulamanın silinmesine izin verilecek. Yeni dönemde hiçbir firma Avrupa özelinde tüketicileri katı olarak kendi platformu özelinde sınırlamayacak. 

DMA’nın bir kapsama alanı bulunuyor ve buna Google, Microsoft, Meta, Amazon, Apple ve Booking.com gibi çok sayıda şirket dahil oluyor. DMA kapsamına en az 75 milyar euro piyasa değeri ve 45 bin aktif kullanıcısı bulunan teknoloji şirketleri giriş yapıyor. Bu şirketlerin belirlenen kurallara uymaması durumunda çok ama çok büyük maddi cezaların uygulanacağı belirtiliyor.

İşte bu şirketler için bugün hayata geçirilecek daha fazla karar açıklandı. Yapılan açıklamaya göre DMA sayesinde firmalar platformlarındaki içeriklerden hiç olmadığı kadar sorumlu hale gelecek. Yeni dönemde teknoloji / internet firmaları yasa dışı içerikleri daha hızlı kaldırmak zorunda kalacak. DMA ile platformlar kullanıcılara kullandıkları algoritmaların nasıl çalıştığını da açık olarak anlatmak zorunda kalacak. DMA ile kişiler algoritmaların ne işe yaradığını, neleri kullandığını ve neye göre çalıştığını net olarak görebilecek.

Avrupa Birliği hamleleri yanında bu da ilginizi çekebilir: Motorola’nın uzaktan kablosuz şarj teknolojisi

Paylaş