Avrupa Birliği, uzun zamandır gündemde olan dizel ve benzinli araç yasağı konusunu yeni attıkları adım ile kapatmak istiyor.
Kaçıranlar için 2035 yılında Avrupa Birliği ülkeleri içerisinde “yeni” dizel ve benzinli otomobil satışı yapılması istenmiyordu. AB ülkeleri ve Avrupa Parlamentosu müzakerecileri ile düzenlemeyi hazırlayan Avrupa Komisyonu, geçtiğimiz yıl üreticilerin karbondioksit (CO2) emisyonlarını 2035 yılına kadar yüzde 100 azaltması gerektiği konusunda anlaşmışlardı. Geçtiğimiz aylarda süreç onaylandı ve böylece AB’de fosil yakıtla çalışan yeni araçların satışı 2035 için imkânsız hale getirildi. Ancak altyapı yasa haline getirilmeden önce bir son dakika engeli çıktı. Avrupa’nın en güçlü otomotiv endüstrilerine sahip olan ülkelerinden Almanya ve İtalya, süreçte sentetik yakıtlar (Ya da E-Yakıt, su ve karbondioksitten elektrik kullanılarak üretilen sentetik yakıta verilen genel bir isim) için bir koruma istediklerini söyledi. Bu yüzden sürecin yasalaştırılması için yapılacak oylama ileri bir tarihe ertelendi. Almanya, Avrupa’yı tüm teknolojilere açmanın gerekli olduğuna inanıyor, içten yanmalı araçların da uygun yakıtlar ile çevreci yapılabileceğini düşünüyor.
Geçtiğimiz hafta Avrupa Birliği, Almanya ve İtalya talebi nedeniyle 2035 kararı için bir E-Yakıt muafiyeti ayarlamak adına çalışıyor haberi gündeme gelmişti. E-Yakıt kullanan içten yanmalı motora sahip araçları 2035’in sonrasına taşıyacak adım sayesinde, Almanya’ya ve aynı zamanda İtalya’ya büyük planın kalıcı olarak kabul ettirilmesi hedefleniyordu. Bugün ortaya çıktığı kadarıyla yetkililer ile Almanya anlaşmaya vardı, gelecek için sonunda ortak bir görüşte karar kılındı. Bu son anlaşma sayesinde 2035 sonrasında elektrikli + E-Yakıt yakıt kullanan içten yanmalı motora sahip araçlar bir arada kullanılabilecek.
Bu konuya geçtiğimiz hafta yeni bir destekçi de eklenmişti. Avusturya şansölyesi Karl Nehammer, ülkesini bir “otomobil ülkesi” olarak tanımladığı Avusturya’nın gelecek vizyonuna ilişkin siyasi konuşmasında, AB liderlerinin bu konuda oylama yapması halinde “Ben de içten yanmalı motorların yasaklanmasına karşı çıkacağım” demişti. Burada sadece tek bir gelecek altyapısını kabul etmeyen Nehammer, sürece olumsuz bakan isimler arasına dahil olmuştu. İtalya Enerji Bakanı da yenilenebilir yakıtlarla çalışan araçların elektrikli araçlarla eşit derecede temiz kabul edilmesi gerektiğini savunuyordu.