Beğeni sayısını gizleyen Instagram’da kullanılmaya başlanan tehlikeli yöntem

29 Temmuz 2019 18:30

Instagram tarafından atılan beğeni sayısını gizleme hamlesi o kadar çok konuşuldu ki daha yeni döneme tam olarak geçilmeden bu hamleye çözüm bulundu.

Instagram beğeni gizleme hamlesinin sonucu olarak gençlerde yeni bir eğilim ortaya çıktı. Bu kapsamda gençler beğenilerini görmek için şu an telefon numarası ve e-posta bilgilerini verdikleri işletme hesaplarına geçiyor. Yani Instagram rekabeti azaltmak için bu adımı atmış olsa da yeni bir eğilimin artçı sarsıntılarına neden olarak, kullanıcıların işletme hesaplarına geçmelerine sahne oluyor. İşletme hesabının güvenlik açısından bazı riskleri bulunuyor. Zira platformda bir ‘işletme hesabı‘ olarak listelenmek için bir telefon numarası veya e-posta adresi gibi sonradan herkesin erişebileceği bilgilerin hesabınıza eklenmesi gerekiyor. Bunlar profilde görünüyor.

Instagram kullanıcılarının yüzde 72’si 13 ila 17 yaş aralığındaki gençlerden oluşuyor

Facebook’un sahibi olduğu Instagram’da işletme olarak sınıflandırılan hesapların gizlilik sözleşmeleri kişisel kullanıcılarınkinden farklı olduğunu hatırlatalım. İşletme hesabına geçen kullanıcılar, telefon numaraları veya e-posta adresi gibi bilgilerin uygulamada herkese açık olacağını kabul etmiş oluyor. Böylelikle kişisel bilgiler herkesle paylaşılmış oluyor. Konuya dair araştırma yapan bağımsız veri bilimci David Stier bu durumun gençler için çok daha tehlikeli olabileceğinin altını çiziyor. Çünkü yaklaşık 1 milyara ulaşan Instagram kullanıcısının yüzde 72’si, 13 ila 17 aralığındaki gençlerden oluşuyor.

Stier de tam bu noktada kullanıcıların çok dikkatli olması gerektiğini söylüyor. Hem işletme hesabı kullanan gençleri hem de onların arkadaşlarının gizliliğini tehlikeye attığını saptayan Stier, bu problemi şirkete bildirdi.  Konuyla ilgili 200 binden fazla hesap üzerinde farklı örneklem oluşturma teknikleri deneyerek geniş bir analiz yapan araştırmacı, birçok ebeveynin 13 yaşındaki çocuklarının Instagram’daki iletişim bilgilerine 1 milyardan fazla kişinin erişebileceğinden habersiz olduğunu aktarıyor. Ebeveynlere bu noktada çok önemli görevler düşüyor. Gerçi Instagram dahil işletme profilinin kullanıldığı diğer mecralarda yaş sınırı 13 olsa da birçok genç bu sınırı kolaylıkla aşabiliyor.

Instagram politikasını değiştirebilir mi?

Instagram’dan henüz konuya dair bir geri adım gelmese de, araştırmanın ses getirdiğini söyleyebiliriz. Konunun ardından Instagram yaptığı bir açıklamada yaşanan durumla ilgili şu ifadelere yer verdi,” Herkes hesaplarını bir iş profiline dönüştürebilir. Buna izin veriyoruz çünkü Instagram’daki herkesin dilediği zaman bir iş kurabilmesini istiyoruz. Kurulum sürecinde insanlara iletişim bilgilerinin başkaları tarafından erişilebilir olacağını hatırlatıyor ve bu sayede bu bilgileri güncellemelerini veya gizlemelerini sağlıyoruz.”

David Stier yaptığı araştırma sonucunda birçok gencin bu karar sonrası işletme hesabına geçtiğini fark etti. Gençler işletme hesaplarında kendilerini “kar-amacı gütmeyen organizasyon” kategorisinde tanımlarken, bazıları ise kendini kişisel hesap olarak tanımlıyor.  Hesaplara bakıldığında ise bu gençlerin hiçbir şekilde bir işletme ile ilişkili olmadığı görülüyor.

Gençler sırf paylaşımlarıyla ilgili ayrıntılı bilgilere ulaşmak için bu özelliği kullanıyor ki Instagram’ın rekabet durumunu ortadan kaldırma hedefine karşılık kullanıcılar güvenliklerini hiçe sayarak kişisel bilgilerini herkese açık hale getiriyor. Stier’in durumu Facebook’a bildirmesinin ardından Instagram iletişim bilgilerinin görünürlüğünü azalttığını bildirse de Instagram beğeni sayısını gizleme hamlesi yine de tartışılmaya devam edecek gibi duruyor.

İlginizi çekebilir

Instagram fotoğraflarını renklendirecek “filtre sistemi”

Paylaş