LOG’da ilk günden bu yana otomobil haberlerine yer veriyoruz. Ancak ilk kez bir otomobil incelemesiyle karşınızdayız. Açıkçası ilk otomobil incelememiz için seçici davrandık. İncelemesini yapacağımız ilk otomobilin en iyiler arasında yer alması, teknolojisiyle öne çıkması ve benzersiz olması üzerinde yoğunlaştığımız kriterlerdi. İşte tüm bu özelliklere sahip, sürdürülebilirlik kavramıyla kendi sınıfında devrim yaratan BMW i8 bizimle. Detaylara inmeden önce, sonda söyleyeceğimizi en başta söyleyelim; BMW i8, herkesin sahip olmak isteyeceği, ancak konu satın alma olduğunda, maddi gücün dışında farklı bir bakış açısına da sahip olmanızı gerektiren, sıra dışı bir otomobil. Daha fazla zaman kaybetmeden, i8’in dış tasarımıyla incelememize başlayalım. KIŞKIRTAN DETAYLAR BMW i8 dört farklı renk seçeneğiyle geliyor; Sophisto Gri, İyon Grisi, Protonik Mavi ve Kristal Beyaz. İtiraf etmek gerekirse her ne kadar Sophisto gri renkli bir i8 test etmiş olsak da bizim favorimiz kesinlikle iyon grisi. İyon Grisi çok daha dikkat çekici olsa da siyaha yakın tonların hakim olduğu Sophisto Grinin Batmobile havasını da inkar edemeyiz. BMW mühendisleri, aerodinamik özelliklere sahip olması için, i8’i tasarlarken abartıdan hiç kaçınmamış. Özellikle yandan ve arkadan bakıldığında, safkan bir spor otomobilin sahip olması gereken güçlü duruşu görebiliyorsunuz. BMW i8, aerodinamik gövdesiyle eşsiz bir bir görünüme sahip. Hava akımı için kanal görevi de gören LED stop lambalarının tasarımı fazlasıyla kışkırtıcı. BMW i8’in yolcu bölümü, karbon fiber kompozit malzemeden yapılmış. Yüksek dayanıklılığa sahip karbon fiber kompozit, hafif oluşuyla elektrik bataryalarının yaratmış olduğu ekstra yük dezavantajını telafi ederken; i8‘in daha çabuk hızlanması ve verimliliğine de büyük katkı sağlıyor. i8’in ön kısmında ilk dikkati çeken, “Ben bir BMW’yim!” diyen çift böbrek ızgara oluyor. Izgara dediğimize de bakmayın zira yekpare tasarım ızgara tanımına pek uygun değil. Hava ızgaraları böbrek tasarımında kullanılmak yerine ön kaput üzerine gömülmüş. Ön kaput altında ne olduğunu göremiyorsunuz çünkü son kullanıcıların ön kaputu açması önerilmiyor. Ancak biz söyleyelim; açılmayan ön kaputun altında bir elektrik motoru yer alıyor. Arka tarafta, cam kapağın altında heybetli bir motor görmeyi hayal ediyorsanız üzgünüz. Çünkü burada, sadece çantanızı koyabileceğiniz, daha fazlasını da sunmayan küçük bir bagaj var. BMW i8 tasarımında en dikkat çeken unsurlardan bir diğeri ise, makas şeklinde açılan kapıları. Makas şeklinde açılan kapılar BMW i8’in sportif görünümünü desteklerken, aynı zamanda kapıların daha dar bir alanda, fonksiyonel bir şekilde yukarı doğru açılmasını da sağlıyor. Alüminyum, karbon ve termoplastik kullanılarak üretilen kapılar, alışılmış kapılara göre çok daha hafif. Öyle ki küçük bir çocuk dahi kapıları rahatlıkla kapatıp açabilir. Makas şeklinde açılan kapılar için BMW tasarımcılarının başka markalardan “esinlendiğini” söyleyenlerin sayısı hiç de az değil. Ancak şunu belirtmekte fayda var makas şeklinde açılan kapılar sadece havalı gözükmesi için tasarlanmamış. Aslında bu biraz da tasarım çıkmazı; zira i8’in kapıları fazlasıyla uzun. Bu uzunlukta bir kapının alışılmış şekilde yana doğru açılması büyük bir kullanım problemi yaratacağından kapılar yukarı doğru açılır şekilde tasarlanmış. İÇ TASARIM BMW i8’in iç tasarımına bakıldığında, dış tasarımda etkisini gösteren yenilikçi tasarım çizgisinin devam ettiğini görüyoruz. Kabini çevreleyen LED aydınlatma, elektrik mavisi emniyet kemerleri, 2 büyük ekran, head-up display, dokunmatik özellikteki iDrive butonu ve sportif koltuklar, iç tasarımda en çok dikkat çeken detaylar arasında yer alıyor. Koltuklar oldukça rahat bir oturma konforu sunuyor. Fakat bu konfora ulaşmak hiç de kolay değil. BMW i8’in belki de en büyük dezavantajı, içine girip çıkarken yaşanan zorluk. Öyle ki bir süre sonra i8’e girip çıkarken kendi stilinizi geliştiriyorsunuz. Anlayacağınız bir mücadele söz konusu. İnip binmek yerine gerçek anlamıyla i8’e girip çıkıyorsunuz. Önce koltuğa oturup daha sonra ayaklarını içeri alabilmek için belinden yana doğru dönenler çoğunlukta. Özellikle etek giyen bir kadının veya ortalamanın üzerinde kilosu bulunan bir sürücünün BMW i8’e inip binmesi fazlasıyla zahmetli. Her ne kadar, araçta dört koltuk bulunsa da; küçük bir çocuk için ideal diz mesafesine sahip arka koltuklar, daha çok bagaj görevi görüyor. Şoför arkası koltuğa ise oturmak neredeyse imkansız. Elbette BMW i8 gibi bir otomobilden de, yolcuları için aile arabası konforu beklememek gerekiyor. Özetle; BMW i8’in dış tasarımındaki kışkırtıcı etkinin, iç tasarımda kaybolduğunu söyleyebiliriz. ETKİLEYİCİ PERFORMANS 0’dan 100’e 4.4 saniyede ulaşan BMW i8; Comfort, Eco Pro ve Sport olmak üzere 3 ayrı moda sahip. Buna ek olarak; eDrive özelliğiyle i8, tamamen elektrikli sürüş moduna geçiyor. eDrive ile saatte 120 kilometre hıza kadar elektrikli sürüş mümkün. eDrive’ın kullanılmadığı durumlarda ise, saatte 65 kilometre hıza ulaşıldığında yanmalı motor devreye giriyor. BMW i8, tamamen elektrikli olarak kullanıldığında sadece 37 kilometre menzile sahip. Agresif bir sürüşle veya klimalar sürekli açıkken, verilen bu değerleri de görmeniz neredeyse imkansız. Gelelim en etkileyeci kısıma; BMW i8 ile yanmalı motor ve elektrik motorun gücünü sonuna hissediyorsunuz. Sport moda geçtiğiniz andan itibaren, kırmızı tonlarına bürünen kadranla birlikte, sizi de hafiften bir ateş basıyor. BMW i8, tamamen elektrikli olarak kullanılırken güç sadece ön akstan geliyor. Hibrit modda ise, arka aksta yer alan 3 silindirli motor ve ön aksta yer alan elektrik motoru dört tekerleğe de güç sağlıyor. BMW i8, dört çekerin avantajlarıyla saatte 250 kilometre hıza kadar ulaşabiliyor. i8’in iç titreten motor sesinden de bahsetmemek olmaz. 1,5 litre, 3 silindirli bir motordan, akla hayale sığmayan bu sesin gelmesi sizi şaşırtmasın. Çünkü i8’de, kükreyen safkan bir spor otomobili taklit eden, hoparlörlerle desteklenmiş bir sistem var. Gerçek motor sesiyle senkronlanan bu sesin, bir hoparlörden geldiğini anlamak neredeyse imkansız. Dışarıdan gözükmeyen hatta nerede olduğu da anlaşılmayan hoparlör arka tarafta sol egzozun -aslında bir egzoz değil- içinde konumlandırılmış. Ayrıca ön sağda da bir hoparlör var. Ancak öndeki hoparlör motor sesi yerine yoldaki yayaları aracın yaklaştığına dair uyarıcı bir ses çıkartıyor. Bu ses kapatılabiliyor ancak elektrik modunda ilerleyen bir i8’in sessizliği yolda yürüyenler için fazlasıyla tehlikeli olacağı için kesinlikle önermiyoruz. UZAKTAN KONTROL Entegre SIM kartı sayesinde her an internete bağlı olan i8’i, uzaktan yönetmek mümkün. SIM kart aracı satın aldığınızda araçla birlikte geliyor ve herhangi bir ek ücret veya aylık fatura ödemiyorsunuz. İnternet bağlantısı sayesinde App Store ve Google Play’den yüklenebilen BMW i Remote uygulamasını kullanarak; uzaktan i8’in durumunu görüntüleyebilir, uzaktan farlarını yakabilir, kapılarını açabilir veya kilitleyebilir hatta kornasını da çalabilirsiniz. Aynı zamanda BMW i Remote uygulaması ile i8’in klimasını da uzaktan çalıştırmak mümkün. Bu sayede soğuk kış günlerinde, binmeden önce i8’i ısıtabilir veya yaz sıcaklarında i8’i uzaktan soğutabilirsiniz. Klimayı uzaktan kontrol edebilmek gerçekten büyük bir konfor. Burada bir de parantez açalım; klima kontrolleri en son klimanın bırakıldığı şekliyle açılmasını sağlıyor. Uzaktan istediğiniz ısıyı seçemiyorsunuz ancak en son bıraktığınız ayarlarda klima çalıştırılabiliyor. BMW i Remote uygulamasına ek olarak, BMW Connected uygulaması sayesinde i8’e ek yetenekler de kazandırabilirsiniz. BMW Connected aracılığı ile Twitter hesabınızı eklemek, akışı takip etmek veya tweet atmak da mümkün. Aynı şekilde, RSS okuyucu özelliğiyle, istediğiniz kaynaklardan haber de okuyabilirsiniz. BMW Connected altında ayrıca internet radyosu, mekanlar hakkında detaylı bulabileceğiniz Wikipedia kaynağı ve takvim uygulaması da yer alıyor. i8, gerçek zamanlı trafik yoğunluğu verisi gösteren -Here haritalarını kullanıyor- oldukça gelişmiş bir navigasyon sistemiyle geliyor. Dokunmatik bir yüzeye sahip olan iDrive butonu sayesinde, tek tek harf seçerek adres girme eziyeti de ortadan kalkıyor. Dokunmatik yüzeye hızlıca gitmek istediğiniz adresi parmağınızla rahatlıkla yazabiliyorsunuz. i8’in, önde, arkada ve yan aynalarının altında olmak üzere toplamda dört kamerası bulunuyor. Bu kameralar, bir engel veya yaya tespit edildiğinde, otomatik frenleme ile aracın hızını yavaşlatabiliyor. Kameralar aynı zamanda park esnasında da hayat kurtarıyor. Ön ve arkayı, ayrı ayrı görüntüleyebileceğiniz gibi, dört kamerayı aynı anda çalıştırarak çevresel bir görüntü almak da mümkün. Dört kamera, kaydettiği görüntüleri birleştiriyor ve adeta 3 boyutlu sanal bir dünyada, arabanızı dışarıdan görüyorsunuz. Bu özelliği araç hareket halindeyken de kullanabiliyorsunuz. Tron’a hoş geldiniz! BMW i8’i akıllı telefonunuzla eşleştirdiğinizde, multimedya keyfiniz de zenginleşiyor. Telefonunuzdaki müzikleri, Apple Music, Spotify veya Tidal gibi uygulamalar üzerinden dinlerken, aynı zamanda albüm kapakları da görüntülenebiliyor. i8 ekranları arasında, belki de en dikkat çekici olanı head-up display. Ön cama yansıyan bu bilgi ekranı, her türlü ışık koşulunda mükemmel sonuçlar veriyor. Head-up display üzerinden; hız ve navigasyon yönlendirmeleri gibi bilgileri görüntüleyebiliryorsunuz. İsteğe göre head-up displayi kapatmak da mümkün. Ancak, artırılmış gerçeklik deneyimi yaşatan bu ekranı kapatacağınıza, ihtimal dahi vermiyoruz. ELEKTRİKLİ OTOMOBİL DENEYİMİ BMW i8'i evinizde veya garajınızda bulunan herhangi bir prizden şarj etmek mümkün. Yaklaşık 2 saatte, aracın pil doluluk oranı %80’e ulaşabiliyor. Daha hızlı bir şarj istiyorsanız, wallbox adı verilen şarj ünitelerinden birine sahip olmanız gerekiyor. Ayrıca anlaşmalı şarj istasyonlarında da i8’i şarj edebilirsiniz. Ancak, altını çizmekte fayda var; eğer bir i8 kullanıyorsanız, düşüneceğiniz en son şeylerden biri aracınızı şarj etmek. Çünkü yanmalı motor sayesinde, i8’i hareket halindeyken de şarj edebiliyorsunuz. BMW i8’in bir diğer dikkat çeken özelliği ise; spor otomobil deneyimini, sıradan aile arabalarına benzer bir yakıt tüketimiyle sunması. Ayrıca i8, 1,5 litrelik motoruyla büyük bir vergi ve kasko avantajına da sahip. Fakat unutmadan söyleyelim; tüm bu saydıklarımıza erişebilmenin, yaklaşık 600 bin TL’lik bir bedeli var. Son sözü söylemek gerekirse; Safkan spor otomobil ruhunu yaşamak isteyenlere, meraklı gözlerin sürekli üzerinde olduğu BMW i8’i önerebiliriz. Ancak, söz konusu elektrikli otomobil deneyimi olduğunda, i8’de hep bir şeyler eksik kalıyor… TEKNİK ÖZELLİKLER VE PUANLAMA