Boeing Starliner merkezli ilk insanlı test görevi süresiz olarak beklemeye alındı. Teknik sorunlar tam olarak çözülemiyor.
Boeing, uzun yıllardır beklenen bir adımı geçtiğimiz aylarda gerçeğe dönüştürmüş ve CST-100 Starliner uzay kapsülünü United Launch Alliance tarafından hazırlanan Atlas V roketin önüne yerleştirerek uzaya göndermişti. Bu bir test göreviydi ve bu kapsamda Starliner ile ISS yani Uluslararası Uzay İstasyonu’na sorunsuz bir kenetleme sağlanmıştı. Daha sonra ise Starliner ISS’ten ayrılarak Dünya’ya hiçbir problem yaşamadan geriye dönmüştü. Uzay aracı benzerleri gibi inişini üçlü paraşüt sistemiyle gerçekleştirmiş ve iniş için deniz değil kara tercih edilmişti. Boeing, SpaceX ile beraber NASA’dan uzay konusunda maddi destek alıyor ve bu desteğin arkasında ISS yani Uluslararası Uzay İstasyonu’na astronot götürmek de yer alıyor. SpaceX bunu Falcon 9 önüne koyduğu Crew Dragon ile hali hazırda yapabiliyor. Bu konuda Boeing de hizmet vermeye başlayacak ve ISS’e çıkarılan astronotlar CST-100 Starliner kullanılarak güvenli şekilde geriye getirilebilecek.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Bu konuda ilk insanlı / astronotlu deneme ise normalde 6 Mayıs akşamında yapılacaktı. Bu görevde NASA, Boeing ve United Launch Alliance önemli bir kilometre taşını daha geride bırakacaktı ancak teknik bir valf sorunu nedeniyle kalkış ertelenmişti. Daha sonra bir deneme daha planlandı ancak sorunlar tam olarak çözülemedi. Şimdi ise Starliner kapsülünün ilk insanlı görevinin süresiz olarak askıya alındığı duyuruldu, yeni bir deneme tarihi verilemedi. Mühendislerin şu an kapsülün itiş sistemindeki bir helyum sızıntısını çözmeye çalıştığı aktarılıyor, kalkışın ne zaman yapılabileceği konusunda şu aşamada kimse kesin konuşamıyor.
Geçtiğimiz hafta Starliner özelinde SpaceX CEO’su Elon Musk’ın açıklaması da ses getirmişti. Musk resmi X hesabından, “Boeing bir astronot kapsülü geliştirmek için 4.2 milyar dolar, SpaceX ise sadece 2.6 milyar dolar aldı. Buna rağmen SpaceX kendi kapsülünü tam 4 yıl daha erken bitirdi. Dragon 2’nin mürettebat kapsülü tasarımının Dragon 1 ile neredeyse hiçbir ortak yönü olmadığını da unutmayın. Boeing’de çok fazla yeterli teknik bilgiye sahip olmayan yönetici var.” eleştirisinde bulundu.