İki hayat, tek amaç Macera türünün altın çağına imza atmasına sebep olan en önemli isimlerden Tim Schafer, en iyi bildiği işe Broken Age ile geri dönüyor. Uzun yıllar sonra bu usta ismin ellerinden çıkma bir macera oyununun tadına bakmak unutulmaz olacak Her sabah uyanıyor, kahvaltı bile yapmadan apar topar üzerinizi giyiniyor, işe gidiyor, homurdanarak mesainizi dolduruyor, iş çıkışı kendinize ufak bir zaman ayırıyor ve sonunda tekrar yatağınıza dönüyorsunuz. Bu rutin, nadiren değişkenlik göstermekle birlikte devamlı olarak kendisini tekrar ediyor. Birilerinin sizin için uygun gördüğü hayatı, onların doğrularına göre yaşamaya çalışarak son kum tanesinin de düşeceği o ana doğru ilerliyorsunuz. Neyi yapıp neyi yapamayacağınızı söyleyen daima birileri oluyor. Buna ister sistem deyin, isterseniz de sosyal hayatı oluşturan genel yargılar. Aile, patron, devlet, din, sevgili, sosyal bilinç vb. pek çok “yol gösterici” ile kuşatılmış hayatımızda gerçekte ne kadar özgürüz? Bütün bunların bilincinde olmamıza rağmen ve doğuştan özgür olma güdüsüne sahipken, saat gibi işleyen bu düzeni durdurmak için “gerçekten” ne kadar çaba sarf ediyoruz? Broken Age: Act 1 ► GİRİŞ ► CİDDİ OLALIM LÜTFEN ► FARKLI YAŞAMLAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA CİDDİ OLALIM LÜTFEN Bir Tim Schafer oyunundan beklenmeyecek seviyede sert bir giriş yaptığımızın farkındayız. Ancak sizin de Broken Age’in diğer Tim Schafer oyunlarından farklı bir noktada olduğunu anlamanız gerekiyor. Bu ismin gurur tablosunda yer alan bazı oyunları tekrar hatırlayalım; Monkey Island, Maniac Mansion, Full Throttle ve Grim Fandango. Macera türünün en iyi beş yapımı listesine rahatlıkla girebilecek bu oyunların pek çok ortak özelliği var elbette. Ancak kuşkusuz en belirgin özelliklerinin haddinden fazla komik olmaları olduğunu söyleyebiliriz. Keskin bir zekanın ürünü oldukları her halinden belli olan usta işi diyaloglarla kuşatılmış, birbirinden ilginç karakterlerle pekiştirilmiş ve yakalandığında bünyede kalıcı izler bırakan göndermelerle desteklenmiş bu oyunları unutmak mümkün değil elbette ki. Ancak temelde bu oyunları tanımlarken kimsenin aklına “komik” sıfatından başka bir ifade gelmeyecektir. Broken Age’e geldiğimizdeyse önceliğin biraz kaydığını görüyoruz. Elbette bahsettiğimiz isim Tim Schafer olduğu sürece mizahın yer almadığı bir yapımla karşılaşmayacağımız muhakkak ancak olgunlaştığından mıdır nedir bilinmez, söylemek istediği daha fazla şey var belli ki. Broken Age, Shay ve Vella isimli iki gencin hikayesine odaklanıyor. Birbirinden tamamen farklı çevrelerde, tamamen farklı hayatları yaşayan bu iki gencin hikayesi birbiriyle tamamen alakasız ve bir o kadar da iç içe. Shay’in hikayesi bilimkurgu öğeleri barındıran, fütüristik bir yapı sunarken, Vella’nın hikayesi ise daha mistik ve fantezi parçacıklarıyla donatılmış durumda. Ortak özellikleri ise, ikisinin de kendileri için başkaları tarafından hazırlanmış olan hayat düzeninden kaçmaya çalışıyor olmaları. Shay, kendilerine “anne” ve “baba” diyen iki yapay zeka ile birlikte bir uzay mekiğine sıkışmış durumda. Türünün devamı için kendisini bildi bileli yaşayabileceği bir gezegen arayışında olan bu uzay mekiği, tamamen onu korumak(!) için programlandığından soru sormasına izin vermeden aynı günlük rutinlerle hayatına devam etmesini amaçlıyor. Vella’nın hikayesi ise biraz daha karışık. Mog Chothra isimli bir yaratık, sırayla tüm köyleri dolaşarak kendisi için özenle hazırlanmış olan kız çocuklarını yemekte. Ancak ortada şöyle bir ilginç durum var ki, bu köylerde yaşayan herkes bu durumdan son derece memnun. Mog Chothra’nın köylerini koruyan kutsal bir varlık olduğuna inanan halk, çocuklarını bu yaratığa kurban etmeyi bir onur meselesi olarak görüyor. Hatta kurban edilecek kızlar bile afiyetle yenmek için can atmakta ve bunun gerçekleşmesi için her türlü teşvik edici unsuru kullanmaktalar. Vella da işte bu kurban etme töreni için seçilen kızlardan biri ancak diğer herkesin aksine ikinci bir seçeneğin olduğunu düşünüyor; Mog Chothra’yı öldürmek! Kısacası hem Shay hem de Vella, kendileri için çizilmiş hayat düzenine kafa tutarak yeni bir yol çizgisi arayışında. Elbette tahmin edebileceğiniz üzere bu yeni yol çizgileri bir noktada birbirleriyle kesişecek ancak bunun nasıl olacağını kesinlikle kendiniz görmelisiniz. Broken Age: Act 1 ► GİRİŞ ► CİDDİ OLALIM LÜTFEN ► FARKLI YAŞAMLAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA FARKLI YAŞAMLAR Oyun içinde bu iki karakterin senaryoları ayrılmış durumda ve istediğimiz zaman geçiş yapabileceğimiz bir yapıyla ikisini de ayrı ayrı oynayabiliyoruz. Tıpkı senaryo öğeleri gibi oynanış mekaniklerinde de farklılık göze çarpıyor. Örneğin Shay’in bölümü sadece uzay mekiğinde geçtiğinden tek bir bölge içerirken, Vella’nın oyun alanı birisi bulutların üzerinde olmak üzere üç farklı bölgede geçiyor. Bu nedenle Vella ile oynarken daha fazla çeşitlilikle karşılaşıyorken, sıra Shay’e geldiğinde aynı bölgeden tekrar tekrar geçmek zorunda kalıyorsunuz. Ancak kısa oyun süresi düşünüldüğünde (Yaklaşık 3-4 saat) bunun çok büyük bir problem olduğunu söyleyemeyiz. Oyun süresini görünce hemen yüzünüz asılmasın, bu tüm oyunun sadece ilk bölümünü içeriyor. İkinci bölüm ileri bir tarihte bizlerle beraber olacak. Oyun alanlarına paralel bir şekilde karakter sayıları da benzer bir farklılık içeriyor. Shay’in bulunduğu uzay gemisinde kendisinden başka hiçbir insan yok ve sadece yapay zeka ile iletişim kurabiliyor (En azından bir noktaya kadar, sürprizi kaçmasın). Vella’nın karşısına ise sürüyle farklı insan çıkıyor ve bu da daha fazla diyaloğa girmesine neden oluyor. Tim Schafer’ın diyalog yazma becerisini genellikle Vella bölümlerinde göreceksiniz yani. AYNI HAYALLER Bulmacalarda ise çok bir farklılık olduğunu söylemek mümkün değil çünkü oyunda bulmaca namına fazla öge bulunmuyor. Elbette kafa yormanızı gerektirecek unsurlar yok değil ancak Monkey Island seviyesinde bir çılgınlık beklemeyin. Daha ziyade bulduğunuz nesneyi doğru yerde kullanma mekaniği üzerine kurulmuş bir bulmaca yapısı var oyunun. Bunun bilinçli bir tercih olduğu ise aşikar. Çünkü Broken Age, özenle hazırlanmış bir hikayeyi oyuncuya aktarmayı önceliği haline getiren bir oyun. Bu nedenle bulmacalardan ziyade diyaloglara ve karakterlere odaklanılmış. Seslendirme kadrosuna baktığınızda da bunu net bir şekilde görebiliyorsunuz. Shay’i Yüzüklerin Efendisi serisinde Frodo karakterinden hatırlayabileceğiniz Elijah Wood seslendiriyor örneğin. Onun dışında Jack Black, Wil Wheaton ve Jennifer Hale gibi çok önemli isimler de sesleriyle oyuna renk katan diğer kişiler. Kısacası seslendirme ve bununla birlikte müzikler konusunda muazzam bir iş ortaya koyulmuş. Ve bu başarılı sesler özgün bir ressamın fırça darbeleriyle yaratılmış hissi veren grafiklerle birleştirilerek eşsiz bir güzelliğe ulaşılmış. BUNU SAYMAYIZ Broken Age’in eksi ve artı yanları tamamen bakış açınıza göre şekillenebilir özellikte. Mesela oyun usta bir macera türü oyuncusu için fazlasıyla kolay geleceğinden eksi hanesine bir çizik atılabilir. Ancak gereksiz piksel avcılığıyla uğraşmadan masalsı bir hikaye dinleme fırsatı verdiğinden kocaman bir artı da verilebilir. Broken Age, ondan ne bekleyeceğinize göre sizi fazlasıyla tatmin edebilir de, “yıllardır bunu mu bekledim ben?” diyerek üzebilir de. Karar sizin… Broken Age: Act 1 ► GİRİŞ ► CİDDİ OLALIM LÜTFEN ► FARKLI YAŞAMLAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA Mekan tasarımlarına baktıkça Tim Schafer’ın hayal dünyasına hayranlık duymamak mümkün değil. Shay fazlasıyla yalnız. Öyle ki, günlük ihtiyaçları için bile makineler kendisine yardımcı oluyor. Sadece bir ağaç diyerek kestirip atmayın. Oyundaki en komik karaktere bakıyorsunuz. Kendisine anne diyen yapay zeka aşırı korumacı ve Shay’i gittiği her yerde takip ediyor. Broken Age: Act 1 ► GİRİŞ ► CİDDİ OLALIM LÜTFEN ► FARKLI YAŞAMLAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA -EDITORUN SECIMI- PUANLAMA OYNANABİLİRLİK -8PUAN- GRAFİK -8PUAN- EĞLENCE -9PUAN- SES – MÜZİK -9PUAN- 8,5 YAPIMCI - DAĞITICI • DOUBLE FINE PRODUCTIONS • DOUBLE FINE PRODUCTIONS PLATFORM • PC Broken Age: Act 1 ► GİRİŞ ► CİDDİ OLALIM LÜTFEN ► FARKLI YAŞAMLAR ► DETAYLAR ► PUANLAMA