Renault Yönetim Kurulu Başkanı Jean-Dominique Senard, Avrupa’daki Çinli otomobil endişesi hakkında konuşan son isim oldu.
Biliyorsunuz otomobil sektörü son yıllarda büyük bir hızla değişiyor, bu değişimin merkezinde de tamamen elektrikli otomobiller yer alıyor. Elektrikli otomobiller standart modellere oranla çok daha az parçaya sahip olduklarından köklü geçmişe sahip olmayan yeni nesil firmalar tarafından rahat şekilde üretilebiliyor. Bu sayede şu an elektrikli otomobil pazarında inanılmaz bir Çinli model patlaması yaşanıyor. İşte tam olarak bu konuda konuşan Renault Yönetim Kurulu Başkanı Jean-Dominique Senard, verdiği bir röportaj kapsamında Asya’nın süper gücünün sıfır emisyonlu otomobiller için batarya yapımında kullanılan temel hammaddelere hakim olması nedeniyle Avrupa’nın büyüyen elektrikli araç (EV) sektörü üzerinde bir Çin fırtınasının yaklaşmakta olduğunu söyledi. Senard, buna ek olarak Çin’in yarı iletkenlerde ve elektrikli araçlarda kullanılan galyum ve germanyum gibi iki metalin ihracatını kısıtlamaya yönelik son kararının, kıtanın Çin’e aşırı bağımlılığını ve maliyetli bir tedarik zinciri oluşturma ihtiyacını göstermesi nedeniyle Avrupalı liderler için kırmızı uyarı bayraklarını yükseltmesi gerektiğini söyledi. Senard ayrıca, “Çin fırtınasından bahsettiğimde, bugün Çin’in Avrupa’ya elektrikli araç ithalatıyla ilgili güçlü baskısından bahsediyorum” dedi. Çin’in elektrikli araç endüstrisi ve hammadde tedarik zincirinin, milyarlarca avroya mal olan yıllarca süren yatırımlar sonucunda oluştuğunu da sözlerine ekleyen Senard, “Elektrikli araç üretme kapasitesine sahibiz, ancak tedariklerimizin güvenliğini sağlamak için mücadele ediyoruz” diye konuştu.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Bu konuda geçtiğimiz aylarda Stellantis’in CEO’su Carlos Tavares önemli bazı açıklamalarda bulunmuştu. Tavares şu an Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram ile Vauxhall gibi markaların başında yer alıyor ve Çinli tehlikesinin elbette farkında bulunuyor. Tavares, Avrupa’daki politikacıların “Stellantis, BMW ve Volkswagen” gibi firmalara yardımcı olmak için harekete geçmemesi halinde Avrupalı firmaların Çinli rakipleriyle korkunç bir savaşa gireceğini belirtmişti. Avrupa ve Çin merkezli araçlar arasındaki fiyat farkının çok yüksek olduğunu söyleyen Carlos Tavares, aynı zamanda “mevcut durumda değişiklik olmazsa, orta sınıftaki Avrupalı müşteriler giderek daha fazla Çinli modellere yönelecek. Çünkü Avrupa’da pek çok insanın alım gücü gözle görülür şekilde azalıyor” dedi. Avrupa’daki yönetmelikler nedeniyle bölgede üretilen araçların Çin’de üretilen rakip modellere oranla yaklaşık yüzde 40 daha pahalı olduğunu da aktaran Tavares, verdiği demeçte “bu çok kasvetli bir senaryo. “Ama bu şekilde olmak zorunda değil.” dedi. Tavares Avrupalı politikacıların yerel üreticileri korumayı başaramaması halinde, maliyetleri düşürmek ve düşük fiyatlı Çin araçlarıyla doğrudan rekabet edebilmek adına üretimi daha ucuz ülkelere taşımak zorunda kalacaklarını da aktardı.