Çin merkezli en büyük otomobil üreticilerinden olan BYD, Türkiye sonrasında Pakistan’da da bir fabrika kurabilir.
Çıkan son haberlere göre BYD, Türkiye’nin yanı sıra Macaristan Brezilya ve Pakistan (214 milyondan fazla nüfus) merkezli fabrikalar da açmayı planlıyor. Tayland’daki ilk elektrikli araç fabrikasını geçtiğimiz ay açan marka, yeni fabrika yatırımlarıyla hem üretim kapasitesini hem de satışlarını ciddi seviyede artırmayı hedefliyor. Yerel fabrikalar sayesinde farklı devlet desteklerinden yararlanan ve halkın gözünde bilinirliğini ve güvenilirliğini artıran Çinli şirket, şu anda sektörün geleceği en parlak isimleri arasında başı çekiyor. Geçtiğimiz ay BYD ile imzalar Cumhurbaşkanlığı Dolmabahçe Çalışma Ofisi’nde, Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ve BYD Yönetim Kurulu Başkanı Wang Chuanfu tarafından atıldı. Yapılan anlaşma çerçevesinde BYD’nin Türkiye’de yaklaşık 1 milyar dolar yatırımla, yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik Ar-Ge merkezi kurması öngörülüyor. 2026 sonunda üretime başlaması hedeflenen tesiste 5 bin kişiye kadar doğrudan istihdam sağlanması planlanıyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Bu konuda BYD tarafından yapılan açıklamada, “Türkiye’nin gelişen teknoloji ekosistemi, güçlü tedarikçi tabanı, olağanüstü konumu ve nitelikli iş gücü gibi sahip olduğu eşsiz avantajlar sayesinde, BYD’nin bu yeni üretim tesisine yaptığı yatırım, markanın yerel üretim yeteneklerini daha da geliştirmekte ve lojistik verimliliği artıracaktır. Bölgede yeni enerji araçlarına yönelik artan talebi karşılayarak Avrupa’daki tüketicilere ulaşmayı hedefliyoruz” ifadeleri kullanılmıştı.
Peki BYD’nin Türkiye’deki ilk fabrikası nerede olacak? BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergün, şirketin yatırım kararlarını Bloomberg HT’ye değerlendirmişti. Ergün önemli gelişme hakkında şunları söyledi: “5.000’in üzerinde istihdam sağlayan bir yatırım olacak. 1 milyar dolar civarında bir yatırım düşünülüyor. 150 bin kapasite var; ama bu kapasiteyi başlangıç kapasitesi olarak söylemek lazım.
Daha sonra bu kapasite genişleyecektir. Yer Manisa olarak netleşti. Çok ciddi bir şekilde Türkiye’ye teknoloji transferi de olacaktır. BYD çok hızlı bir firma, çok dikey bir üretim sistemi var. Cam ve lastik hariç her şeyi kendi üretiyor. Karar verdiği andan itibaren bunları çok hızlı yapabiliyor.
O yüzden anlaşmada yazan 2026 yılı sonunun biraz daha öne çekilmesi için de çaba sarf edilecektir. Benim inancım ve BYD Global’in hedefi üretim tarihinin bir parça daha öne çekmek. Bugün siparişini vereceğimiz modeller Kasım- Aralık gibi gelebilir. Fabrikada üretiminin 2026’nın son çeyreğinden önce olması için çalışıyoruz. Tesiste üretilecek modeller belli değil, hem elektrikli hem hibrit araçlar olabilir. BYD Türkiye’ye çok güçlü girecek. Bugünkü denge değişecek. BYD yatırımın diğer markalara yol açtığını söyleyebilirim.”