CATL, batarya teknolojisinde sınırları zorluyor: “5 dakikada 520 km menzil”

22 Nisan 2025 09:25

Dünyanın en önde gelen batarya üreticilerinden CATL, batarya teknolojisinde sınırları zorlamaya devam ediyor.

CATL, dün gece Çin’de bir etkinlik düzenledi ve burada çok iddialı yeni batarya teknolojilerini tanıttı. Etkinlikte ilk olarak Shenxing olarak adlandırılan bataryanın yeni versiyonu tanıtıldı. Şirketin açıklamasına göre ikinci jenerasyon Shenxing, uygun şartlar altında yalnızca 5 dakikada tam 520 km menzil sunacak kadar enerji depolayabiliyor. 1,3 megavat şarj destekli batarya, şarj hızının yavaşladığı -10 santigrat derecede bile yalnızca 15 dakika içinde yüzde 5’ten yüzde 80’e kadar şarj edilebiliyor. Bu batarya için yaklaşık 800 km maksimum menzil açıklanıyor. Etkinlikteki bir diğer önemli duyuru ise “Naxtra” adı verilen yeni sodyum-iyon batarya oldu. Ticari satışa yıl sonunda hazır olacağı aktarılan çok düşük sıcaklıklara dayanıklı bu batarya, hibrit araçlar için yaklaşık 200 km, tamamen elektrikli araçlar içinse yaklaşık 500 km menzil vadediyor. Bu bataryanın, -30 santigrat derecede bile yüzde 30’dan yüzde 80’e 30 dakikada getirilebileceği ve -40 santigrat derecede normal şekilde performans göstermeye devam edebildiği belirtiliyor. Şirket sadece bunlarla da yetinmedi ve etkinlikte “Freevoy Dual Power Battery” de tanıtıldı. Bu altyapıda iki farklı batarya paketi bir araya getiriliyor ve böylelikle 1.500 km’nin üzerinde menzil sunan otomobillerin üretilebileceği aktarılıyor. Yapılan açıklamaya göre bu yeni tasarımda batarya paketi farklı hücre malzemelerinin kullanıldığı birbirinden bağımsız iki enerji bölgesine ayrılıyor.

CATL bundan önce çok sağlam bir elektrikli otomobil şasisi ile dikkat çekmişti. Elektrikli otomobillere özel şasi, 120 km/s hızdaki kazalarda dahi herhangi bir yangın ya da patlama yaşatmama iddiasına sahip. Çin’de düzenlenen etkinlikte verilen bilgiye göre şasinin yapımında denizaltı sınıfı çelik ve havacılık sınıfı alüminyum alaşım malzemeler kullanılmış. Çoklu bariyer yapıları kullanarak şasiyi mümkün olduğunca sağlam hale getirdiğini belirten firma, “Bedrock” adı verilen şasinin çarpma enerjisinin yüzde 85’ini absorbe edebildiğini belirtiyor. Karşılaştırmak adına geleneksel bir şasinin çarpma enerjisinin yüzde 60’ını absorbe edebildiği söylenirken, şasi 60 km/s hızdaki kızak darbe testleri, 90 derece bükülme testleri ve kesme testlerine de tabi tutulmuş. Bu testlerde de herhangi bir alev alma veya patlama durumu görülmemiş. CATL, Avatr’ın modüler yapıya sahip olan Bedrock şasiyi kullanacak ilk otomobil üreticisi olacağını belirtiyor.

CATL haberleri yanında bu da ilginizi çekebilir: Etkileyici görünen elektrikli motosiklet konsepti: Zero SR-X

Paylaş