Chery Türkiye otomobil fabrikası yine gündemde. Firmanın Türkiye’de üretim yapmak için aktif olarak görüşmeler yaptığı uzun zamandır biliniyor.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, geçtiğimiz aylarda Çinli elektrikli otomobil üreticileri BYD ve Chery’nin Türkiye’de yatırım yapmaları konusunda ileri düzeyde görüşmeler yaptıklarını söylemişti. BYD’nin yatırımı kesinleşti, Chery ise son iddialara göre halen Türkiye’de üretim konusunda planlar yapıyor. Bazı kişiler firmanın ilk fabrikasını “Samsun” merkezli olarak açacağını iddia ediyor ancak bu konum şu aşamada çok olası durmuyor. Fabrika kararı alırsa, Türkiye’de bir plug-in hibrit araç üreteceği düşünülen Chery, kısa süre önce üç yeni benzinli aracını Türkiye’de satmaya başlamıştı. Eğer kaçırdıysanız BYD’nin Türkiye’de yaklaşık 1 milyar dolar yatırımla, yıllık 150 bin araç kapasiteli elektrikli ve şarj edilebilir hibrit otomobil üretim tesisi ile sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik Ar-Ge merkezi kurması öngörülüyor. 2026 sonunda üretime başlaması hedeflenen tesiste 5 bin kişiye kadar doğrudan istihdam sağlanması planlanıyor.
Bu konuda BYD tarafından yapılan açıklamada, “Türkiye’nin gelişen teknoloji ekosistemi, güçlü tedarikçi tabanı, olağanüstü konumu ve nitelikli iş gücü gibi sahip olduğu eşsiz avantajlar sayesinde, BYD’nin bu yeni üretim tesisine yaptığı yatırım, markanın yerel üretim yeteneklerini daha da geliştirmekte ve lojistik verimliliği artıracaktır. Bölgede yeni enerji araçlarına yönelik artan talebi karşılayarak Avrupa’daki tüketicilere ulaşmayı hedefliyoruz” denilmişti
Peki BYD’nin Türkiye’deki ilk fabrikası nerede olacak? BYD Türkiye Genel Müdürü İsmail Ergün, şirketin yatırım kararlarını Bloomberg HT’ye değerlendirdi. Ergün önemli gelişme hakkında şunları söyledi: “5.000’in üzerinde istihdam sağlayan bir yatırım olacak. 1 milyar dolar civarında bir yatırım düşünülüyor. 150 bin kapasite var; ama bu kapasiteyi başlangıç kapasitesi olarak söylemek lazım. Daha sonra bu kapasite genişleyecektir. Yer Manisa olarak netleşti. Çok ciddi bir şekilde Türkiye’ye teknoloji transferi de olacaktır. BYD çok hızlı bir firma, çok dikey bir üretim sistemi var. Cam ve lastik hariç her şeyi kendi üretiyor. Karar verdiği andan itibaren bunları çok hızlı yapabiliyor.
O yüzden anlaşmada yazan 2026 yılı sonunun biraz daha öne çekilmesi için de çaba sarf edilecektir. Benim inancım ve BYD Global’in hedefi üretim tarihinin bir parça daha öne çekmek. Bugün siparişini vereceğimiz modeller Kasım- Aralık gibi gelebilir. Fabrikada üretiminin 2026’nın son çeyreğinden önce olması için çalışıyoruz. Tesiste üretilecek modeller belli değil, hem elektrikli hem hibrit araçlar olabilir. BYD Türkiye’ye çok güçlü girecek. Bugünkü denge değişecek. BYD yatırımın diğer markalara yol açtığını söyleyebilirim.”