Google, yapay zeka çalışmalarına aktif olarak devam ediyor. Bugün çıkan Chrome 122 “yeni” bir üretken yapay özelliğiyle geldi.
Geçtiğimiz ay gönderilmeye başlanan Chrome 121 için en büyük yenilik “deneysel” yapıdaki üretken yapay zeka özellikleri olmuştu. Ayarlar içerisindeki “Deneysel Yapay Zeka” menüsü üzerinden aktif edilmesi gereken bu özelliklerden bir tanesi, sekmeleri otomatik olarak analiz ediyor ve organize ediyordu. Açılan sitelerin içeriğine bakarak benzer olanları bir araya getiren sistem, zaman zaman büyük zaman kazandıracak gibi görünüyordu. Chrome tema mağazası da bir yapay zeka güncellemesi almıştı. Bu bağlamda kullanıcılar bir resim, stil veya renk seçerek, Chrome’un o seçimlere uygun bir tarayıcı teması oluşturmasını sağlayabiliyordu. 121. sürüm çıktığı zaman bu yapay zeka özelliklerinin arasına önümüzdeki ay bir seçenek daha geleceği aktarılmıştı. “Yazmama Yardım Et” adı verilen o özellik, üretken yapay zekanın istediğiniz konularda sizin yerinize kısa ya da uzun yazılar hazırlamasını aracılık edecekti. İşte o özellik Chrome 122 ile beraber kullanıma çıkmaya başladı (Şimdilik sadece ABD’de). Bu yapay zeka özelliklerin herkese ve her ülkeye açılması biraz zaman alacak ancak Gemini ve fazlasına yapılan yatırımların Chrome gibi servisleri geliştirmesi de oldukça olumlu görünüyor.
Chrome bundan önce bir dava ile gündeme gelmişti. Kaçıranlar için tarayıcı içerisinde diğer tarayıcılarda da olduğu gibi bir “gizli pencere (Incognito)” altyapısı yer alıyor. Gizli pencere açılarak girilen siteler için tarayıcı, göz atma geçmişinizi, çerezleri, site verilerini veya formlara girilen bilgileri kaydetmiyor. Firma bunları tam olarak şöyle açıklıyor: “Gizli modda, tarama geçmişinizin, çerezlerinizin, site verilerinizin veya formlara girdiğiniz bilgilerin hiçbiri cihazınıza kaydedilmez. Bu, etkinliğinizin Chrome tarayıcı geçmişinizde görünmeyeceği, yani cihazınızın diğer kullanıcılarının etkinliğinizi göremeyeceği anlamına gelir.
Web siteleri sizi yeni bir kullanıcı olarak görür ve oturum açmadığınız sürece kim olduğunuzu bilemez.” Ancak gizli pencerenin açılması kişilere tamamen gizlilik getirmiyor. Google bu konuda son dönemde açık olarak, “Etkinliğiniz ziyaret ettiğiniz web sitelerinden, işvereninizden veya okulunuzdan ya da internet servis sağlayıcınızdan gizlenmez” açıklamasında bulunuyor. Uzun zamandır firmanın gizli pencere kullanımı gerçekten tamamen gizli hale getirmesi isteniyor ve bunu Google çalışanları da dile getiriyor. Firmanın burada kişileri doğru yönlendirmesi talep ediliyordu.
Geçtiğimiz yıllarda Google pazarlama şefi Lorraine Twohill’in şirketin CEO’su Sundar Pichai‘ye doğrudan bir e-posta göndererek, “Gizli Pencere / Incognito Modunun gerçekten gizli hale getirmesi” gerektiğini söylediği ortaya çıkmıştı. Twohill, hizmetin gerçekte gizli olmaması nedeniyle Google’ın “bulanık bir dil” kullanmak zorunda kaldığını ve bunun da tüketicilerin şirketin hizmetlerine olan güvenini zedeleyebileceğini savunmuştu.
Bu arada ortaya çıkan bazı belgeler, Google çalışanlarının 2018 yılında “Incognito” ismini ve “Spy Guy” simgesinin kullanımını eleştirdiğini de göstermişti. Incognito Modu için hazırlanan simge, Google çalışanları tarafından dahi bir casus olarak görülüyordu. Firma işte tam bu durumdan dolayı ABD merkezli bir davayla da karşı karşıya kalmıştı. Google’ın gizli pencere üzerinden yapılan takip için ciddi bir ceza ödemesi bekleniyordu.
Peki son aşamada ne olmuştu? Google bu konudaki davada anlaşma yolunu seçmişti. Çıkan haberlerde, “Google ve davacılar, açılan gizli pencere odaklı davanın düşmesiyle sonuçlanacak şartlar üzerinde anlaşmaya vardılar” denilmişti, daha sonra ise anlaşma kapsamında ödenecek cezanın tam 5 milyar dolarlık olduğu aktarılmıştı.