Dünyanın en çok kullanılan tarayıcısı olan Google Chrome için çıkan yeni sürümlere hemen geçilmesi gerekiyor.
Google, tarayıcı pazarındaki liderliği elinde tutmaya devam eden Chrome için bugün Windows, Mac ve Linux tarafında yeni sürümler indirmeye sunuldu. Bu yeni sürümlere vakit geçirmeden geçmek gerekiyor çünkü bir kez daha aktif olarak kullanıldığı bulunan ve “CVE-2023-6345” adı verilen önemi bir sıfır gün açığı daha kapatılıyor. Daha önce Chrome merkezli olarak kapatılınca ses getiren sıfır gün açığı “CVE-2023-2033” olmuştu. Bu güvenlik açığı aktarıldığı kadarıyla kötü amaçlı bir web sitesi tarafından tarayıcıda zararlı kodlar çalıştırmak için kullanılabiliyor. Bu bağlamda giriş yaptığınız belirli internet siteleri eğer güvenlik açığını kapatmazsanız cihazınızı ele geçirebiliyor. Bu açığın kötü niyetli kişiler tarafından halihazırda kullanılıyor olabileceği söylemiş ve bu açıdan güncellemeyi yapma konusunda zaman kaybedilmemesi önerilmişti.
Chrome bu aralar Manifest detaylarıyla ses getiriyor. Kaçıranlar için Google, Manifest v2 temelli mevcut Chrome eklentilerine olan desteği resmi olarak duyurulduğu kadarıyla 2024 içerisinde kesecek ve Manifest V3 temelinde yeni bir dönem başlatacak. Süreci geçtiğimiz dönemde erteleyen ancak eninde sonunda Manifest V2’yi net olarak kullanımdan kaldıracak olan Google, sık sık gündeme geldiği üzere Manifest V3 ile beraber reklam engelleyicilerin performansını azaltacak.
En büyük gelir kaynağı reklamlar olan Google’ın Manifest V3 ile reklam engelleyicilerin verimini düşürmesi firma için mantıklı olsa da kullanıcılar arasında tepki topluyor. Aktarıldığı kadarıyla uBlock Origin ve AdGuard gibi modern reklam engelleyicilerin çoğu, HTTP isteklerindeki tüm kategorileri engellemek için Chrome’un “webRequest” API’ını kullanıyor.
Uzmanlara göre bu yöntem sitelerin yükleme sürelerine ciddi seviyede gecikme ekliyor, internet devi Google da bunu kesinlikle istemiyor. Manifest V3, bunun yerine geliştiricilerin “declarativeNetRequest” kullanmalarını gerektiriyor ve bu da onları sadece belirli URL’lerden oluşan bir engelleme listesini kullanmaya zorluyor.
Bu liste aktarıldığı kadarıyla sadece 30 bin giriş ile sınırlı. Güncel birçok reklam engelleyici ise şu an 300 binden fazla girişe sahip listeler ile görev yapıyor. Bu yüzden Manifest V3 ile beraber reklam engelleyicilerin performansı düşecek, birçok reklam eskiden olduğu gibi engellenemeyecek.
Son yapılan güncellemeler ise spesifik olarak bu konuda bazı çalışmaların olduğunu, Google’ın henüz detaylanmamış olsa da süreçte limit artışına giderek bazı engelleri kaldırdığı aktarılıyor. Bu son adımlar sayesinde reklam engelleyicilerin eskiye nazaran daha az darbe alacağı iddia ediliyor.