reklamı kapat

POPÜLER

Google Chrome LOG Tasarım

Chrome merkezli “üçüncü parti çerezleri engelleme planı” iptal edildi

Google sürpriz bir adım attı, Chrome merkezli “üçüncü parti çerezleri engelleme planı” çok sayıda erteleme sonrasında iptal edildi.

Google birçok internet sitesinin para kazanma yani reklam amacıyla web üzerindeki faaliyetlerinizi takip etmek için kullandığı üçüncü parti çerezleri, popüler tarayıcısı Chrome üzerinde varsayılan olarak engellemeye yönelik ilk adımı aslında geçtiğimiz yıllarda atmaya başlamıştı. Ancak bu, çok sınırlı bir kitle için kullanıma sunulan yeni “İzleme Koruması” özelliği üzerinden yapılmıştı. Geniş çaplı kullanım için o zaman 2024’ün ikinci yarısına işaret edilmişti ancak daha sonra çok sayıda erteleme haberi gündeme geldi. 2020’den bu yana masada olan değişiklik, en son 2025 yılına kadar atılmıştı. Geçtiğimiz saatlerde ise sürpriz bir açıklama yapılarak bu süreçten vazgeçildiği duyuruldu. Google yeni dönemde çerez konusunu kullanıcı tercihine bırakacağını belirtiyor. Yani kişiler isterlerse çerez temelli takibi engelleyebilecek ancak süreç varsayılan olarak açık olacak.

Chrome için masada başka önemli değişiklikler de yer alıyor. Örneğin Google, geçtiğimiz dönemde Manifest V2 temelli mevcut Chrome eklentilerine olan desteği keseceğini ve Manifest V3 temelinde yeni bir dönem başlatacağını duyurmuştu. İnternet devi, Manifest V3 ile beraber reklam engelleyicilerin performansını azaltacak. En büyük gelir kaynağı reklamlar olan Google’ın Manifest V3 ile reklam engelleyicilerin verimini düşürmesi firma için mantıklı olsa da kullanıcılar arasında tepki topluyor. 

Aktarıldığı kadarıyla uBlock Origin ve AdGuard gibi modern reklam engelleyicilerin çoğu, HTTP isteklerindeki tüm kategorileri engellemek için Chrome’un “webRequest” API’ını kullanıyor. Uzmanlara göre bu yöntem sitelerin yükleme sürelerine ciddi seviyede gecikme ekliyor, internet devi Google da bunu kesinlikle istemiyor.

Manifest V3, bunun yerine geliştiricilerin “declarativeNetRequest” kullanmalarını gerektiriyor ve bu da onları sadece belirli URL’lerden oluşan bir engelleme listesini kullanmaya zorluyor. Bu liste aktarıldığı kadarıyla sadece 30 bin giriş ile sınırlı. Güncel birçok reklam engelleyici ise şu an 300 binden fazla girişe sahip listeler ile görev yapıyor. Bu yüzden Manifest V3 ile beraber reklam engelleyicilerin performansı düşecek, birçok reklam eskiden olduğu gibi engellenemeyecek. 

Chrome haberleri yanında bunlar da ilginizi çekebilir: Apple Mac Studio ve Studio Display

İLGİLİ HABERLER