Yapılan hesaplamalara göre Çin devleti tarafından en çok desteklenen üreticilerin başında Türkiye’de de yer alan BYD geliyor.
Almanya merkezli Kiel Enstitüsü, otomobil tarafının parlayan yıldızı olan BYD şirketinin Çin devletinden 2020 yılında 236 milyon dolar, 2022 yılında ise 2,26 milyar dolar doğrudan sübvansiyon aldığını ortaya çıkardı. Bu konuda, “Çin yeşil teknoloji sektörlerini büyük ölçüde sübvanse ediyor ancak yerli elektrikli araç şirketi BYD bu konuda gözde çocuk konumunda yer alıyor” yorumu yapılıyor, şirketin şimdiye kadar toplam 3,7 milyar dolar direkt destek aldığı gelen bilgiler arasında yer alıyor. Bu destek sayesinde fiyat-performansı oranı yüksek araçlar üretebilen ve elektrikli otomobil pazarında Tesla gibi büyük bir rakibin karşısına çıkarak başarılı olabilen firma, bu yatırım sayesinde Çin içindeki rakiplerini de ciddi seviyede geride bırakıyor. Elektrikli otomobil yarışını kazanması istenen ve bu konuda şimdiye kadar devasa bir performans ortaya koyan marka, içten yanmalı motora sahip araçlarıyla da çok sayıda pazarda büyük satış rakamlarına ulaşıyor.
Bundan önce Çin Ticaret Bakanı Wang Wentao, elektrikli otomobillerine yönelik ABD ve Avrupa’da istenen ekstra vergi hakkında konuşmuştu. Eğer kaçırdıysanız özellikle Avrupa’da son yıllarda büyük bir Çinli otomobil patlaması yaşanıyor. Bu durumdan hoşlanmayan Avrupa Komisyonu Başkanı Von der Leyen, geçtiğimiz yılın sonunda Brüksel’in Avrupa pazarını bozduğu gerekçesiyle Çin üretimi elektrikli araçlara yönelik sübvansiyon karşıtı bir soruşturma başlatacağını duyurmuştu. Von der Leyen bu konuda, “Küresel pazarlar artık daha ucuz Çin elektrikli otomobilleriyle dolup taşıyor ve bunların fiyatları büyük devlet sübvansiyonlarıyla yapay olarak düşük tutuluyor. Bu durum pazarımızı bozuyor” demişti.
Bu konu geçtiğimiz aylarda yine gündeme geldi çünkü yetkililer aylar süren soruşturmanın ardından, Çin’in Avrupa’ya ihraç ettiği elektrikli araçları “haksız” bir şekilde sübvanse ettiğine dair kanıtlar bulduğunu açıkladı. Aktarıldığı kadarıyla bu durum nedeniyle Çin’den getirilen elektrikli araçlara “geriye dönük” gümrük vergileri getirilebilir ve sonrası için de ekstra vergiler devreye alınabilir. Tam olarak kasım ayında bitecek süreci tüm otomobil dünyası yakından takip ediyor, Avrupalı yetkililerin bir süredir Çin’de bulunduğu ve yerinde incelemeler yaptığı biliniyor.
Bu konuyu en son gündeme getiren isim ise Çin Ticaret Bakanı Wang Wentao olmuştu. Bakan ülkenin elektrikli araç firmalarının hızlı yükselişinin devlet sübvansiyonlarından değil, sürekli geliştirilen yeni teknolojilerden yani temel olarak inovasyondan kaynaklandığını söylemişti. ABD ve Avrupa’nın firmalarına yönelik iddialarını asılsız olarak değerlendiren Wentao, Çin elektrikli araç endüstrisinin iklim değişikliğine karşı olumlu etkinin yanı sıra, yeşil ve düşük karbonlu dönüşüme de önemli bir katkı sağladığını belirtti.