Otomobil pazarındaki yeri çok büyük olan Çin, elektrikli modellerine vergi koyan Avrupa ülkelerine yatırımın durdurulmasını istiyor.
Reuters’a göre Çin, önde gelen otomobil üreticilerine Avrupa’nın yeni elektrikli araç tarifelerini destekleyen Avrupa Birliği ülkelerindeki yatırımlarını durdurmalarını söyledi. Birçok Çinli üretici uygulanan yeni vergilerden kaçınmak adına Avrupa’ya fabrika/üretim yatırım yapacağını duyurmuştu. Aktarıldığı kadarıyla, Avrupa Birliği’nin Çinli elektrikli araçlara yönelik getirdiği yüzde 45.3’e varan ekstra gümrük vergilerine Fransa, Polonya ve İtalya’nın da aralarında bulunduğu 10 farklı AB üyesi ülke destek verdi, sürece aralarında Almanya’nın da bulunduğu beş üye karşı çıktı, 12 üye ise çekimser kalmayı tercih etti. Yeni dönemde Avrupa’ya Çin’den getirilen elektrikli araçlar yüzde 10’luk gümrük vergisine ek olarak yüzde 30’un üzerinde ekstra gümrük vergisiyle karşı karşıya kalacak. Burada markaya/şirkete göre değişen farklı vergi oranları uygulanıyor. Örneğin Çin’den getirilen Tesla araçların ekstra vergi yükü yüzde 9 seviyesinde. BYD’nin vergi oranı yüzde 17, Geely’nin yüzde 19, SAIC’in ise yüzde 36,3 olarak açıklanıyor. Soruşturma kapsamında iş birliği yapan markaların yüzde 21,3, iş birliği yapmayanların ise yüzde 36,3 vergi ile karşı karşıya kaldığı belirtiliyor.
Tüm bu oranlar, yukarıda da dediğimiz gibi AB’ye ithal edilen Çin otomobillerinin halihazırda tabi olduğu yüzde 10’luk verginin üzerine ekleniyor. Avrupa Birliği bu ekstra vergiyi, Çinli üreticilerin aldıkları büyük devlet desteği ile rekabeti bozduğunu belirterek hayata geçirdi. Çin yönetimi ve Çinli üreticiler elbette bu duruma ciddi tepki gösteriyor. Aynı zamanda Almanya da atılan adımı doğru bulmuyor ve ekstra gümrük vergisini kaldırmak ya da şartları yumuşatmak istiyor. Otomobil üretimi konusunda Avrupa’nın en büyüğü olan Almanya, uygulanan gümrük vergilerinin Çin’de araç satan Alman otomobil üreticilerinin başarısına zarar verebileceğini belirtmişti.