Uzun süren araştırmaları sonrasında Avrupa Birliği beklenen adımı atmış ve Çinli elektrikli araçların vergi oranını artırmıştı.
Avrupa’ya Çin’den getirilen elektrikli araçlar mevcut yüzde 10’luk gümrük vergisine ek olarak yüzde 38,1’e varan ekstra gümrük vergisiyle karşı karşıya kalacak. Burada ilginç olarak markadan markaya değişen bir vergilendirme uygulanacak. MG’nin sahibi SAIC, en yüksek oran olan yüzde 38,1 üstünden vergilendirilecek. Geely araçlara ekstra olarak yüzde 20, BYD araçlara ise ekstra olarak 17,4’lük bir tarife uygulanacak. Avrupa Birliği bu kararı Çinli üreticilerin devlet desteği ile rekabeti bozduğunu belirterek almıştı. Peki burada ne kadarlık bir devlet desteğinden bahsediyoruz? Yapılan yeni analizlere göre Çin yönetimi elektrikli araç sektörüne şimdiye kadar 230 milyar dolardan fazla yatırım desteğinde bulunmuş. Sadece 2023 yılında 45 milyar dolarlık bir destek verildiği aktarılıyor, yönetimin otomobil üreticilerini, özel Ar-Ge programlarını finanse etmek de dahil olmak üzere çeşitli şekillerde desteklediği belirtiliyor. Yatırımların özellikle son yıllarda arttığı aktarılıyor.
Bu arada her Avrupa ülkesi bu kararı olumlu karşılamıyor. Örneğin Almanya, ekstra gümrük vergisi kaldırmak ya da şartları yumuşatmak istiyor. Otomobil üretimi konusunda Avrupa’nın en büyüğü olan Almanya, uygulanan gümrük vergilerinin Çin’de araç satan Alman otomobil üreticilerinin başarısına zarar verebileceğini belirtiyor. Bu konu aslında ilk defa gündeme gelmiyor. Geçtiğimiz hafta BMW, Volkswagen ve Mercedes, Avrupa Birliği’nin bu adımına Çin’in misilleme yapmasından ve bunun da Çin’deki satışlarına zarar vermesinden endişe ettiklerini belirtmişlerdi.