Porsche baş tasarımcısı, Çinli elektrikli araçlar ile Tesla’nın, Alman otomobil üreticilerini cesur olmaya zorladığını belirtti.
Porsche ve Volkswagen baş tasarımcısı “Michael Mauer”, Çinli elektrikli araçlar ile Tesla’nın çok köklü Alman otomobil endüstrisine yeni bir bakış açısı getirdiğini, dev şirketleri daha açık fikirli olmaya zorladığını belirtiyor. Biliyorsunuz Çin’de hazırlanan araçların çoğu yeni firmalardan geliyor, bu araçların rekabetin çok yüksek olduğu sektörde öne çıkması için çok dikkat çekici uçuk tasarımlar hazırlanıyor. “Hemen hemen hiçbir geçmiş mirası olmayan bu girişimler tamamen farklı şeyler yapabiliyorlar” diyen Mauer, bunun tüm sektöre örnek ve bir seviyede da ilham kaynağı olduğunu aktarıyor. Bu konuda başka yöneticiler de benzer görüşleri dile getiriyor ancak Avrupa’da herkes Çinli araçlar hakkında iyi düşünmüyor. Örneğin Avrupa Komisyonu Başkanı Von der Leyen, geçtiğimiz ay sonunda Brüksel’in Avrupa pazarını bozduğu gerekçesiyle Çin üretimi elektrikli araçlara yönelik sübvansiyon karşıtı bir soruşturma başlatacağını duyurmuştu.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Von der Leyen bu konuda, “Küresel pazarlar artık daha ucuz Çin elektrikli otomobilleriyle dolup taşıyor ve bunların fiyatları büyük devlet sübvansiyonlarıyla yapay olarak düşük tutuluyor. Bu durum pazarımızı bozuyor” demişti.
Geçtiğimiz haftalarda resmi olarak inceleme altına alınan süreçten, Avrupa’daki Çinli araçlar / üreticiler özelinde önemli kararlar çıkabilir. Çinli üreticiler bu konuda Çin’deki elektrikli araç pazarının son derece rekabetçi olduğunu ve sübvansiyonlarla korunmadığını vurguluyor.
Dikkat çeken soruşturmanın 13 ay içinde sonuçlandırılması planlanıyor, sonuçta Çinli araçlara yönelik genel bir ekstra verginin gelebileceği aktarılıyor. Ekstra vergiyi şimdiden uygulayan bazı Avrupa ülkeleri bulunuyor.
Bu konularda geçtiğimiz aylarda konuşan isimlerden Volkswagen CEO’su “Oliver Blume” ise en azından Avrupa özelinde bu yeni markalardan korkmuyor, Volkswagen’in Çinli elektrikli araç üreticileri tarafından tehdit edilmediğini söylüyordu.
Blume, yeni doğan araçların sıkı Avrupa kurallarına uygun hale getirilme çalışmaları ve yeni markaların Avrupa’da bir satış ağı kurma yatırımları üzerinden oluşan ciddi maliyetler nedeniyle, Çinli araçların Avrupa’da devasa bir fiyat avantajına sahip olmadığını belirtiyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Çinli araçların Avrupa’ya geldiklerinde Çin’deki fiyatlarını ikiye katladığını belirten Oliver Blume, “Araç yapmayı biliyorsunuz ve oturmuş bir kalite seviyemiz var. Aynı zamanda bir marka mirasına da sahibiz. Yeni gelen şirketler buna sahip değil. Dolayısıyla kendimizi iyi bir konumda görüyoruz.” diyor.
“Çinliler son yıllarda otomobil üretmeyi öğrendiler.” açıklamasını da yapan CEO ayrıca, “Rekabet her zaman iyi bir şeydir. Bizi daha iyi olmaya zorlar.” da diyor.
Renault Yönetim Kurulu Başkanı Jean-Dominique Senard ise verdiği bir röportaj kapsamında Asya’nın süper gücünün sıfır emisyonlu otomobiller için batarya yapımında kullanılan temel hammaddelere hakim olması nedeniyle Avrupa’nın büyüyen elektrikli araç (EV) sektörü üzerinde bir Çin fırtınasının yaklaşmakta olduğunu söylemişti.
Bu konuda geçtiğimiz aylarda Stellantis’in CEO’su Carlos Tavares de önemli bazı açıklamalarda bulunmuştu. Tavares, Avrupa’daki politikacıların “Stellantis, BMW ve Volkswagen” gibi firmalara yardımcı olmak için harekete geçmemesi halinde Avrupalı firmaların Çinli rakipleriyle korkunç bir savaşa gireceğini belirtmişti.