1.33 litrelik makinenin yerini alacak olan motor önemli teknolojileri barındırıyor.
Aralık ayının ilk haftası içerisinde global mimari platformu TNGA ile birlikte 2017 yılından itibaren sunacağı yeni nesil motor ve şanzıman teknolojilerinin tanıtımını gerçekleştiren Toyota, yaklaşık bir ayın ardından, mart ayında düzenlenecek Cenevre Otomobil Fuarı‘na getirmeyi planladığı yeni Yaris ile karşımıza çıkmıştı. Ürün yelpazesinin en küçük üyesi üzerinde yeniliklerine devam eden Japon devi, Yaris’te halihazırda sunulun 1.33 litrelik motor yerine 1.5 litre hacimli ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency) benzinli motorun sunulacağını açıkladı. Ülkemizde de sunulan 1.33 litrelik motorun yerine gelecek olan 1.5 litrelik motor hacim olarak daha büyük olsa da tutumluluk, karbon salınımı ve performans anlamında yerini aldığı üniteden daha iyi değerleri beraberinde getiriyor.
Toyota’nın 1.5 litrelik yeni motoru markanın Polonya‘da yer alan üretim tesisinde bir araya getirildiğini ilk olarak belirtelim ve performans diyelim. 1.5 litrelik yeni ünitenin, yerini aldığı motordan 13 beygirlik farkla yaklaşık 112 beygir güce ve 11 Nmlik artışla 136 Nm (4.400 devir) torka sahip olduğunu görüyoruz. Yeni motorla birlikte Yaris’in 0’dan 100’e erişme seviyesi 0.7 saniye iyileşerek 11 saniyeye geriliyor. Yeni motorla birlikte Yaris’in az da olsa daha seri karaktere büründüğünü bu değerlere bakarak da görebiliyoruz.
Küresel bazda yaşanan hava kirliliğiyle birlikte emisyon oranları üzerinde de yoğun mesai harcayan üreticilerden olan Toyota, yeni motorun karbon salınımında Euro 6c standartlarına uygun olduğunun altını çizmeyi ihmal etmiyor. Motor teknolojilerinde son zamanlarda fazlasıyla önem kazanan termal verimlilik konusunda yüzde 38,5‘lik bir değere sahip olan yeni ünite, Prius ve Hyundai Ioniq Hybrid’in yüzde 40 olan değerlerine en yakın motor olarak dikkat çekiyor. 1.5 litrelik motorun verimlilik bakımından yerini aldığı motora göre yüzde 12 oranında daha tutumlu olduğunu da belirtmekte fayda var. Bu değerlerle, halihazırda 4.3 litre şehir dışı, 6.5 litre şehir içi ve 5.1 litre karma tüketim ortalamaları bulunan 1.33 litrelik motorun değerlerinden daha aşağıda değerlerle karşılaşacağımızı söyleyebiliriz.
13.5:1‘lik sıkıştırma oranına sahip olan yeni motorda elde edilen termal verimlilikle birlikte yeni piston ve homojen yapıda olan yakıt/hava karışımlarının, tüm bu değerlerin elde edilmesinde büyük rol üstleniğini belirtmek gerekiyor. Yenilenen değişken sübap zamanlama sistemi (VVT) ve elektronik olarak kontrol edilen emme sübabı yüksek devirlerde de performansın sürekli olarak iletimini sağlıyor.
Toyota mühendislerinin özellikle belirli hız aralığında gidilen şehir dışı kullanımlarda elde edilen tüketim değerlerinde iyileştirme yapılması için yoğun mesai harcadığı ifade ediliyor. Bu süreçten hareketle egzoz manifolduna su soğutma sistemi ekleyen mühendisler ortaya çıkan gazın sıcaklığını sınırlayarak emisyon değerlerinde ve yakıt tüketiminde iyileştirme sağlayan bu sisteme yer veriliyor. Diğer ESTEC motorlarında olduğu gibi işleyiş sırasında yaşanan sürtünme kayıplarını minimuma indirme prensibi üzerine hareket eden 1.5 litrelik yeni motorlu Yarislerin asfalt üzerindeki performansıysa merakla bekleniyor.