Meydana gelen birden fazla deprem sonrasında maalesef binlerce vatandaşımızı hayatını kaybetti, binlerce ev yıkıldı. Ev enkazları elbette park halindeki araçlara da zarar verdi.
Deprem bölgesinde yıkımlar sonrasında hasar gören otomobiller Sahibinden gibi ikinci el araç sitelerini doldurmaya başladı. Özellikle Hatay, Kahramanmaraş, Adıyaman plakalı birçok hasarlı otomobilin ilan sitelerindeki sayısı her geçen gün artarken, Hürriyet’in konuştuğu depremzedeler, “Evimizi, eşyalarımızı kaybettik. Elimizde paraya çevirebileceğimiz sadece otomobil kaldı. Yeni bir hayat kurmak için satmak zorundayız” dedi. Aracını Hatay’dan ilana koyan depremzede Emir Yücel, Hürriyet’e yaptığı açıklamada “Normalde satış fiyatı 600-650 bin TL civarında olan 2022 model aracımı 325 bin TL’den deprem hasarlı olarak ilana çıkardım” dedi ve şöyle ekledi: “Araç henüz çok yeniydi. 1.000 kilometre bile yol yapmamıştı. Depremde evimizi ve eşyalarımızı kaybettik. Bütün şehir yerle bir oldu. Acil bir şekilde nakde çevirebileceğimiz sadece otomobilimiz kaldı. Bu otomobili de hızlıca nakde çevirip başka bir şehre gitmek, hayatıma devam etmek için satıyorum. Bir şekilde hayata tutunmak zorundayız. Başka bir birikimimiz yok.” Bu açıklamalar elbette çok üzücü görünüyor ve bildiğimiz kadarıyla bölgedeki hasarlı araçlar şu an belirli noktalarda toplanıyor. Bu araçların büyük bölümü hurda durumunda, bazı araçlar sağlam parçaları için parçalanacak, bazı araçlar ise ağır hasarlı olmalarına rağmen tamir edilerek yollara çıkarılacak. Bu araçlar önümüzdeki dönem için büyük bir risk oluşturuyor ancak Türkiye yollarında hali hazırda çok sayıda ağır hasarlı araç bulunuyor.
Geçtiğimiz ay Pilot Garage Otomotiv A.Ş. Genel Koordinatörü Cihan Emre bu konuda önemli bilgiler paylaştı. 2022 yılında satılan yaklaşık 9,5 milyon ikinci el araçtan yüzde 70’inin ekspertiz işlemi gördüğünü ifade eden Emre, “2020 ve 2021 yılı ikinci el araç pazarında, en çok rağbet 0-3 yaş arası otomobillere olurken, geçen sene gözlemlerimize göre yılın geneline baktığımızda ilgi 10 yaş ve üzeri araçlar kaydı. Araç bulunulduğu sıfır kilometre tarafına etki ederken öte yandan yükselen araç fiyatları bunda etkili oldu. Yapılan check-up ve ekspertizlerde ortalama her 100 araçtan 13’ünün ağır hasar almış olduğunu gördük. Otomobil bir ihtiyaçtan ziyade yatırım aracına dönüştüğünden, enflasyon etkisiyle işi otomobil ticareti olmayanların da iştahı kabarıyor, yüksek kar elde etmek için birçok dolandırıcılık yöntemine başvuruluyor.“ dedi.
Deprem bölgesine yönelik olarak bundan önce otomobil odağında MG firması gündeme gelmişti. Yeni elektrikli MG modellerinin lansmanını iptal ederek lansmanda kullanılacak olan araçlarını da depremzedeler için kullanma kararı alan Doğan Trend Otomotiv, elektrikli MG modellerini de bölgeye doğru yola çıkarmaya hazırlanıyordu. Araçtan araca şarj fonksiyonu olarak bilinen V2L (Vehicle to Load) teknolojisine sahip elektrikli MG modelleri, deprem bölgesinde aydınlatmaya ve ısıtmaya olan ihtiyacı karşılamak için mobil jeneratör görevi üstlenecek. Bir ucu otomobile bağlanan ve diğer ucunda üçlü priz bulunan özel kablosu sayesinde bir otomobil 70 kilowatt saat elektrik enerjisi sağlayabiliyor. V2L kablosunun takılması ile jeneratöre dönüşen otomobiller, bir ailenin temel ihtiyaçlarını 1 ay boyunca karşılayabiliyor. Bu konudaki tüm detaylar burada yer alıyor.