İçişleri Bakanlığı Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD) Başkanlığı’nca hazırlanan AFAD Acil Çağrı uygulaması deprem sonrasında yine gündemde.
Kahramanmaraş’ta meydana gelen tam 7,4’lük deprem sonrasında AFAD Acil Çağrı uygulaması bir kez daha öne çıkarılmaya başlandı. Afet ve acil durumlarda telefonla yardım ekiplerine ulaşmayı sağlayan ve en yakın toplanma alanlarını gösteren AFAD Acil Çağrı uygulamasında, afet eğitim videoları da yer alıyor. Açıklamaya göre kullanılabilmesi için AFAD Acil Çağrı uygulamasının telefona indirilmesinin ardından telefon numarasının girilmesi gerekiyor. Kısa mesaj ile gelen şifrenin girilmesi ve telefon numarasının doğrulanmasının ardından, TC kimlik numarasının girilmesi ve konum yetkisinin verilmesiyle uygulama aktif hale geliyor. AFAD Acil Çağrı uygulamasında, afet anında açıldığında kişiye en yakın toplanma alanı gösteriliyor ve afetzedenin buraya ulaşabilmesi için yol tarifi yapılıyor. Toplanma alanına gidemeyecek durumda olanlar ise gerektiğinde internet üzerinden acil çağrı başlatabiliyor.
Çağrı başlatıldığında 112 acil çağrı merkezine bağlanılıyor, bundan sonra afetzedenin durumunu kısaca anlatan butonlar kullanılabiliyor. Kişi konuşabilecek durumda değil ise uygulamadaki acil durum cümleleri kullanılarak mesaj yoluyla yardım alınabiliyor. Marketlerdeki açıklaması “Meydana gelebilecek doğal afet olaylarında ses ve mesaj yolu ile data hattı üzerinden acil çağrı başlatabilir, toplanma alanlarını görüntüleyebilir, afet farkındalığını arttırmaya yönelik eğitim videolarına ulaşabilirsiniz” olan uygulamaya elbette ücretsiz olarak iOS cihazlar için buradan, Android cihazlar içinse buradan ulaşabilirsiniz.
Uzun süredir kullanımda olan uygulama hakkında açıklama yapan ve afet anlarında 112 Acil Çağrı Merkezi’ne yönlendirilen yoğun çağrı trafiğinin mobil uygulama sayesinde akıllı hale gelmesinin ve acil yardım talep eden kullanıcılara ait büyük verinin işlenerek kullanılmasının ileri seviye bir hizmet olacağını ifade eden Mobil Telekomünikasyon Operatörleri Derneği (m-TOD) Yürütme Kurulu Üyesi ve Kamu İlişkileri Direktörü Tolga Ertuğrul, şunları aktardı:
“Klasik çağrı merkezi hizmetlerinin kapasitelerinin yetişemediği anlarda aramaları cevapsız bırakmamak ve veriyi değerlendirmek afet anlarında kriz yönetimi için son derece etkili olacak. Afet durumunda acil yardımlaşma uygulaması ile bölgesel mesajlarla vatandaşlara kolaylıkla ulaşım sağlanacak. Uygulama, devletin afet yönetiminde vatandaş için bir nevi rehber olacak. Vatandaşlarımız, AFAD Acil mobil uygulaması üzerinden bulundukları bölgelere en yakın toplanma merkezlerine kolaylıkla yönlendirilecek. Uygulamanın kullanımı hayat kurtarıcı olacak”
Afet anlarında gerek mesajlaşma gerekse de ses trafiğinin internet tabanlı uygulamalar üzerinden iletilmesinin çok önemli olduğunu vurgulayan Tolga Ertuğrul, şöyle devam etti: “Mevcut 4.5G altyapıları ile veri aktarımı hem daha kaliteli hem de sorunsuz şekilde sağlanabiliyor. Mobil iletişim sektörünün de katkısıyla Bakanlık tarafından geliştirilen uygulamanın mobil ve/veya sabit internet kullanılmasına uygun bir şekilde tasarlanmasını çok değerli buluyoruz. Uygulamanın ülkemize ve vatandaşlarımıza hayırlı olmasını diliyor, aynı zamanda afete hazırlığın bir vatandaşlık görevi olduğu bilinciyle ve sorumluluğuyla bu uygulamanın geliştirme aşamasının bir parçası olmaktan mutluluk duyuyoruz.
Uygulamaya gerek duyulacak felaketlerden uzak olmayı temenni ediyor, herkesin AFAD Acil uygulamasını yüklemesini öneriyoruz.”