İblislerin konsol çıkarması tam 12 yıl süren bir bekleyişin ardından buluştuğumuz, ilk gün koşa koşa gidip kollarına atladığımız, saatlerce keşfetmek için heyecandan kendimizi yediğimiz, ilk zorluk seviyesi bittiğinde merakla bir sonrakine atladığımız ve hiçbir şeyin değişmediğini görünce aynı hızla soğuduğumuz Diablo III, PC'den sonra konsollarımızı şenlendiriyor Söz konusu Diablo III olduğunda oyun camiası hiç olmadığı kadar farklı fikirlere bölünüyor sanırım. İnternette biraz araştırma yaparsanız o kadar uç noktalarda yorumlarla karşılaşabilirsiniz ki, oyunu oynamadan hangisinin doğru olduğuna karar vermeniz mümkün dahi olamaz. Açıkçası, 12 yıl süren bir bekleyişin ardından karşımıza çıkan yapım biraz hayal kırıklığı olmuştu. Oyunu oynayabilmek için sürekli çevrim içi olma zorunluluğu bulunması ve bu zorunluluğa rağmen bağlantı sorunları nedeniyle bir türlü oyuna giremiyor olmak daha baştan Diablo III ile aramızın limoni olmasına sebep olmuştu. Oynamaya başladıktan sonra gördüğümüz şeyse yetersiz bir senaryo ve kendini tekrar eden bir oynanış oldu. En kolay seviyede oyunun sunabileceği her detayı öğrenince, asıl mücadele için ne isteğimiz ne de heyecanımız kalmıştı maalesef. Diablo III ► GİRİŞ ► HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ ► OYUN DİNAMİĞİ ► KONSOLDA DA OLUYORMUŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ Diablo gibi bir oyunun kendisini tekrar tekrar oynatamaması kadar büyük bir problem olamaz, çünkü oyunun kurgusu tamamen bunun üzerine aslında. Ancak daha güçlü bir silah veya daha iyi bir eşya bulabilmek için aynı mekanı 750 kez dolaşma ihtiyacı hissettiren bir oyun, bu silah ve eşyaları para karşılığı satmaya başladığında o ihtiyaca nasıl sahip olabilirdik ki? Blizzard tarafından oluşturulan Auction House, eşyaların oyun içi ve gerçek para karşılığı oyuncular arasında satılmasını sağlayan bir sistem olarak karşımıza çıktı. Ancak sırf bu sistemin işlemesi adına düzgün eşya düşme oranının fazlasıyla düşürülmesi (özellikle legendary eşyalar için) yeterince can sıkıcı değilmiş gibi, Blizzard’ın yapılan her satıştan pay alıyor olması tepkilerin iyice büyümesine neden olmuştu. Hal böyle olunca Diablo III’ün konsol versiyonu duyurulduğunda çok da fazla heyecanlandığımızı söyleyemeyiz. Oyuncular PC’de tekrar oynama isteklerinin olmadığı bir oyunu neden konsolda oynamak istesin ki? Ancak Blizzard gelen tepkilerden ders çıkarmış olacak ki konsol versiyon için önce oyundan Auction House’ı çıkardığını duyurdu daha sonra da sürekli çevrim içi olma zorunluluğunu kaldırdığını belirtti. Baktığınız zaman oyun için karın ağrısı olan iki önemli unsurun gitmiş olması önemli bir adımdı ve oyuna şans verilmesini gerektiriyordu. Biz de öyle yaptık. Öncelikle şunu belirtmeliyiz ki, kontrol sistemi ve ara yüz dışında oyun her şeyiyle aynı. Yani sevdiğiniz ve sevmediğiniz ne varsa aynen duruyor bundan emin olabilirsiniz. Oyunun senaryosu hoşunuza gitmemiş miydi? Yine gitmeyecek. Çılgınlar gibi iblis ordusu harcamak size adrenalin atağı mı yaşatıyordu? Kralını yaşayacaksınız. Farklı olan ne var diye soracak olursanız şunu söyleyebiliriz, Auction House’ın kaldırılmış olmasıyla eşya kazanımı tamamen oyun içine bırakıldığı için düşme oranlarında değişime gidilmiş. Artık legendary eşya düşme oranı çok daha yüksek ve bu oldukça pozitif bir durum kesinlikle. Diablo III ► GİRİŞ ► HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ ► OYUN DİNAMİĞİ ► KONSOLDA DA OLUYORMUŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA OYUN DİNAMİĞİ Henüz 15’inci seviyedeyken karşınıza çıkan bir eşya bütün oyun dinamiğini kökünden değiştirebiliyor. Set tamamlama isteği, aradığınız özelliklere sahip bir eşyayı bulma ihtiyacı konsol versiyonu ile geri dönüyor ve bu Diablo’nun baştan sahip olması gereken ruhu oyuna kazandırıyor. Artık dört zorluk seviyesini bitirip, 60 seviyeyi tamamlayıp ardından da 100 seviye Paragon kasmak için daha fazla sebebiniz var. Ah evet, PC sürümüne sonradan eklenen Paragon seviyeleri konsol sürümünde de yer alıyor. Yani eğer gerçekten oyuna bağlanır ve sonuna kadar gitmek isterseniz yüzlerce saat sürecek bir oynanıştan bahsediyoruz. Haritaların yetersizliği, senaryonun oyuncuyu içine çekebilecek bir yapıya sahip olmaması ve eşyaların görsel anlamda kullanıcıyı tatmin edemiyor olması nedeniyle Diablo III’ün, o kadar uzun süre ayrılabilecek bir yapım olmadığı yorumunu yapabiliriz. Ancak bu oyunun içerik anlamında size bunu sunmadığı anlamına da gelmiyor, ne kadar zaman ayıracağınız size kalmış durumda. HEDEFİ TUTTURAMAMAK Ancak herkesin aklında şu soru var tabii ki; “Diablo gibi bir oyun konsolda ne kadar oynanabilir bir seviyede?” Daha önce de söylediğim gibi oyunu gamepad ile oynanabilir hale getirebilmek adına ara yüz ve kontrol sistemi değiştirilmiş durumda. Karakterimizi sol analog çubuk ile hareket ettirirken sağ analog çubuk ile de saldırılardan kaçma hareketini gerçekleştiriyoruz. Bu çubuklardan birisi görevini çok iyi gerçekleştirirken diğeri zaman zaman saçmalayabiliyor. Öncelikle artık fare kullanmadığımızdan saldıracağımız düşmanı belirlemek tam bir zulüm ve bunu sol analog ile düşmanı hizalayarak gerçekleştiriyoruz. Yani bir düşmana saldıracaksanız yüzünüzü tam olarak ona dönmeli ve işaretlemelisiniz. Barbar gibi karakterler için hiçbir sorun teşkil etmese de demon hunter gibi uzak mesafe karakterler için işkenceden farksız bir durum bu. Hele hele zorluk seviyesi arttıkça üzerinize akın eden düşmanlar düşünüldüğünde kime nişan aldığınız tam bir curcunaya dönüşüyor. Bu nedenle tavsiyemiz eğer oyunu konsolda oynayacaksınız kesinlikle barbar ve monk gibi bir yakın dövüş karakterle oynamanız olacak. Özellikle sağ analogla gerçekleştirilen saldırıdan kaçma hareketiyle birlikte önünde durulamayan bir savaş makinesine dönüşüyorsunuz. Diablo III ► GİRİŞ ► HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ ► OYUN DİNAMİĞİ ► KONSOLDA DA OLUYORMUŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA KONSOLDA DA OLUYORMUŞ Arayüze geldiğimizdeyse konsol için yapılabilecek en başarılı optimizasyonla karşı karşıya olduğumuzu görüyoruz. Normal şartlarda eşya özellikleri, karakter detayları, düşen eşyaların toplanmasıydı falan derken gamepad'in ağlayacağını öngörebilirdik ancak öyle olmamış. Bütün özellikler tek tuşla değişebilen menü sayfalarına bölünmüş ve sayfalarda analogla kontrol edilebilen tekerlek sistemi kullanılmış. Böylece üzerimizdeki eşyalar arasında rahatlıkla geçiş yapabiliyor ve istediğimiz eşya ile kolayca karşılaştırmasını sağlayabiliyoruz. Büyü ve özelliklerin tek tuşa atanabilmesi sayesinde de oyun sırasında hiçbir sorun yaşanmıyor. Sadece görsel anlamda biraz farklı gelecek ve Diablo ile bağdaştıramayacaksınız hepsi bu ama zamanla alışıyorsunuz hiç merak etmeyin. Görsel demişken, oyunun konsollarda su gibi aktığını söylememiz gerekli. Ancak bu akıcılığın sağlanması adına grafik kalitesinden biraz ödün verilmiş. Yani Diablo III PC’de, konsollardan daha güzel görünüyor. Bir buçuk yıl sonunda grafiksel anlamda bir gelişim bekliyorduysanız eğer hayal kırıklığı ile karşılaşacaksınız demektir. TEK BAŞINA ASLA Diablo III’ün ismi farklı bir şey olsaydı üzerinde bu kadar konuşur muyduk emin olamıyoruz ancak konsolda Diablo deneyimi kesinlikle ilginç; bunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Özellikle dört arkadaş toplanır ve koltuğa yayılıp oynarsanız muhtemelen zevk çığlıkları eşliğinde bir oyun deneyimi yaşayacaksınız. Oyunla beraber üç tane de arkadaş edinmenizi tavsiye ediyoruz bu nedenle… Diablo III ► GİRİŞ ► HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ ► OYUN DİNAMİĞİ ► KONSOLDA DA OLUYORMUŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA Çevrim dışı olarak arkadaşlarınızla beraber Diablo III oynayabiliyor olmanın keyfi de bir başka. Oyunun arayüzü konsollar için tamamen yenilenmiş durumda ve son derece başarılı işliyor. Maalesef konsolların gücü ölçüsünde akıcı bir deneyim elde edilebilmek için Diablo III, grafik kalitesinde bir düşüşe gitmek zorunda kalınmış. Demon hunter ve witch doctor gibi uzak mesafeli karakterleri konsolda seçecekseniz iki kez düşünmenizde fayda var. Diablo III ► GİRİŞ ► HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ ► OYUN DİNAMİĞİ ► KONSOLDA DA OLUYORMUŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA PUANLAMA OYNANABİLİRLİK -7PUAN- GRAFİK -7PUAN- EĞLENCE -8PUAN- SES – MÜZİK -8PUAN- 7,5 YAPIMCI - DAĞITICI • BLIZZARD • BLIZZARD PLATFORM • PS3, PC, Xbox 360 Diablo III ► GİRİŞ ► HATALARDAN DÖNÜŞ VAKTİ ► OYUN DİNAMİĞİ ► KONSOLDA DA OLUYORMUŞ ► DETAYLAR ► PUANLAMA