Bugün gündeme getirildiği kadarıyla uygulanacak ekstra vergi nedeniyle Avrupa’ya rekor düzeyde Çinli elektrikli araç geliyor
Avrupa’ya Çin’den getirilen elektrikli araçlar yüzde 10’luk gümrük vergisine ek olarak yüzde 30’un üzerinde ekstra gümrük vergisiyle karşı karşıya kalacak. Burada markaya/şirkete göre değişen farklı vergi oranları uygulanıyor. Örneğin Çin’den getirilen Tesla araçların ekstra vergi yükü yüzde 9 seviyesinde. BYD’nin vergi oranı yüzde 17, Geely’nin yüzde 19, SAIC’in ise yüzde 36,3 olarak açıklanıyor. Soruşturma kapsamında iş birliği yapan markaların yüzde 21,3, iş birliği yapmayanların ise yüzde 36,3 vergi ile karşı karşıya kaldığı belirtiliyor. Tüm bu oranlar, yukarıda da dediğimiz gibi AB’ye ithal edilen Çin otomobillerinin halihazırda tabi olduğu yüzde 10’luk verginin üzerine ekleniyor. Avrupa Birliği bu ekstra vergiyi, Çinli üreticilerin aldıkları büyük devlet desteği ile rekabeti bozduğunu belirterek hayata geçirdi. Bu ekstra vergiden kaçınmak isteyen Çinli üreticiler, aktarıldığı kadarıyla eylül ayında sınırlarını sonuna kadar zorladı. Resmi gümrük verilerine göre Çin’de üretilen 60.000’den fazla elektrikli araç geçen ay Avrupa’ya getirildi. Bu sayı, bir önceki yıla oranla tam yüzde 61’lik bir artışa işaret ediyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Çin yönetimi ve Çinli üreticiler ise bu duruma sürpriz olmayacağı üzere ciddi tepki gösteriyor. Aynı zamanda Almanya da atılan adımı doğru bulmuyor ve ekstra gümrük vergisini kaldırmak ya da şartları yumuşatmak istiyordu. Ancak ortak karar vergilerin uygulanması yönünde oldu. Otomobil üretimi konusunda Avrupa’nın en büyüğü olan Almanya, uygulanan gümrük vergilerinin Çin’de araç satan Alman otomobil üreticilerinin başarısına zarar verebileceğini belirtmişti. Geçtiğimiz aylarda Çin ve Avrupa Birliği yetkilileri ekstra vergiyi görüşmek için bir araya da gelmişti. Çin yönetimi bu görüşmelerde yeni vergilerin iptal edilmesini istemişti. Ancak bu konuda bir sonuç alınamadı. Çin’den getirilen araçlara Türkiye de ekstra vergi uygulandığını belirtelim.