Paylaşılan bir araştırmaya göre elektrikli araçlardan içten yanmalı motora sahip araçlara dönüş oranı oldukça düşük.
18 ülkeden 23 binden fazla araç sahibinin katıldığı bir ankete göre, elektrikli araç sahiplerinin yüzde 1’inden azı, bir elektrikli otomobile geçtikten sonra içten yanmalı araçlara geri dönüyor. Yani, elektrikli araçlara geçen sürücülerin büyük bölümü tercihlerinden pişman olmuyor. Elektrikli otomobil sahipleri araçlarının çevreci yapılarından çok, sunulan yüksek torku ve oldukça düşen yakıt/bakım masraflarını beğeniyor. Alanda bugün Türkiye ile alakalı bir elektrikli otomobil şarj detayı dikkat çekmişti. Satış oranları yükselen elektrikli otomobillerin ve Togg’un etkisiyle artan şarj istasyonları hakkında şunları aktarılmıştı: “Türkiye’nin yolları, elektrikli araç devrimine hızla adapte oluyor. Elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte şarj istasyonlarına olan talepte de büyük artış yaşanıyor. Türkiye’nin en büyük online hizmet platformu Armut.com’un 2023 ve 2024 yılları verilerine göre elektrikli araç şarj istasyonu kurulum taleplerinde yüzde 235 oranında artış gözleniyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Şarj altyapısına olan ihtiyaçta İstanbul, Ankara ve İzmir gibi büyük şehirler liderliğini sürdürürken sanayi bölgeleri ve yazlık destinasyonlardaki talep artışı da dikkat çekiyor. Elektrikli araç kullanımının yaygınlaşması, büyük şehirlerde şarj istasyonlarına olan talebi de artırdı. Türkiye’nin üç büyük metropol şehri bu dönüşümde liderliği elinde tutuyor. 2024 yılında bu üç büyük şehir arasında en dikkat çekici büyümeyi yüzde 278 artışla Ankara kaydederken, İzmir yüzde 240 büyüme ile ikinci sırada, İstanbul ise yüzde 186’lık artışla üçüncü sırada yer aldı.
Metropol şehirlerin yanı sıra gelişmekte olan büyük şehirlerde de kayda değer artışlar gözleniyor. Gaziantep, 2023 yılına göre yüzde 500 oranında artışla elektrikli araç şarj istasyonu kurulum taleplerinde dikkat çekici bir büyüme sergilerken, Adana da yüzde 364’lük artışla öne çıktı. Büyük şehirler arasında yüzde 325’lik büyüme oranıyla dikkat çeken bir diğer şehir ise Bursa oldu.
Şarj istasyonlarına olan talep, sanayi ve ticaret bölgelerinde rekor seviyelere ulaştı. Türkiye’nin üretim merkezlerinden biri olan Sakarya, 2023 yılına göre yüzde 727’lik talep artışıyla sanayi bölgeleri arasında lider konumda. Çorlu ve Çerkezköy gibi yoğun sanayi faaliyetleriyle dikkat çeken Tekirdağ, şarj istasyonu kurulum taleplerinde geçen yıla göre yüzde 647’lik artışla öne çıkan bölgelerden biri oldu.
Kocaeli de yüzde 500 artış oranıyla araç şarj istasyonu kurulum taleplerinde kayda değer bir büyüme sergiliyor. Sanayi bölgelerindeki bu hızlı gelişim, elektrikli araçlara yönelik altyapının hızla güçlendiğini ve bölgelerin bu dönüşüme başarıyla ayak uydurduğunu gösteriyor.
Türkiye’nin tatil bölgelerinde araç şarj istasyonlarına olan talep hızla artıyor. İzmir’in popüler tatil destinasyonu Çeşme, 2023 yılına göre araç şarj istasyonu kurulum taleplerinde yüzde 1600’lük büyüme oranıyla rekor bir artış kaydederken, Muğla’nın gözde beldesi Bodrum’da araç şarj istasyonu talepleri 2023 yılına kıyasla yüzde 550’lik büyüme oranıyla dikkat çekiyor. Antalya’nın Manavgat ilçesi ise yine 2023 yılına göre yüzde 400’lük artışla bu talep artışında öne çıkan diğer bir bölge oldu.
Antalya Konyaaltı’nda 2023 yılına kıyasla yüzde 267 oranında araç şarj istasyonu talebi artışı yaşanırken, Muğla’nın Fethiye ilçesinde de yine aynı döneme göre yüzde 200’lük bir artış kaydedildi. Yazlık bölgelerdeki bu dikkat çekici talep artışı, tatil beldelerinin elektrikli araçlara yönelik dönüşüme hızla ayak uydurduğunu gösteriyor.”