Elektrikli Otobüs Mercedes eCitaro körüklü ve Türkiye’deki AR-GE süreci
Yurt dışında yavaş yavaş popülerliğini artıran elektrikli otobüs pazarının önemli isimlerinden eCitaro’nun körüklü versiyonu, Türkiye’den Avrupa’ya yansıyor.
Akıllı ve çevreci ulaşım çözümleri alanındaki yatırımlarını, seri üretim araçlar ile yollara çıkarmayı sürdüren Mercedes, elektrikli şehir otobüsü alanında eCitaro modelini sunuyor. Emisyonsuz ve sessiz bir sürüş sunan tamamen elektrikli eCitaro’nun dünya tanıtımı 2018 yılının sonbaharında Uluslararası Ticari Araç Fuarı’nda yapılmıştı. 2018 yılının sonbaharında Mannheim Otobüs Fabrikası’nın üretim programına eklenen tamamen elektrikli eCitaro’nun ardından şirket geçtiğimiz Mayıs ayında Körüklü eCitaro’yu da seri üretim programına dâhil etti. Avrupa’da çok sayıdaki şehrin belediyesi tarafından yeni siparişleri alınan elektrikli otobüs Mercedes eCitaro için AR-GE çalışmaları Mercedes-Benz Türk’ün Hoşdere Otobüs Fabrikası kapsamındaki AR-GE Merkezi tarafından yürütüldü.
Elektrikli otobüs eCitaro körüklü Türkiye’de geliştirip Avrupa yollarına çıktı
Hoşdere AR-GE Merkezi’nin Daimler otobüsleri global sorumlulukları kapsamında; eCitaro’nun karoseri, dış kaplamaları, iç donanımı, belirli elektrik kapsamları ve diyagnoz sistemleri Hoşdere AR-GE Merkezi’nde geliştirildi. eCitaro gibi yeni Körüklü eCitaro’nun da yol testleri, ekipman dayanıklılık testleri, donanım ve altyapı çalışmaları Hoşdere AR-GE Merkezi’nde yapıldı.
Milyonlarca km test yapıldı
Türkiye’deki Otobüs AR-GE Merkezi’nde bulunan ve bir aracın 1.000.000 km yol koşullarına denk gelen şartları sağlayan Hidropuls simülasyon ünitesinde dayanım testleri gerçekleştirilen eCitaro; ayrıca yol testleri kapsamında normal yol, farklı iklim ve müşteri kullanım koşullarında araçların tüm sistem ve ekipmanlarının fonksiyon ve uzun vade dayanıklıklarının denendiği uzun süreli testlerden de geçirilmesinin ardından yollara çıktı. Bu kapsamda eCitaro’nun ilk prototip aracı; 2 yıl süreyle, yaklaşık 140.000 km – 10.000 saat boyunca; İstanbul, Erzurum ve İzmir gibi Türkiye’nin ekstrem iklim şartları ve farklı sürüş senaryolarında karşılaşılabilecek tüm koşullarda test edildi. Türkiye’nin global sorumluluğu kapsamında zorlu testlerden geçirilen tamamen elektrikli eCitaro araçları Mannheim’da üretilerek Avrupa’nın çeşitli şehirlerine teslim ediliyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
Süreçte yeni patentler alındı
Otobüs alanında Daimler’in global ağında sorumlulukları bulunan Hoşdere Otobüs AR-GE Merkezi, yeni tasarımları ve mühendislik çözümleriyle yeni patentleri bünyesine katmaya devam ediyor. eCitaro için Türkiye’de geliştirilen “Yeni Tavan Konsepti” bunlardan sadece bir tanesi. Mercedes-Benz Türk AR-GE Bölümü tarafından yürütülen proje kapsamında, eCitaro’nun tavan tasarımı tamamıyla yeniden yapıldı. Şoför kompartımanının arkasından başlayarak, arka cama kadar uzanan bölümde; tavan kapakları, tavan orta plakaları; kapı, arka cam üstü, (körüklü araçlarda) körük bölgesi kaplamaları, kablo/boru kanalları, iç aydınlatmalar, basamak aydınlatmaları ve hava kanalları Mercedes-Benz Türk AR-GE İç Donanım Ekibi tarafından sıfırdan tasarlandı.
eCitaro’da tavan acil çıkış kapağı bulunmamasına karşın “Yeni Tavan Konsepti” sayesinde, tavanın orta bölgesinde eskiye nazaran daha geniş bir alan sunuluyor. Bu şekilde hem iç tasarımda daha ferah bir görünüm, hem de yeni “enine aydınlatma konsepti” ile daha fazla aydınlatma yüzeyi sağlanıyor.
Patentli bir AR-GE başarısı: Tekstil Hava Kanalı
Mercedes-Benz Türk AR-GE ekibinin patentli ürünü olan Tekstil Hava Kanalı, eCitaro modellerinde de kullanılıyor. Klima, şehir içi araçlarda yolcu konforunun çok önemli bir faktörü olmasının yanında, teknik olarak da güç tüketimi, soğutma/ısıtma süresi, verimlilik gibi açılardan zorlayıcı olabiliyor. Elektrikli araçlarda bunlara ek olarak, enerji verimliliği ve gürültüsüz çalışma bakımından da ilave iyileştirmelere ihtiyaç duyuluyor. eCitaro’da tercih edilen CO2 soğutucu akışkanlı klima, ısı pompasının verimliği ile düşük ve yüksek sıcaklıklarda efektif ısıtma/soğutma sağlayabiliyor.
eCitaro’nun gereksinimlerine uygun olarak Mercedes-Benz Türk AR-GE ekibi, kendi patentli ürünü olan Tekstil Hava Kanalı’nı yeniden geliştirdi. Öncelikle titiz bir çalışma ile, farklı klima seçenekleri için ortak kullanılabilecek optimum iç hacim belirlendi. Klima ve hava kanalı arasındaki mekanik bağlantıda uygun geometri/yüzey tayini ile kanal girişinde hava karışımı ve kayıpların minimize edilmesi simülasyonlarla sağlandı. Bu doğrultuda İstanbul Teknik Üniversitesi ve Stuttgart Üniversitesi ile hava akış analizleri için ortak çalışmalar yürütüldü. Tekstil Hava Kanalı, ısıtma ve soğutma fonksiyonlarında araç içinde homojen hava dağılımını sağlamanın yanında, elektrikli aracın sessiz yapısına da uygun olarak, yüksek devirlerde bile öngörülen dB seviyelerini yakalayabiliyor. Halefi olan eski hava kanalına oranla yaklaşık 100 kg ağırlık avantajı sağlayan Tekstil Hava Kanalı, eCitaro için yolcu sayısı ve menzil açısından da önemli bir avantaj sağlıyor. Otobüslerde hem hafiflik hem pratiklik hem de ağırlık merkezinin yere yakınlaştırılmasını sağlayan Tekstil Hava Kanalı ayrıca modüler yapısıyla üretim veya yedek parça stoklama konuları haricinde lojistik açısından da verimlilik sağlıyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
eCitaro’nun ilk teslimatının 18 Kasım 2019 tarihinde 56 adet olarak Almanya’nın Wiesbaden kentine yapıldığını ve bu Almanya’da tek seferde verilen en yüksek adetli elektrikli otobüs siparişi olarak tarihe geçtiğini görüyoruz. O tarihten bu yana; Hamburg, Berlin, Mannheim ve Heidelberg gibi kentlerin de yollarında eCitaro kullanılıyor. Mayıs 2020’den itibaren seri üretim programına alınan Körüklü eCitaro ile beraber yeni siparişler alınmaya devam ediyor.