Çok büyüyen elektrikli otomobil pazarında lityum-iyon pillerin yerine daha çevreci pil arayışı sodyum-iyon pil paketleri ile sona erebilir.
Çin merkezli CATL firması, kısa süre önce elektrikli otomobil modelleri için hazırlanmış kendisinin ilk ticari sodyum-iyon pil paketi ile karşımıza çıktı.
Sodyum-iyon piller ile lityum-iyon arasındaki en büyük fark maliyet oluyor. Lityum’un pahalı, az ve zor çıkarılıyor olması, lityum-iyon pillerin maliyetini yükseltiyor. Sodyum bazlı sodyum-iyon piller ise daha ucuza üretilebilir.
Temelinde “tuz” yer alan sodyum-iyon pillerin enerji yoğunluk seviyesi lityum-iyon pillere oranla iyi değil. CATL araştırmacıları bunu çözmek adına geliştirdiği yeni teknikleri / altyapıları kullanıyor ve daha önceki benzerler sistemleri geride bırakıyor.
Açıklamaya göre CATL imzalı çözüm 160 Wh/kg seviyesinde enerji yoğunluğu getiriyor. Bu rakam lityum-iyon pillerde 285 Wh/kg seviyesine kadar çıkabiliyor.
Yani halen lityum-iyon piller, birim alanda sodyum-iyon pillere oranla daha fazla enerji depolayabiliyor. Bunun arkasında sodyum-iyon pillerde iyonların büyük olması yer alıyor.
Geliştirdikleri pilin 15 dakikada yüzde 80 doluluğa ulaşabildiğini belirten CATL, aynı zamanda pilin -20 derece soğukta kapasitesinin yüzde 90’ını koruyabildiğini de açıklıyor. Biliyorsunuz lityum-iyon piller çok soğuk havalarda kapasitesini hızla kaybedebiliyor.
CATL, sodyum-iyon pil paketini sadece elektrikli otomobil modelleri değil diğer elektrikli araçlar için de üretici firmalara sunacak. Bu temelde ilk araçlar 2022’de çok sık karşımıza çıkabilir.
Gelecekte lityum-iyon pillerin yerini alacak katı hal piller üzerinde BMW, Ford ve Samsung gibi isimler aktif olarak çalışıyor.
Lityum-iyon pillerden daha güvenli olan ve mevcut çözümlerden daha yüksek enerji depolayabilen bu pil teknolojisi, daha uzun süre görev yapabiliyor ve zorlu şartlara da daha dayanıklı.
Geleceğin pil teknolojisi olarak geçen katı hal pili, lityum iyon pillerden birim alanda daha fazla enerji depolayabiliyor olmasıyla 800 km gibi menzilleri standart hale getiriyor.
Bu teknolojide çalışan Solid Power firmasına geçtiğimiz dönemde 130 milyon dolarlık bir yatırım yapan BMW ve Ford ise süreçte ne kadar ciddi olduklarını göstermişti. İki firmanı da hali hazırda satışını yaptıkları tamamen elektrikli otomobilleri bulunuyor ve bunlar lityum-iyon pil kullanıyor.