Önümüzdeki 8 yılın sonunda 1 milyon adedi aşması beklenen elektrikli otomobil popülasyonu için bakanlıklar ilk adımlarını attı.
Tüm dünyada elektrikli araç kullanımı gün geçtikçe yaygınlaşırken, altyapıdaki çalışmalar ve gelişmeler de bu kapsamda devam ediyor. Türkiye tarafında da gerek şarj noktası gerekse araç satışlarında kademeli yükselişin sürmesi, önümüzdeki yıllardaki beklentileri de artırmış durumda. 2030 yılına gelindiğinde trafikte 1 milyon adet elektrikli aracın varlığıyla ilgili beklentiler dikkat çekiyor. Bu tabloda devlet tarafında yasal düzenlemeler de yavaş yavaş kapsamını artırıyor. Ülkemizde 250 şarj noktasıyla öne çıkan şarj operatörü şirketlerinden Sharz.net’in Genel Koordinatörü Ayşe Ece Şengönül konu ile ilgili dikkat çeken açıklamalarda bulundu.
Kamu tarafında yapılan düzenlemelerin altyapının daha sağlıklı ve sistemli olabilmesi için önemli olduğu ifade eden Şengönül; “Bugün Türkiye’de yaklaşık 7 bin araç ve bu araçlara hizmet veren 1.500’ün üzerinde şarj istasyonu mevcut. 2030 yılında 1 Milyon elektrikli araç ve yaklaşık 20 bin şarj istasyonu olması bekleniyor. İlerleyen dönemde artık insanların alışkanlıkları değişecek, akaryakıt istasyonundan enerji almak yerine evlerinde, iş yerlerinde, alışveriş merkezlerinde, okullarda, hastanelerde, dinlenme tesislerinde ve daha birçok noktada araçlarını şarj edebilecekler. Elektrikli araç sürücülerinin artık istasyonlardan akaryakıt alır gibi enerji alma alışkanlıkları değişecek. Birçok noktada araçlarını şarj etme şansına sahip olacaklar. Bu kapsamda da kamunun şarj istasyonlarının hangi şartlarda kurulacağını, standartlarının ne olacağını belirleyerek, tüketici haklarının korunması ve sektörde güvenliğin sağlanması çok önemli.” ifadelerine yer verdi.
Önümüzdeki yıllarda daha da önem kazanacak olan elektrikli araç şarj istasyonları özelinde, belli bir standart oluşturabilmek amacı ile kamuda da yeni yönetmelikler ve kanunlar belirlenmiş durumda. Bu kapsamda listeye baktığımızda;
-Sağlık Bakanlığı, şarj istasyonları “gayri sıhhi üçüncü sınıf müessese” olarak tanımlandı
-Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, konutlarda olması gereken asgari şarj istasyon sayısını belirledi. Yeni açılan konutların otoparklarında mutlaka şarj istasyonu bulundurma zorunluluğu getirdi
-Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, şarj istasyonlarının teknik özelliklerini TSE kurallarına göre oluşturacağını belirtti
Enerji Bakanlığı EPDK (Enerji Piyasaları Düzenleme Kurulu), meclisin onayladığı yeni kanun ile EPDK elektrikli araçlar şarj istasyonları altyapısı düzenlemesinde yetkilendirildi ve EPDK kurul kararı ile düzenlemeler getirmesi konusunda çalışmalar başlattı
-EPDK tarafından yayımlanan Şarj Hizmeti Yönetmeliği Taslağı İçerik Özeti ile şarj istasyonları ile ilgili olması gereken bütün kuralların başlıkları açıklandı:
Yürürlükteki mevzuata uygun olarak kurulacak, işletilecek, işletimden çıkarılacak ve denetlenecek
Şarj hizmeti sunan istasyonlara otomatik sayaç sistemine uygun sayaçlar tesis edilecek
Ödeme sistemlerine ilişkin usul ve esaslar geçerli olacak
Şarj istasyonlarında yer alan ünite ve cihazların ölçü ve ayarları mevzuata uygun düzenlenecek
Dacia Spring Electric