Elektrikli otomobiller ne zaman daha ucuz olacak?

03 Ocak 2021 21:00

Son 10 yılda temel maliyet parçası olan bataryaları hissedilir oranda ucuzlayan elektrikli otomobil modelleri için önümüzdeki 5-10 yıllık süreç umut vadediyor.

Renault, Volkswagen, Audi, Porsche, Peugeot, Skoda, Honda, Toyota ve daha niceleri… İnsanoğlunun vazgeçilmez ihtiyacı olan ulaşımı araç bazlı olarak karşılayan üreticiler son yıllarda alıştığımızdan farklı yol haritalarıyla karşımıza çıkıyor. İsimler değişse de ortak amaç belli; Elektrik trenini en hızlı şekilde yakalamak. Elektrikli otomobil modelleri 2019 yılından beridir sokaklardaki varlığını artırmayı sürdürüyor ve bu durum 2021’de de hızlı bir şekilde devam edecek. Bu şüphesiz kullanıcılar için model bazında daha fazla seçenek ifade etmesiyle önemli.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Madalyonun diğer yanında ise bu araçlar, iklim değişikliğine karşı savaşta en önemli parçalar arasında gösteriliyor. Bu şüphesiz güzel bir durum lakin, onları satın alamadıktan sonra galerilerde beklemeleri pek de bir şey ifade etmeyecek. Bugün karşımıza çıkan önemli modellerin pek çoğunun 100.000 doların üzerinde olduğunu görüyoruz. Tesla Model 3 ve onun karşısına rakip olarak çıkarılacak diğer modeller ise bu ortalayı nispeten daha da aşağı çekebiliyor. Tabloya uzaktan baktığımızda ise yine de bu araçların benzinli ve dizel motora sahip araçlardan daha cazip bir fiyat dinamiğinde olmadığını görüyoruz. Bu da alıcılar için hala en önemli tercih sebeplerinde başı çekiyor. Peki, elektrikli araçları benzinli ve dizel araçlardan fiyat bazında çok daha cazip görebileceğimiz senaryo için önümüzde ne kadarlık bir süre var?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Elektrikli otomobil modelleri her geçen yıl daha ulaşılabilir oluyor

Elektrik gücü son birkaç yıldır gündemde olsa da, yükselişin temeli 2015 yılına dayanıyor. Aradan geçen 5 yıllık süreçte üreticilerin de odağını bu tarafa çevirmesi adet bazındaki artışı ve tedarik zincirini de yeniden yapılandırdı. Bloomberg tarafından paylaşılan son verilere bakıldığında, üretim adetlerinin artmasıyla birlikte elektrikli araçların temelini oluşturan bataryaların fiyatlarında da düşüşler olduğu görülüyor.

1 kWh BATARYA İÇİN YILLIK FİYAT EĞRİSİ – KAYNAK: Bloomberg

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

2014 yılından beri lineer şekilde görünen düşüş sayesinde 1 kWh batarya maliyeti, 2020 itibarıyla 137 dolar olarak kayıtlara geçiyor. Bu rakamın 2010 yılında 1.100 dolar, 2014 ise 600 dolar olduğunu düşündüğümüzde, son 10 yılda gelinen noktanın ciddiyetini daha net şekilde anlamak mümkün. Aynı tablonun bizi götürdüğü uzam tahminleri, 2030 yılına gelindiğinde 1 kWh batarya için 58 dolarlık gibi bir maliyet ortaya çıkacağını gösteriyor. Bu da önümüzdeki 10 yılın sonunda da fiyatların geleneksel modellerden çok daha cazip hale geleceğinin bir işareti konumunda. Bu tahminlerin daha da kısa vadede yakalanabilmesini sağlayacak olan yan etmense katı yapılı batarya sistemleri.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Günümüzde genel kapsamda kullanılan lityum-iyonlara önemli bir alternatif niteliği taşıyan bu seçeneği, önümüzdeki birkaç yıl içerisinde Fisker Ocean’da göreceğiz. Fisker Ocean’ın vergiler dışı 30.000 doların altında bir fiyatla Amerika pazarında girebiliyor olmasının en temel dayanaklarından başında da bu geliyor. Otomobil üreticilerinin maliyetlerini düşürme konusunda, geri dönüşüm malzemeler de önemli bir potansiyel taşıyor ki Ocean modelinde denizdeki atıklardan üretilen iç aksamlar olduğunu özellikle hatırlatmak gerekiyor. Elbette burada kullanıcı tercihlerini etkileyecek vergi teşvikleri de hayati öneme sahip.

İlgili Video

TOGG tanıtımı

Paylaş