Elektrikli otomobillerin işleyiş ve üretimine çok ciddi katkılar sağlaması beklenen sistem için çok fazla beklememiz gerekmeyecek.
Elektrik motorlarının ulaşım araçlarına en büyük etkiyi yaptığı 2017’de ez otomobil kadar motosiklet, bisiklet ve scooterlarda da bunun yansımasını gördük. Bu sınıftaki araçlarda örneklerine çokça rastladığımız tekerlek içi elektrik motor tasarımı çok ciddi avantajları da beraberinde getiriyordu. Bu teknolojiyi otomobiller başta olmak üzere daha geniş kapsamlı hale getirebilmek adına tam sekiz yıllık bir Ar-Ge çalışmasını tamamlayan İngiltere merkezli Protean Electric, seri üretime geçiş için kendisine bir takvim bile belirledi. 2018’in son çeyreğinde tamamen kullanılabilir şekilde motorları üretime geçirmeyi planlayan şirket, kullanıcılar kadar üreticilere de çok ciddi katkı sağlayacak.
Protean Drive adıyla üretimi gerçekleştirilecek olan tekerlek içi motor teknolojisinin araçlara getirdiği artılardan geçmeden önce işin üretim kısmındaki faydalarından bahsetmek gerekiyor. Motorların üretimiyle birlikte diğer otomobil üreticileri için tedarikçi konumuna yükselecek olan şirket, bir elektrikli otomobili üretim sürecini yüzde 20‘e kadar hızlandırabilecek. İki tekerlekli araçlar için de kullanılabileceği söylenen Protean Drive, temel olarak içerisinde kalıcı bir mıknatıs ve ‘akıllı tahrik düzeneği’ düzeneğine sahip elektrik motorunu barındırıyor. Kompakt yapısına rağmen çok ciddi güç ürettiğini gördüğümüz motorların her biri 109 beygir güç ve 1.250 Nm tork gibi korkutucu değerler sunacak. Bu da iki tekerleğinde bu sistemi barındıran bir otomobilin kağıt üzerinde 214 beygir ve 2.500 Nm torka sahip olabileceği anlamına geliyor.
Protean Drive gibi kendi kendine yeten tekerlek motorlarını kullanmanın en büyük artılarından birisi de ağırlık kazanımı. Geleneksel otomobillerdeki şanzıman ve tahrik mili gibi parçalardan maksimum şekilde arındırılan sistemde güç aktarımı sadece iki kablo ile, motor kontrolü ise ana araç bilgisayarı tarafından tek bir kablo ile sağlanabiliyor. Tüm bu parçalar bir araya geldiğinde BMW i3 motorunun üzerinden verilen örnek üzerinden 30 kilogramlık bir ağırlık kazanımı ortaya çıkıyor. 14 inç’ten başlayıp 20’inç’e kadar uzanan lastik ve jant kombinasyonlarına entegre edilebilecek olan Protean Drive’ın içerisinde doğru akımı alternatif akıma dönüştüren invertör de standart olarak sunulacak. Güç aktarımını sağlayan rotor bölümü dışta, sabit parçası statoru ise içte olacak şekilde tasarlanan sistem bu yapısından ötürü “tersyüz” tasarımlı olarak da adlandırıldığını da belirtmekte fayda var. İlk olarak Çin’de bir marka tarafından kullanılacak olan sisteme önümüzdeki süreçte hangi markaların yer vereceği merak ediliyor.