Ocak ayında 330.800 TL olarak açıklanan ÖTV muafiyetli araç alım üst limiti, son zamlarla birlikte kullanıcıları seçenek konusunda zorlamaya başladı.
2020 yılını pandemi etkisinde sallantıda geçiren otomotiv pazarı, yeni yılla birlikte yükseliş eğrisini yakalamayı başardı. Bu süreç pek çok kişinin öne sürdüğü kötü senaryoların aksine, son 10 yılın satış rekorlarının kırıldığı bir tablonun karşımıza çıkmasına da vesile oldu. Pazarın rakamları artışı gösterirken bir yandan da bu tabloda önemli pay sahibi olan engelli kullanıcılar için de sıkıntılı bir sürece girdik denebilir. Ocak 2021 itibarıyla yayınlanan kararla 303.200 TL olan ÖTV muafiyetli araç satın alımı üst limiti yaklaşık 30 bin TL yukarı taşınarak 330.800 TL’ye çekildi. Bu rakam pek çok kişi için beklentilerin önemli oranda altında kaldı. Kullanıcılar için yeni yılın ilk dönemlerinde nispeten zengin diyebileceğimiz model çeşitliliğini getiren bu artış, günümüz tablosunda ise ciddi oranda eksiklik hissettiriyor.
Döviz kurunda son birkaç ayda yaşanan hareketlenmeyle birlikte otomobil fiyatlarındaki artışlar artık göz ardı edilemeyecek noktalara gelmiş durumda. Son 3-4 aylık tablolara baktığımızda modellerin her ay ortalama 10-15 bin TL zam gördüğü bir tabloyla karşı karşıyayız. Resmi daha geniş görmek için çemberi biraz daha esnettiğimiz zaman ocak ayından günümüze kadar 60 bin TL zamlanan araçlar olduğunu da görebiliyoruz. Böylesi bir senaryo ile birlikte yılın ilk çeyreğinde Nissan Qashqai, Opel Grandland X ve Seat Ateca gibi donanımlı C segment SUV modellerine erişebilen engelli kullanıcılar, günümüz şartlarında otomatik şanzımanlı C segment binek modellere bile neredeyse ucu ucuna yetişebiliyor.
Türkiye’deki bu iklimi erken analiz eden otomobil üreticileri, alım gücünün düşmesinin de etkisiyle daha çok ekonomi odağında araçları devreye alıyor. Bunun en son örneğini Hyundai’nin Türkiye’de i20 altyapısı üzerine geliştirerek satışa sunduğu Bayon modeliyle görüyoruz. Geride bıraktığımız gün fiyatları açıklanan B-SUV temsilcisinin nitelikli versiyonlarını almak isteyenlerin de ellerini çabuk tutması gerekiyor. Üst donanım paketleri 330 bin TL sınırına yakın olan Bayon’u da lansmana özel sürecinin sonlanması ve olası zamlarla birlikte kısa sürede zengin donanımlarla almak engelli sürücülerimiz için mümkün olmayacak. Benzer dinamiklerde yer alan Citroen C3 Aircross, Seat Arona ve Kia Stonic de tercih edilebilecek sınırlı seçenekler arasında.
SUV pazarında satış lideri olan Peugeot tarafına baktığımızda ise ailenin giriş seviyesi olan 2008’in sadece en boş paketiyle yasal sınıra girdiğini, onun da manuel şanzımanlı olarak geldiğini görüyoruz. 2008’in kuzeni olan yeni nesil Opel Mokka da kısa süre önce Türkiye pazarına giriş yaptı. Burada açıklanan fiyat doğrultusunda engelli kullanıcılar Mokka’nın hiçbir versiyonuna yasal sınır sebebiyle erişemediğini gördük. PSA grubunda şu aşamada yasal sınırdaki mantıklı seçenek ise yeni Citroen C4. Otomatik şanzımanlı tek versiyonuyla engelli kullanıcıların tercih edebileceği C4 için de 322.000 TL’lik fiyatını öne sürerek günlerin sayılı olduğunu söylemek mümkün.