Sık sık ses getiren açıklamalarda bulunan eski Toyota CEO’su Akio Toyoda, bu sefer “Elektrikli araçlar yalnızca yüzde 30 pazar payına ulaşabilecek.” dedi.
Toyota CEO’su Akio Toyoda, otomobil sektöründe sadece elektrikli araçların olduğu bir geleceği kabul etmiyor ve içten yanmalı modellerin hayatta kalması gerektiğini savunuyor. Daha temiz içten yanmalı motora sahip araçların üretilebileceğini sık sık dile getiren Toyoda, son açıklamasında, “BEV’ler (Bataryalı Elektrikli Araçlar) ne kadar ilerleme kaydederse kaydetsin, hibrit araçlar, yakıt hücreli elektrikli araçlar ve hidrojen motorlu araçların yine de otomotiv pazarının yüzde 70’ini oluşturacağına inandığını“ ifade etti. Yani elektrikli araçların yüzde 30’un üstünde bir pazar payı elde edemeyeceğini düşünen ünlü yöneticiye, birçok kişi hak veriyor çünkü elektrikli araçların geleceğine inanmayan milyonlar bulunuyor. Ancak elektrikli araçlar kesinlikle sektörün geleceğini oluşturuyor. Özellikle katı hal piline sahip modeller 2026 ve sonrasında gelmeye başladığı zaman birçok üretici yakıt hücreli elektrikli araçları üretmekten dahi vazgeçebilir, içten yanmalı motorlar kullandığı yakıt fark etmeksizin tamamen tarih olabilir.
Bundan önce 2024 üretim hedefini açıklayan Toyota, ucuz bir kompakt elektrikli otomobil modeli içinse kapıyı kapatmıştı. Burada aktarıldığı kadarıyla Japon üretici parça tedarikçilerine gönderdiği bildiride, yeni yıl üretim hedefi ve detaylarını duyurdu. Buna göre Toyota 2024 yılında küresel düzeyde toplamda 10,3 milyon araç üretmeyi etmeyi hedefliyor. Bu konuda, “Hedefin yakalanması halinde bu şimdiye kadar Toyota’nın küresel çapta yıllık en fazla araç üretimi olacak.” deniyor, marka bugün bir de üzücü “ucuz elektrikli araç” haberiyle ses getiriyor. Marka yaptığı açıklama kapsamında henüz ufak boyutlu ve çok düşük fiyatlı bir elektrikli otomobil üzerinde çalışmadıklarını belirtiyor. Yani firmadan yakında 20-25 bin dolar seviyesinde bir kompakt elektrikli gelmeyecek, firma bunu ancak batarya maliyetini ciddi seviyede düşürdüğü zaman gerçeğe dönüştürecek. Bu arada elektrikli otomobil pazarının temelini gelecekte katı hal pili sistemleri oluşturacak ve bu alanda Toyota da aktif olarak çalışıyor.
Günümüzde birçok elektrikli otomobil modeli oldukça iyi menzil değerleri sunuyor. Ancak bu bir başlangıç ve katı hal pilleri ile çok daha fazlası yolda bulunuyor. Gelecekte lityum-iyon pillerin yerini alacak bu piller üzerinde çok uzun zamandır BMW, Ford, QuantumScape, Solid Power, Toyota ve Samsung gibi isimler aktif olarak çalışıyor. Lityum-iyon pillerden daha güvenli olan ve mevcut çözümlerden daha yüksek enerji depolayabilen bu yeni nesil pil teknolojisi, daha uzun süre kullanım süresi sağlıyor ve zorlu şartlara da çok daha dayanıklı. Alanda devrim yaratması beklenen katı hal pilleri, lityum iyon pillerden birim alanda daha fazla enerji depolayabiliyor olmasıyla 800-900 km gibi menzilleri standart hale getiriyor.
Bu alanda en çok patente sahip isim olduğu açıklanan otomobil devi Toyota, geçtiğimiz günlerde öğrendiğimiz kadarıyla pazara tam 1.200 menzil sunacak elektrikli otomobiller çıkarmak adına katı hal pili odaklı büyük çalışmalar yapıyor. Bu gerçekten güzel bir haber ancak firma henüz bu altyapının ya da araçların ne zaman hayatımıza gireceğini söylemiyor ya da söyleyemiyor. Şimdilik sadece, “Katı hal pili temelli elektrikli araçlarımızı birkaç yıl içinde piyasaya süreceğiz.” açıklaması geçiliyor, bahsi geçen pilin sadece 10 dakikada doldurulabileceği söyleniyor.